Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově"— Transkript prezentace:

1 Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově
Zrůstová Renáta UTV-SE

2 Náplň prezentace Plánování ve školní tělesné výchově • Plánování na úrovni MŠMT  • Plánování na úrovni školy  • Plánování učitele TV – tvorba tematických plánů  Hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově 

3 Plánování ve školní tělesné výchově
patří ke klíčovým dovednostem každého učitele->nejnáročnější a nejdůležitější činnost (kdo neplánuje, plánuje svůj úpadek) učitel musí vědět co chce naučit (cíl) a jakým způsobem (metody, didaktické styly a postupy) cílem plánování - navržení takové učební činnost, která v návaznosti na již získané vědomosti a dovednosti přinese co nejefektivnějším způsobem nové poznatky a dovednosti plánování ve škole se ovšem nevztahuje k přípravě výuky samé

4 Plánování na úrovni MŠMT
-> Rámcově vzdělávací program (RVP), který tvoří jakýsi rámec, na jehož základě si každá škola tvoří vlastní Školní vzdělávací program

5 Plánování na úrovni školy
školní vzdělávací program učební plán – tvořen výběrem předmětů -> zpracovává jej ředitelství školy, MŠMT ČR učební osnovy – vypracovány na škole předmětovou komisí 2 základní části: úvodní část rozpis jednotlivých předmětů a vyučované látky v základních vzdělávacích celcích

6 Plánování učitele TV – tvorba tematických celků
- význam spočívá v tom, že učitelé jsou nuceni promýšlet svoji celoroční práci celoroční plán -> tematické celky -> samotné vyučovací hodiny koncepce tvorby tematických plánů – zohledněné odborně-metodické ambice vypracování tematických plánů – začíná realizací učebních plánů pro jednotlivé ročníky a třídy obsah učiva – z učebních osnov, metodických příruček, vzdělávacích standardů a vzdělávacích programů

7 Roční tematický plán vyučování tělesné výchovy
přehledný, jednoduchý systematický plán - vychází z učebních osnov obsahuje rozpis učiva jednoho předmětu na celý školní rok učitel ho sestavuje na začátku příslušného školního roku pro každý ročník samostatně, preferuje v něm vlastní podmínky na vyučování tělesné výchovy, preferuje aktuální úroveň pohybové výkonnosti, úroveň odborných znalostí i zájem žáků o jednotlivé pohybové činnosti bývá uložen rovněž u vedení školy slouží učiteli i kontrolním orgánům (ředitel, inspektor)

8 Obsah ročního plánu přehled jednotlivých tematických celků s určením hodinové dotace podle plánování základního, případně výběrového učiva v rámci platných učebních osnov, RVP, pořadí tematických celků v daném školním roce, požadavky na kontrolu a hodnocení žáků do obsahu ročních plánů zařazujeme učivo podle tematických celků -> snazší kontrolu: a) požadavků na žáky, uvedené formou vytyčených konkrétních cílů v určitém tematickém celku b) cílů, zda byly splněny a na jaké úrovni.

9 Plány tematických celků
Tematické plány – operativně vykonávací plány, podle kterých učitel řídí samotný tělovýchovný proces v náležejícím ročníku a v náležející třídě ->klade se důraz na osvojování si pohybových činností podle dílčích cílů, přičemž se zohledňují reálné materiální a prostorové podmínky školy

10 Obsah plánu tematického celku
aktuální cíle jednotlivých vyučovacích hodin podle pořadí, v jakém předpokládáme dosažení určeného cíle vyučování v příslušném ročníku a v třídě aktuální cíle konkretizujeme na kognitivní cíle, motorické cíle požadavky na hodnocení a klasifikaci žáků po ukončení vyučování příslušného tematického celku

11 Příprava na vyučovací jednotku
významným dokumentem zejména pro začínající učitele důležitým aspektem přípravy – kreativnost a schopnost reagovat na různé situace (chování žáků) důležitá je také schopnost předpokládat a reagovat na chyby a být připraven nabídnout průpravná cvičení pro zjednodušení nácviku nebo jiná řešení vzniklé situace písemná přípravy může ředitel nařídit začínajícímu učiteli nebo učiteli, u něhož byly zjištěny závažné nedostatky

12 Hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově
Podle Antala (1993) si hodnocením v tělesné výchově představujeme proces soustavného poznávání a posuzování žáka, založený na zjišťování, zaznamenávání, posuzování a hodnocení úrovně jeho osobnosti, jeho učební a pracovní činnosti v tělesné výchově a chování v hodinách ve škole, ale i mimo školu. - ve školní tělovýchovné praxi se často používají ve vztahu k hodnocení termíny kontrola, evidence, klasifikace

13 Kontrolou rozumíme činnost učitele tělesné výchovy a žáka zaměřenou na zjišťování průběžných a celkových výsledků výchovně-vzdělávací práce v tělesné výchově. Evidencí rozumíme zaznamenávání průběhu a výsledků kontroly vykonané práce a podmínek, ve kterých se tělovýchovný proces realizuje. Klasifikace označuje jednu z forem průběžného a výsledného hodnocení, kterým zařazujeme žáka podle dosažených výsledků v tělesné výchově do jistých kategorií, klasifikačních stupňů (Sýkora, 1983)

14 (Nelešovská, Spáčilová, 1999) Význam hodnocení
Formy hodnocení (Nelešovská, Spáčilová, 1999) Význam hodnocení (Rychtecký, Fialová, 2004) Symboly Neverbální Klasifikace Slovní hodnocení Informativní Motivační Diagnostický – informuje učitele o stavu zvládnutí vyučovací látky

15 Druhy hodnocení (Plíva, Janouch, Tilinger, 1991)
A) z hlediska cíle – prediktivní – formativní – sumativní B) z hlediska předmětu porovnání – normativní – kriteriální – individualizované C) z hlediska úplnosti – dílčí – souhrnné D) z hlediska subjektů hodnocení – externí – interní

16 Doporučení pro klasifikaci v TV
nesrovnávat žáka s ostatními ocenit podaný výkon povzbuzovat nehodnotit výkony pokud výkonové hodnocení, pak ve vztahu k žákovu zlepšení či zhoršení nezohledňovat kázeňské nedostatky v klasifikaci tv a současně v klasifikaci chování (zdvojení trestu) hodnocení dovedností hodnocení výkonnosti hodnocení vědomostí hodnocení snahy, zájmu pozorováním přihlédnutí k biologickému věku přihlédnutí ke zdravotnímu stavu

17 hodnocení má působit motivačně pozitivně
hodnocení má přispívat ke zlepšení atmosféry vyučování tělesná výchova se klasifikuje v rozsahu 5 stupňů a s výjimkou středních pedagogických škol nelze z tělesné výchovy propadnout, v celkovém hodnocení se klasifikační stupeň 5(4) nevyužívá žáci uvolněni z tělesné výchovy ze zdravotních důvodů se neklasifikují souhrnné půlroční hodnocení žáka by mělo být kombinované, tj. známky + slovní hodnocení a mělo by se opírat o výsledky průběžného hodnocení

18 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově"

Podobné prezentace


Reklamy Google