MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12 vývojová psychologie.
Advertisements

MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ Michaela Brázdilová Šárka Šustová Tisková konference,
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Hody, hody doprovody TRADICE. Ve kterém ročním období jsou Velikonoce. 2 Léto Zima Podzim Jaro.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Mladší školní věk.
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Postnatální období–předškolní věk
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Jednotné principy klasifikace na GJKT
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
City DUM_15.
Grafomotorika - geometrické tvary
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Předškolní, školní období a dospívání
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
Právo sociálního zabezpečení
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
Obrázková básnička Jazyk a řeč.
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
OSOBNOST.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Pracovní výchova – dívky 9.tř. Prezentace č. 18
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Množství, symbol Základní matematické, početní a číselné pojmy a operace Řešení problémů, učení Jemná motorika, koordinace ruky a oka.
Rysy osobnosti Temperament Charakter
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Centra kolegiální podpory
Kognitivní (poznávací) procesy
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12

Mladší školní věk začíná vstupem do školy před nástupem do školy se zjišťuje školní zralost tělesná zralost: - změna tělesných proporcí - hlava není proti tělu již tak velká - hrudník je protažený, trup je zploštělý - děti dosáhnou rukou přes hlavu na ušní lalůček = filipínská míra - vyspělost hrubé i jemné motoriky (koordinace zraku a ruky,lateralita) - míra zralosti CNS kognitivní vývoj: - vyvinuty poznávací procesy, hotový základní vývoj řeči - dítě by mělo umět dodržet pokyny, vůlí ovládaná pozornost (krátkodobá) - mělo by již vnímat detaily

Mladší školní věk motivační a sociální zralost: - dítě musí být schopno odloučit se od rodiče - schopno orientace na činnost, kontrola okamžitých nápadů a impulzů - kooperační schopnosti při činnostech - umět se podřídit jiné dospělé osobě (nejen rodičům) Kernův test školní zralosti: - kresba mužské postavy - napodobování psacího písma - obkreslení skupiny bodů + počítání do 10 (20) + básnička, říkanka

Mladší školní věk Tělesný vývoj a rozvoj motoriky období latence (klidu), zpomalení růstu i hmotnosti (kolem 8. roku věku) posiluje se odolnost organismu, zvyšuje se objem srdce, hmotnost mozku, zdokonaluje se činnost svalů a kloubů pohyby – účelnější, přesnější, rychlejší, koordinovanější, (radost z pohybu) zájem o sport, pohybovou aktivitu Vývoj poznávacích procesů dítě chce pochopit a poznat svět (ne pasivní příjem informací, ale aktivní účast na poznávání) vytrvalost, zvídavost vnímání – cílevědomé, zaměřené na poznávání vlastností předmětů a jevů 10.-11.rok – vnímání stejně přesné jako u dospělého (zraková ostrost, rozlišení barev a velikosti, sluchová a hmatová citlivost)

Mladší školní věk představivost – dítě rozlišuje fantazii od skutečnosti paměť - na počátku šk.docházky – neúmyslná, mechanická, bezprostředně spojená s vnímáním (názornost) - později – záměrné zapamatování, racionalita, logický úsudek pozornost – rozhoduje o kvalitě ostatních poznávacích procesů (úspěšnost x neúspěšnost ve škole) - na počátku šk.docházky – krátkodobá, spontánně zaměřená, převládá vzruch nad útlumem (neschopnost odolávat rušivým vlivům) - vůlí ovládaná pozornost je vyčerpávající (čím nižší šk.ročník – tím častější buzení pozornosti, krátkodobé úkoly, různé formy práce, relaxační chvilky, hra ve výuce)

Mladší školní věk Myšlení stadium konkrétních operací - dítě dokáže pochopit zahrnutí prvků do tříd, rozřazuje předměty podle kritéria, chápe zachování množství, příčinné vztahy - dítě je schopno pracovat v názorně předmětové rovině (musí vidět skutečné předměty nebo jejich zobrazení) Řeč dítě prakticky ovládá mateřský jazyk (interindividuální rozdíly ve slovní zásobě, skladbě řeči, výslovnosti) – záleží na podnětnosti prostředí (zejména rodiny) učí se psát a číst – zpočátku velmi náročné – vyžaduje souhru funkcí analyzátorů (sluchového, zrakového, kinestetického) – podmíněno kvalitou smyslů

Mladší školní věk Emocionální vývoj a socializace ústup lability a impulzivity, schopnost seberegulace dítě chápe širokou škálu citů, emocionální stránka má vliv na úspěšnost a spokojenost (i ve škole) rozvoj vyšších citů (estetické, etické, sociální, intelektové) trvá značná citová ovlivnitelnost hodnotová orientace a sociální kontrola – zpočátku labilní, závislé na situaci a autoritě morální vývoj – silně ovlivněn výchovnými postupy sebepojetí – kladné hodnocení – významné pro duševní výkonnost i celkové zdraví dítěte + vytváření vlastní identity podstatný je subjektivní pocit úspěšnosti či neúspěšnosti ve škole (trvalejší neúspěch – ohrožení hodnoty vlastního „já“ – pocity méněcennosti, bezmocnosti, úzkosti)

Mladší školní věk Školní docházka – role žáka období extraverze, kolektivního života a vztahů pro dítě – nové společenské postavení, odpoutávání se od rodiny, zájem o sebe a o úspěch ve škole, později zájem o kolektiv ve třídě, pocit odpovědnosti, rozvoj kamarádských vztahů, trvalých přátelství oddělené chlapecké a dívčí skupiny (rozdílné aktivity) vztah k učiteli – zpočátku velmi nekritický (obdiv, náklonnost, ale i strach) Hlavní činnosti ml.škol.věku učení a práce – plnění zadaných úkolů hra – diferencovanější, oblíbené hry: konstruktivní, pohybové, soutěživé, společenské (se složitějšími pravidly) - slouží k relaxaci a odreagování od školních povinností počátky zájmů – zpočátku přechodný charakter, dítě zkouší různé aktivity