Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu 20. název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor Mgr. Eva Divišová Tématický celek Aplikovaná psychologie Ročník 1. ročník Datum tvorby 4.9.2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01
TÉMA Druhy paměti Mgr. Eva Divišová Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01
Anotace: Metodické pokyny: Materiál je možno využít pro rozšíření učiva předmětu aplikovaná psychologie. Je určen pro 1. ročníky střední školy. DUM je vytvořen jako prezentace, obsahuje základní informace o psychologii a jejích výzkumných metodách a psychických jevech osobnosti. Metodické pokyny: DUM je vytvořen ve formě prezentace a je v využitelný v rámci interaktivního vzdělávání.
Druhy paměti: krátkodobá – slouží k zapamatování si na několik sekund, pracuje nejčastěji se sluchovými a zrakovými vjemy, informace z krátkodobé paměti lze samozřejmě přenést di dlouhodobé paměti, hlavní podmínkou takového přenosu je opakování dlouhodobá – slouží k uchování toho, co budeme potřebovat delší dobu, uchování a vybavení závisí na tom, jak jsme si info osvojili
Druhy a typy paměti Podle druhu činnosti rozlišujeme také paměť technickou hudební a dále dle způsobu uchování informací: logickou a mechanickou bezděčnou a záměrnou Podle druhu vnímání rozlišujeme paměť zrakovou, sluchovou, pohybovou apod.
Zapomínání V průběhu času dochází k procesu zapomínání. Na míru zapomínání má velký vliv mnoho činitelů (porozumění, zájem…). Většinou zapomínáme na to, co nepoužíváme, abstraktní informace zapomínáme rychleji, než konkrétní. - v prvních hodinách zapomeneme 56% po 9 hodinách 64% po dvou dnech 72% po měsíci 79%
Myšlení Je schopnost člověka na základě smyslového poznání a spolu s ním poznávat obecné, zákonité, podstatné souvislosti a na základě toho určovat cíle své činnosti. Člověk se v procesu poznání snaží poznávat vztahy a souvislosti, hledat zákonitosti, rozlišovat podstatné od nepodstatného. Toho může dosahovat proto, že disponuje vyšší formou poznání, tj. myšlením.
Myšlení Je těsně spjato s řečí -vnější řeč – mluvená a psaná -vnitřní – řeč „pro sebe“ Řeč je nástrojem myšlení, vyjadřuje myšlenky a umožňuje je sdílet s dalšími lidmi a komunikovat (dorozumívat se).
Literatura Odmaturuj! ze společenských věd, Krausová, Marcela. Mgr. a kol., nakladatelství DIDAKTIS spol. s r. o., Brno, ISBN 80-86285- 68-5, 224 s.