Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie VY_32_INOVACE_CH. 8.A.02-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.02_SMĚSI Název: Směsi Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie Tematický okruh/téma: Směsi/ Směsi(zavedení pojmu) Vytvořeno: 21. 9. 2011 ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku a slouží k výkladu nového učiva.
Směsí nazýváme látku, která se se skládá ze dvou nebo více složek. Znáte pojem směs? Jak by jste popsali SMĚS? Co je pro směsi charakteristické? Směsí nazýváme látku, která se se skládá ze dvou nebo více složek.
Jednotlivé částečky složek mají různou velikost. Podle velikosti těchto částeček směsi rozdělujeme: Látka, která neobsahuje žádnou jinou složku se nazývá chemicky čistá látka. Jednotlivé částečky složek mají různou velikost. Směsi (heterogenní) Různorodé Aerosol Suspenze Emulze Pěna Koloidní směs (homogenní) Stejnorodé
Směs, kdy jednotlivé složky nejsme schopni rozpoznat ani pod mikroskopem nazýváme STEJNORODÁ. Jde o roztoky, které nemusí být vždycky jen kapalné ale i pevné (slitiny kovů, sklo) nebo plynné (vzduch).
U koloidní směsi také nelze rozpoznat jednotlivé částečky pod mikroskopem, ale dochází v nich k rozptylu světla (mléko, syrový vaječný bílek).
Různorodé směsi rozlišujeme podle skupenství částeček. RŮZNORODÁ SMĚS obsahuje částečky, které lze rozlišit pouhým okem nebo pod mikroskopem. Různorodé směsi rozlišujeme podle skupenství částeček. Jaká znáte skupenství?
Jmenuj jiné druhy suspenze a emulze. Různorodé směsi Suspenze – různorodá směs pevné látky a kapaliny [písek (s) s vodou (l)] Emulze – různorodá směs dvou nemísitelných kapalných látek [olej (l) s vodou (l)] Jmenuj jiné druhy suspenze a emulze. S jakými druhy těchto směsí se setkáte v běžném životě?
Jak bys vyrobil pěnu ze saponátu a vody? Pěna – různorodá směs kapaliny v plynu [saponát (l) ve vzduchu (g)] Aerosol – různorodá směs kapalných nebo pevných částeček v plynu [mlha, dým] Jak bys vyrobil pěnu ze saponátu a vody? Kde bývá mlha nejhustší?
Urči o jaký druh směsi jde, v případě různorodé směsi buď konkrétní. různorodá směs - aerosol různorodá směs - suspenze stejnorodá směs stejnorodá směs různorodá směs - emulze různorodá směs - suspenze stejnorodá směs
Použité zdroje Uvedené zdroje [cit. 2011-09-21]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Ikiwaner, <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kupfer_Nugget.jpeg> Stefan Kühn, <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Milk_glass.jpg> Hu Totya, <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hungarian_goulash_soup.jpg> Dake, <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Granite_gran_violet.jpg > Kliparty Office [online]. 2011 [cit. 2011-09-21]. Dostupné z www: <http://office.microsoft.com/cs-cz/> Ilustrace: fotogalerie autora
Metodický postup Prezentace slouží k osvojení nových pojmů zajímavou formou. Prezentaci zařadíme na začátek vyučovací hodiny. Podle jednotlivých slidů probereme novou látku. Na konci prezentace zopakujeme probrané učivo vhodnými otázkami vycházejících z probraného textu. Nejdůležitější pojmy a děje zapíšeme.