Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce"— Transkript prezentace:

1 Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
Didaktika TV Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce Libor Bouda

2 Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
» Zvyšování efektivity vyučovacího procesu Doplňková cvičení – rozšiřují „hlavní“ tělocvičnou činnost o další doplňkové pohybové činnosti a pomáhají zvyšovat efektivitu a snižovat prostoje Kruhový trénink – relativně stálé uspořádání učebního procesu s postupem cvičení po stanovištích v kruhu, kdy se střídají cvičení převážně zaměřená na rozvoj pohybových schopností, 6-10 stanovišť, jedno stanoviště = 1-3 žáci Variabilní provoz – uspořádání cvičení, kdy se střídají stanoviště a tělesná cvičení zaměřená především na zdokonalování pohybových dovedností ve ztížených a proměnlivých podmínkách

3 Doplňková cvičení Zařazujeme, když v družstvech žáci čekají, až přijdou na řadu Ve druhé a třetí fázi motor. učení → vyšší znesnadňování a variabilnost podmínek Hlavní cvičení → cvičení doplňkové (nesmí negativně ovlivnit kvalitu hl. cvičení Podle zatížení na hl. stanovišti volíme charakter doplň. cvičení (relaxační, kompenzační, protahovací, posilovací apod.) Zatížení méně zapojených sval. skupin x stejné sv. skupiny podle obsahu volíme zatížení méně zapojených svalových skupin. Stejné svalové skupiny zapojujeme při nutnosti relaxovat či kompenzovat hlavní cvičení

4 Doplňková cvičení Charakteristika cvičení:
jednoduchá, známá a bezpečná cvičení nevyžadují dopomoc a záchranu, žák provádí samostatně bez asistence učitele neovlivňují průběh a bezpečnost hlavního cvičení emociálně méně náročná než hlavní cvičení nezvyšují hlučnost

5 Kruhový trénink Charakteristika cvičení:
Zařazujeme mezi 20. – 30. min výukové doby 10 – 15 min z vyuč. jednotky (45 min) Vhodné pravidelně v bloku (např. 6 týdnů po sobě) Charakteristika cvičení: jednoduchá a dostatečně žákům známá (min. výklad, zvládnutí techniky) umožňující určit vliv na organismus žáků jednoznačně určená (NE zjednodušování) nevyžadující záchranu a dopomoc a umožňující využívat nářadí a náčiní

6 Kruhový trénink Dílčí cíle dle Frömela (1987):
přispět k rozvoji kondičních schopností (hl. silových a vytrvalostních) zlepšit využití didaktického času pro tělocvičnou aktivitu žáků vhodné střídání tělesných cvičení → účinnější zatížení žáků dosáhnout vysokého fyziologického zatížení žáků rozvoj samostatnosti žáků a vědomostí žáků o kondiční přípravě rozvíjet u žáků schopnost rychlé orientace v měnících se podmínkách a schopnost přizpůsobit se tělocvičným činnostem zvykat žáky na kontrolu zatížení měřením srdeční frekvence a na evidenci výsledků tělocvičné činnosti zpestřit didaktické formy využívané ve školní tělesné výchově

7 Kruhový trénink Doporučení pro volbu obsahu a jeho uspořádání:
střídavé zapojení různých svalových skupin na jednotlivých stanovištích střídání tělesných cvičení nelišících se výrazně emotivitou střídání zatížení a relaxace při vyšším zatížení i střídání úrovně zatížení Řízení kruhového tréninku: určení cvičební doby na jednotlivých stanovištích (určení „času“), určení počtu opakování cvičení na jednotlivých stanovištích (určení „dávky“), určení cvičební doby a počtu opakování na jednotlivých stanovištích (určení „času i dávky“).

8 Kruhový trénink Řízení časem Organizačně nejjednodušší
Vymezení doby cvičení a odpočinku – pro školní výuku 30 sec cvičení a sec přechod na jiné stanoviště Vhodné pro silově vytrvalostní trénink Nepřetržitý kruh. tr. – rozvoj vytrvalosti, nejsou oddychové pauzy, plynulé přechody mezi stanovišti

9 Variabilní provoz Doba cvičení: 20–60s (max. 120s) – krátká doba zajistí ztížené a proměnlivé podmínky Počet stanovišť: většinou 6-10 Délka trvání: min. zařazení: 2. polovina hlavní části (25. – 40. min.) didaktická forma v období ukončování soustředěných tematických celků učiva

10 Variabilní provoz Charakteristika cvičení:
zvládnutá po technické stránce, známá všem žákům cvičení nevyžadující dopomoc, záchranu cvičí všichni žáci na určeném stanovišti, nevyskytují se prostoje dostatečné materiální vybavení pro každého žáka na stanovišti

11 Variabilní provoz Doporučení: střídavě zatěžovat různé svalové skupiny
střídat náročná cvičení s méně náročnými zařazovat i průpravná cvičení ke zdokonalovaným tělocvičným činnostem Řízení variabilního provozu: vymezením počtu opakování cvičení na jednotlivých stanovištích (vymezení zátěže) vymezením času pro tělocvičnou činnost na stanovištích i pro přechod na další stanoviště (vymezení času) vymezením času i počtu opakování cvičení na jednotlivých stanovištích (vymezení času i zátěže)


Stáhnout ppt "Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce"

Podobné prezentace


Reklamy Google