Didaktika TV; Martina Matúšková 331 023 Obsah vzdělávací oblasti tělesná výchova v základním a gymnaziálním vzdělávání Osnování učiva Didaktika TV; Martina Matúšková 331 023
RVP- kurikulární dokument státní úrovně, stanoví obecný rámec základních požadavků ŠVP- kurikulární dokument školní úrovně, na základě RVP
OBSAH TV Zpracováno do 3 oblastí: oblast zdraví, oblast pohybových dovedností a oblast pohybového učení Očekávané výstupy- poslední ročník ZŠ, SŠ Výběr učiva v pravomoci učitele
TV v základním vzdělávání- činnosti ovlivňující zdraví ŽÁK: usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, odmítá drogy a jiné škodliviny, vhodné a bezpečné chování UČIVO: Význam pohybu pro zdraví Zdravotně orientovaná zdatnost Prevence a korekce svalových dysbalancí Hygiena + bezpečnost
TV v základním vzdělávání- činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností ŽÁK: zvládá osvojované poh.dovednosi a umí je aplikovat, dokáže posoudit správnost provedení a označit nedostatky UČIVO: Pohybové hry Gymnastika Cvičení na hudbu Úpoly Turistika a pobyt v přírodě Plavání, lyžování, snb, bruslení (podle podmínek školy)
TV v základním vzdělávání- činnosti podporující pohybovou úroveň ŽÁK: užívá osvojované názvosloví, fair play, spolupracuje, taktizuje, umí zpracovat naměřená data a prezentovat je UČIVO: Komunikace v TV Organizace prostoru a poh.činností Historie a současnost sportu Pravidla osvojovaných poh.činností Zásady jednání a chování Měření výkonů a posuzování poh.dovedností
TV v gymnaziálním vzdělávání- činnosti ovlivňující zdraví ŽÁK: organizuje svůj poh.režim, usiluje o optimální rozvoj své zdatnosti, umí připravit organismus na následnou zátěž a poskytnout první pomoc UČIVO: Zdravotně orientovaná zdatnost Svalová nerovnováha Individuální poh.režim Rizikové faktory ovlivňující bezpečnost První pomoc při sport.úrazech
TV v gymnaziálním vzdělávání- činnosti ovlivňující úroveň poh TV v gymnaziálním vzdělávání- činnosti ovlivňující úroveň poh.dovedností ŽÁK: posoudí kvalitu stěžejních částí pohybu a označí příčiny nedostatků, respektuje věkové, pohlavní… rozdíly a přizpůsobí se skladbě sportujících UČIVO: Poh.odlišnosti a handicapy Poh.hry různého zaměření Průpravná, kondiční, koordinační, estetická cvičení Plavání + lyžování - technika
TV v gymnaziálním vzdělávání- činnosti podporující poh.učení ŽÁK: respektuje pravidla, rozhoduje utkání, spolupracuje ve prospěch družstva UČIVO: Vzájemná komunikace a spolupráce Sportovní výstroj a výzbroj Sportovní a turistické akce Pravidla a sportovní role
OSNOVÁNÍ UČIVA Není děleno na základní a rozšiřující Strukturováno do tematických kruhů V RVP doporučované, na úrovní ŠVP závazné
Vzájemné propojení učiva Cyklické osnování: asociační vztahy mezi novým a starým učivem Postupné osnování: od jednoduchého k obtížnějšímu Spirálovité osnování: kombinace předchozích
DĚKUJI ZA POZORNOST…