VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gramatika Vypravování
Advertisements

DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Vypravování – jazykové prostředky Vypravování – jazykové prostředkyOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Slovesné tvary určité a neurčité sloveso vyjadřuje nějaký děj nebo stav ve větě stojí jako přísudek (jdeme, hoří) slovesné tvary dělíme na: určité - vyjadřují.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_20_SLOH_A_KOMUNIKACE.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Slovesa Bc. K. Matějková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
LITERÁRNÍ DRUHY EPIKA – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESNÝ ZPŮSOB Autor prezentace: Mgr. Jaroslava Zámostná
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C59Čj6_Vypravování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
POPIS Shrnutí učiva.
Prezentace – výklad učiva
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Vypravování.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
VY_52_INOVACE_I–04–05 Název a adresa školy:
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
POPIS OSOBY A CHARAKTERISTIKA
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk

VYPRAVOVÁNÍ velmi frekventovaný slohový útvar slohový postup vyprávěcí je podstatnou složkou uměleckého stylu, základem epických děl soustřeďujeme se na událost, která se odehrála – děj logicky a časově navazuje reprodukovaný děj = vypravujeme přečtený příběh nebo děj filmu nejčastější způsob vypravování – vytváření postupné linie děje (jak šly události chronologicky za sebou, v příčinné návaznosti), někdy se děj odehrává pozpátku = retrospektivně zaměřuje se na živé a názorné vystižení jedinečných, neopakovatelných událostí s jejich napínavým průběhem volíme slovesné tvary v minulém čase, chceme-li zrychlit spád, užijeme přítomný tvar dějové napětí zvyšují jednočlenné věty a větné ekvivalenty jazykové prostředky: užíváme všech vrstev národního jazyka, v autorské řeči obvykle převažuje spisovná čeština, v řeči postav se objevuje i nářečí a nespisovné výrazy, častá je přímá řeč, frekventovaná jsou plnovýznamová slovesa, slova významově bohatá, působivá (synonyma, zdrobněliny, přísloví, přirovnání,…), frazémy, větné ekvivalenty, ICH forma, ER forma

STAVBA VYPRAVOVÁNÍ Uvedení do situace – expozice Zápletka – kolize Vyvrcholení konfliktu – krize Komplikace – peripetie Rozuzlení

OSNOVA VYPRAVOVÁNÍ 1. Úvod – vystižení prostředí (kdy a kde příběh začíná), seznámení s postavami 2. Vlastní vypravování – otevření děje (naznačení základní situace), rozvíjení děje – jak se děj rozvíjí, jak k tomu přispěly postavy a události (zápletka – co přineslo do děje napětí, stupňování napětí), vyvrcholení děje (kterou událostí, v kterém okamžiku děj vrcholí) a jeho rozuzlení 3. Závěr – děj je ukončen nebo zůstává otevřen, zobecnění nebo vyvození poučení

KOMPOZICE Chronologická - události jdou chronologicky za sebou od zápletky k ……………… Retrospektivní - události se vypravují od konce, autor obvykle odhaluje …………….. Paralelní - události se odvíjí v liniích vedle sebe, které sledují …………………….. Rámcová a) Vypravěč V vytvoří postavy P1, P2, P3, které jsou vypravěči V1, V2, V3 vlastních příběhů, které na sebe nenavazují. Např. Dekameron. Rámcová b) Vypravěč V1 vytvoří postavu P1, která se stává vypravěčem V2 nového příběhu, ve kterém se objevuje postava P2, ta se pak stává vypravěčem V3 dalšího příběhu. Např. Pohádky tisíce a jedné noci. Řetězová - vypravěč V vytvoří řetěz navazujících událostí U1, U2, U3, které jsou spojeny postavou P hlavního hrdiny. Např. Don Quijote.