Autor: Martina Pijáková Datum: 9. 4. 2012 Ročník:sedmý Předmět: Český jazyk a literatura Anotace: opakování rozvíjejících větných členů, procvičení + test na www. galaktis.cz/cviceni/668/1
Příslovečné určení příčiny a účelu: Pu př. vyjadřuje důvod (příčinu), který vyvolává děj ptáme se na něj otázkami: proč, z jakého důvodu, z jaké příčiny? Pu úč. vyjadřuje účel (cíl) děje ptáme se na něj otázkou: za jakým účelem?
Vyhledej příslovečná určení příčiny a účelu: Spěchal zamknout. Děti skákaly radostí. Běž se do koupelny umýt. Třásla se zimou. Přišel žádat o ruku.
Příslovečné určení podmínky a přípustky Pu pod. vyjadřuje podmínku, za které může děj nastat ptáme se na něj otázkou: za jaké podmínky? Pu pří. vyjadřuje něco nepředvídaného, co může průběh děje zastavit ptáme se na něj otázkami: i přes co, i v jakém případě, navzdory čemu?
Vyhledejte ve větách příslovečná určení podmínky a přípustky: I přes zákaz šel ven. V nouzi poznáš přítele. Studoval i přes pokročilý věk. Navzdory špatnému počasí šel ven. V případě nehody volejte linku 112.