Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_160 Jméno autora: Mgr. Marcela Orságová Datum: březen 2012 Ročník: V. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Český jazyk III. – V. ročník Téma: Tvarosloví Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1996
Slovní druhy Piškvorky
Metodický postup: Žáci jsou rozděleni do skupin a vylosují si kolečko nebo křížek – značky. Kliknutím na příslušné políčko si každá skupina postupně vybírá otázku. Kliknutím na políčko domeček se žáci dostanou zpět na hlavní stranu s výběrem otázek. Kontrolu odpovědi získají kliknutím na políčko i - informace. Jestliže je odpověď správná, přidělí si k políčku svoji značku. V případě nesprávné odpovědi (nebo nedostatečné) políčko na hlavní straně zůstane šedé. Konec hry si učitel volí sám. Může stanovit počet políček, nebo žáci musí mít tři políčka u sebe atd. V celé hře jsou čtyři záchranné body, kdy políčko získá skupina, aniž by musela plnit úkol – tzv. Zkratka.
O X X O X O O X O X O X X O X O X O X O O X X O O X X O O X O X X O X 1 X 2 X O X 3 O O X 4 O X 5 O X 6 X O 7 X O 8 9 X O X 10 O O 11 X X O 12 O X 13 14 X O O 15 X 16 O X X O 17 18 X O O 19 X O 20 X X O 21 O X 22 X O 23 O 24 X O X 25
Z věty vyhledej podstatná jména a urči u nich pád a číslo. Zrak je ze všech smyslů nejdůležitější. Zrak - 1.p.,č.j. Smyslů – 4.p.,č.mn
Slova v závorce dej do správného tvaru. V (lesy) kácíme stromy kvůli (dřevo). lesích, dřevu
Urči mluvnické kategorie u podtrženého podstatného jména. Prales roste bez zásahů člověka. Zásahů –2.p.,č.mn.,r.m.než.,hrad
Výborně, to se ti povedlo. ZKRATKA
Urči druh přídavných jmen. Planety jsou vesmírná tělesa obíhající po kruhové dráze kolem Slunce. vesmírná – tvrdé, obíhající – měkké, kruhové - tvrdé
Urči ve větě slovní druhy. Horská příroda bývá méně zničená než ta v nížině. 2,1,5,6,2,8,3,7,1.
Urči mluvnické kategorie u přídavného jména. Horskému jezírku říkáme pleso. Horskému -3.p.,č.j.,r.m.,druh tvrdé, mladý
Utvoř přídavná jména od podstatných jmen. LES - ………………….. OKO - ………………… SLOVO - ……………… Lesní, oční, slovní
Podtržená slova nahraď zájmeny. Petr šel do školy. Maminka doma našla Petrovu svačinu, proto ji Petrovi přinesla. Petr ji za to poděkoval. jeho, mu, on
Doplň správný tvar zájmene. Měli byste k (my) …….. přijít. Dlouho jsme (vy) ………. neviděli. Ukážeme (vy) …….. fotky z dovolené. Potom byste mohli s (my) ……. jít do kina. nám, vás, vám, námi
Nahraď podtržené slovo zájmenem ona. Kra je plovoucí kus ledu. Vítr a mořský proud kru unáší. Nad hladinou je vidět jen část kry. Někdy si kry posádka lodě nevšimne a narazí do kry. Ji, její část, jí, ní
Urči vzory u podstatných jmen. Bystřiny tečou hlavně v horách, kde jsou strmé srázy a hluboká údolí. Bystřiny – žena, horách – žena, srázy – hrad, údolí - stavení
Výborně, to se ti povedlo. ZKRATKA
Převeď text do budoucího času. Jeskyni nevyhloubil člověk, vytvořila ji sama příroda. Nejčastěji ji ve skále vymlela voda. Musíme v nich svítit, protože v jeskyních bývá tma. Jeskyni nevyhloubí člověk, vytvoří ji sama příroda. Nejčastěji ji ve skále vymele voda. Budeme v nich muset svítit, protože v jeskyních bude tma.
Převeď text do podmiňovacího způsobu. Když se dostane do perlorodky zrnko písku, obalí je a vytvoří perlu. Když by se dostalo do perlorodky zrnko písku, obalila by je a vytvořila by perlu.
Vyhledej v textu číslovky. Gepard svoji kořist štve. V běhu dosahuje rychlosti až 100 km za hodinu. Rychle dokáže běžet ale pouze 20 sekund. Mezi savci zaujímá první místo v rychlosti běhu. Za den prospí mnoho hodin. 100, 20, první, mnoho
Doplň neúplná slova. Žvaniv_ šimpanz_ jsou drz_, v_chytral_ a nebezpeční. Šimpanz_ jsou jedni z mála, kteří um_ dělat grimas_. Žvaniví šimpanzi jdou drzí, vychytralí a nebezpeční. Šimpanzi jsou jedni z mála, kteří umí dělat grimasy.
Urči slovní druhy. Lední medvědi jsou jediní masožraví medvědi. Jejich pochoutkou bývají tuleni. 2,1,5,4,2,1. 3,1,5,1.
Výborně, to se ti povedlo. ZKRATKA
U sloves urči mluvnické kategorie. Sovy si svoji potravu vyhledávjí ušima. Hravě zaslechnou i myš, která hryže zrní. Vyhledávají – 3.os.,č.mn., oznam.,přít. Zaslechnou-3.os.,č.mn.,oznam.,bud. Hryže – 3.os.,č.j.,oznam.,přít.
Převeď do minulého času a doplň koncovku slovesa. Překrásné podmořské zahrady z korálů poskytují domov žahavým sasankám. poskytovaly
Podtržené slovo nahraď synonymem. V deštných pralesích žije nepředstavitelné množství různých rostlin a živočichů. velké,obrovské
Výborně, to se ti povedlo. ZKRATKA
Doplň tvary zájmene já. Kamarád …….. pomohl s úkolem. Včera se u ……..zastavil. Půjčil …….. všechny sešity, protože ……. neviděl ve škole. Podíval se na …….. . Zítra se u ……. zase zastaví a potom se …….. půjde ven. Mi(mně), mě, mi(mně), mě, mě, mě,mnou
Utvoř rozkazovací způsob. Jít (1.os.,č.mn.)- ……………………. Uklízet (2.os.,č.j.) - ………………… Skákat (2.os.,č.mn.) - ……………….. Přišít (1.os., č.mn.) - ………………… Pojďme, uklízej, skákejte, přišijme
Použité materiály: Obrázky – klipart: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/?CTT=97 [dostupné online, cit. 2012.03.09]