Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.7 Mnohovýznamová slova Název sady: Český jazyk a literatura 3.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.8 druhy vět podle postoje mluvčího Název sady: Český jazyk 7.
Předmět: ČESKÝ JAZYK Ročník: 3. Tematický okruh: JAZYKOVÁ VÝCHOVA Název učiva: VĚTA, SLOVO, SLABIKA, HLÁSKA Tato prezentace je spolufinancována Evropským.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesný vid Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
Slovesné tvary určité a neurčité sloveso vyjadřuje nějaký děj nebo stav ve větě stojí jako přísudek (jdeme, hoří) slovesné tvary dělíme na: určité - vyjadřují.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_19_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Mluvnický zápor Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Druhy vět podle postoje mluvčího ke skutečnosti
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Jiřina Dáňová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Druhy vět - tázací
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Slovesa.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_Inovace_ Předložky s, z Český jazyk 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Druhy vět – jejich rozdělení
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Budoucí čas WILL Future tense Zpracovala: Ing. Alice Javoříková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN MNĚ? VÁM? SOBĚ? NAŠIMI?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
všechny animace a obrázky - archiv autora
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Výukový materiál VY_32_INOVACE_08_ Souvětí a spojky
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesný způsob podmiňovací
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Matematika + opakování a upevňování učiva
VY_32_INOVACE_15_ Skladba – druhy vět
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.2.Bal.20_druhy_vet_rozkazovaci_a_praci.
Pořádek slov v české větě
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_03_Věty podle postoje mluvčího Autor Chňoupková Martina

Věty podle postoje mluvčího Mgr. Martina Chňoupková

Věta oznamovací vyjadřuje oznámení, prosté sdělení, tvrzení nebo informaci základním mluvnickým prostředkem je způsob oznamovací v písmu je zakončena tečkou intonace klesavá Maminka je s bratrem u lékaře.

Věta tázací vyjadřuje dotaz, otázku v písmu je zakončena otazníkem intonace stoupavá rozlišujeme otázky: doplňovací – obsahují tázací slovo a nelze na ně odpovědět ano/ne ⇒ vyžaduje se odpověď celou větou či celým výrazem Kam půjdeme na večeři? zjišťovací – můžeme na ně odpověď ano/ne Budeš se mnou dnes doma? řečnické – zvláštní typy otázek, na které nečekáme odpověď Mohl by o tom snad někdo pochybovat?

Věta rozkazovací vyjadřuje žádost jako přímý rozkaz, zákaz nebo vybídnutí pomocí rozkazovacího způsobu slovesa nebo infinitivu slovesa v písmu je zakončena vykřičníkem nebo tečkou Jdi pryč! Mlčet!

Věta přací vyjadřuje přání nebo žádost, přičemž uskutečnění nezávisí na mluvčím ani příjemci bývá zakončena vykřičníkem intonace klesavá uvozena částicemi ať, nechť, kéž aj. se způsobem oznamovacím nebo podmiňovacím Kdyby se mi to tak povedlo!  Kéž by v pátek nepršelo! Ať přijde!

Věta zvolací zvolací věta vyjadřuje citový postoj mluvčího k obsahu jeho výpovědi původem může být jakoukoli větou z předchozích v písmu je zakončena vykřičníkem, případně k vykřičníku doplníme otazník Dnes je krásně! (původem věta oznamovací)

Určete druhy vět. Pocházím z Prahy. Jaký je zde klid! Proč dnes nepřijdeš? Otevři okno. Všichni vystoupit! Už jste byli v Národním divadle? Kemp byl naprosto prázdný. Kéž bych dostal nové kolo! Ať o tom nikdo neví! Přijdete? oznamovací zvolací tázací (doplňovací) rozkazovací tázací (zjišťovací) přací

Doplňte znaménka na konci vět. Fouká tam studený vítr Vypadni Pomůže mi někdo Ať už odejde Nevím, co si o tom myslet Otevři okno, prosím Nevstupujte bez vyvání Fouká tam studený vítr. Vypadni! Pomůže mi někdo? Ať už odejde! Nevím, co si o tom myslet. Otevři okno, prosím. Nevstupujte bez vyvání.

Utvořte otázky doplňovací a použijte uvedená tázací slova. kam kudy proč kolik kdo jak čí kdy odkud co

Změň větu oznamovací ve věty tázací, rozkazovací a přací: Odpoledne se jde do kina. Půjdeme odpoledne do kina? Jdeme do kina! Kéž bychom šli do kina.

Vyjádřete rozkazy: žehlit pracovat mlčet

Shrnutí: Jaké rozlišujeme typy vět podle funkce? Jak se liší otázka zjišťovací a doplňovací? Vymyslete větu přací.