VY_32_Inovace_ Vyjmenovaná slova po M

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Advertisements

Vytvořila:Monika Hradilová. NA ÚVOD… NA ÚVOD… Přátelství a internet…Tohle téma je hodně otevřené. Na celém světě existují milióny sociálních stránek.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.7 Mnohovýznamová slova Název sady: Český jazyk a literatura 3.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.2 Slova jednozna č ná a mnohozna č ná Název sady: Č eský jazyk 4.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.3 Slova souzna č ná a protikladná Název sady: Č eský jazyk 4. ro.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n.M., Kollárova 1045 AUTOR: Iveta Salfická NÁZEV: VY_32_INOVACE_13/08_PŘÍBUZNÁ SLOVA PO M TEMA: Příbuzná slova po M ČÍSLO PROJEKTU:
Metodický list: Vyjmenovaná slova po „B, L, M“ - shrnutí Jazykové vzdělávání Jazyk: český Věk: 3. ročník ZŠ Anotace: Tato prezentace slouží k procvičování.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.4 Slova spisovná a nespisovná Název sady: Český jazyk 4. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.1 Škola, třída Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR:Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05_ Potraviny, výživa.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.4 Synonyma Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní úlohy s přechodem přes 10 Název sady: Matematika 2.ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.5 Opozita Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Vyjmenovaná slova – B, F, L, M Název sady: Český jazyk 4. ročník.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Anotace: prezentace slouží k procvičování vyjmenovaných slov po M
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA
Bůh je moje jistota..
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 16_Pád podstatných jmen
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Bc. Naďa Prejzová VY_32_Inovace_ Dělení 9
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Vyjmenovaná slova po M Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_A__07_Vyjmenovaná slova.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
ČESKÝ JAZYK 3. roč. Číslo DUM: VY_32_INOVACE_05
Užitečné závaží.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr
Vyjmenovaná slova po M - homonyma
Čtení s porozuměním - básničky Vybírání vhodné ilustrace k textu.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace O PERNÍKOVÉ CHALOUPCE Název : VY_32_inovace_13 - ČJ – O perníkové.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
ČESKÝ JAZYK 3. roč. Číslo DUM: VY_32_INOVACE_09
Český jazyk – Vyjmenovaná slova po M – Procvičování
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Skupiny DĚ, TĚ, NĚ, BĚ, PĚ, VĚ, MĚ
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lenka.
VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Člověk a jeho svět 3. ročník
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
VY_32_Inovace_ Vyjmenovaná slova po M
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ANOTACE Materiál je určen pro žáky 3. a 4. ročníku. Patří do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Žáci procvičuji vyjmenovaná slova po M a slova.
VY_32_Inovace_ Písemné sčítání v oboru do 100
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Autor: Mgr. Monika Hřavová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Člověk a jeho svět 3. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
VY_32_Inovace_4.2.3 Cesta do školy
Základní škola a Mateřská škola Bečváry, okres Kolín
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Věta se skládá ze slov Název školy
VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí
Transkript prezentace:

VY_32_Inovace_4.1.11 Vyjmenovaná slova po M Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.11 Vyjmenovaná slova po M Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3577 Anotace: Materiál je určen k seznámení s vyjmenovanými slovy po M a slovy příbuznými. Prezentace byla vytvořena pro práci s interaktivní tabulí nebo dataprojektorem a obsahuje animaci.

VYJMENOVANÁ SLOVA po M A SLOVA PŘÍBUZNÁ MY MI MÝ MÍ

VYJMENOVANÁ SLOVA Be, fe, le, me, pes se veze do slovíček i,y si vleze. Někdy měkké, někdy tvrdé, jak to poznat mám? Já jsem ještě malý žáček, v tom se nevyznám! Budu se učit zas a znova tahle vyjmenovaná slova. Be, fe, le, me, pes se veze, ta čeština nemá meze! Y I

VYJMENOVANÁ SLOVA jsou slova, ve kterých píšeme tvrdé y, ý. Vyjmenovaná slova mají hodně kamarádů. Říkáme jim slova PŘÍBUZNÁ. Také v těchto slovech píšeme tvrdé y,ý.

VYJMENOVANÁ SLOVA po M MY – MÝT – MYSLIT – MÝLIT SE HMYZ – MYŠ – HLEMÝŽĎ MÝTIT - ZAMYKAT – SMÝKAT – DMÝCHAT CHMÝŘÍ – NACHOMÝTNOUT SE - LITOMYŠL

MY – MÝT – MYSLIT – MÝLIT SE 8 + 7 = 16 my všichni umýt, umyvadlo, mýdlo, myčka, mýval, mycí myšlenka, smysl, přemýšlet, myslivec, průmysl omyl, mýlka, zmýlit se, neomylný, mylný

HMYZ – MYŠ - HLEMÝŽĎ hmyzí, hmyzožravec myší, myška, myšák, myšlenka, myšina, myšilov, hlemýždí

MÝTIT – ZAMYKAT – SMÝKAT - DMÝCHAT mýtina, vymýtit, vymýcený, Vysoké Mýto, mýtné zamykání, odmykat, odmykání smyk, smyčka, smyčec, smýčit, průsmyk, dmýchání, dmýchadlo

CHMÝŘÍ – NACHOMÝTNOUT SE - LITOMYŠL ochmýřený ochomýtat se litomyšlský Litomyšl

Příběh s vyjmenovanými slovy po M My se každé ráno myjeme, myslíme, ale také se mýlíme. Učíme se, že myš a hlemýžď nejsou hmyz. Až vyrosteme, nedovolíme mýtit lesy a zamykat lesní cesty. Mravenci budou dál smýkat břemena plná chmýří. Vítr bude rozdmýchávat ohýnky pasáčků. A jestliže se auto omylem nachomýtne v lese, zaplatí řidič mýto.

Slož slova S Ú VÝ NES PRŮ PŘE MYSL

Složil jsi slova správně? SMYSL ÚMYSL VÝMYSL NESMYSL PŘEMYSL PRŮMYSL

Pozor na slova!!! my (my všichni) x mi (mi – mně, jedné osob ě) My jsme byli v Praze. Podej mi kapesník. mýt (umývat se) x mít (něco vlastnit,..) Jdu se mýt. X Chtěla jsem mít kotě. Myla jsem ovoce X Milá maminka X teta Míla mýlí X milý Každý se mýlí. Můj milý kamaráde.

Doplň slova do vět Půjdeme tam všichni. Koupíš nové pastelky? Moje teta. Sestra nádobí. mi my myla milá

Doplň slova do vět Babička ovečky. Viděl jsi toho ? Chci samé jedničky. Budu se mýdlem. mívala mývala mýt mít

Kouzelná studánka (hledej vyjmenovaná slova) Za městem Litomyšl byl kdysi dávno krásný, hluboký les. Bydlelo v něm mnoho zvířátek. Veverka Zrzka, hlemýžď Salátek, myška Hryzka, motýl Vánek a beruška Sedmitečka byli velcí kamarádi. Často si spolu povídali, hráli si na honěnou a na schovávanou. Občas se k nim nachomýtlo i jiné zvířátko a to pak bylo v lese pořádně veselo.

Každý den se scházeli u studánky, o které se říkalo, že její voda má kouzelnou moc. Dokáže prý vyléčit všechny nemoci. Kdo se v ní umyje, uzdraví se. Zvířátka se o studánku pečlivě starala. Čistila ji od listí a různého chmýří, které do studánky napadalo.

Jednou ráno je ale probudil velký rámus Jednou ráno je ale probudil velký rámus. K lesu začaly přijíždět traktory s valníky a na nich seděli dřevorubci s motorovými pilami v rukou. Všechna zvířátka se seběhla u hlemýždě Salátka. Co je? Co se to děje? Snad ti lidé nechtějí kácet náš krásný les?

,,Já jsem nejrychlejší a umím být nenápadný ,,Já jsem nejrychlejší a umím být nenápadný. Já tam poletím a všechno zjistím“, vykřikl motýl a už letěl. Za chvíli byl zpět a v očích měl slzy. ,,Je to tak, už začali les mýtit“. Viděl jsem, jak traktory smýkají klády a nakládají je na traktory. Rozdmýchávají ohně a vypalují les. Je to hrůza!

,,Kdo to jenom vymyslel“. ,,Taková hloupost“ ,,Kdo to jenom vymyslel“? ,,Taková hloupost“! ,,Jak to bude v lese vypadat, když tam nebudou stromy“? ,,Kde budeme mít své domečky, kde se budeme scházet a hrát si“? Zvířátka hlasitě přemýšlela. Myška Hryzka si povzdechla. ,,Myslela jsem si, že jsou lidé moudří, ale jak je vidět, mýlila jsem se“. Salátek se přihlásil o slovo. ,,Já vím, co uděláme“. ,,Pojďte, napíšeme jim dopis“. My všichni obyvatelé lesa jsme proti tomu, aby se zde kácely stromy. Nechceme mít místo krásného lesa vykácenou mýtinu.

Dopis odnesla Zrzka na kraj lesa a připíchla ho na větvičku velkého smrku. Druhý den ráno se zvířátka sešla a netrpělivě, s velkými obavami, čekala, jak to dopadne. Bohužel, motorové pily už zase spustily svou práci. Dělník, který dopis našel, si ho přečetl, zmačkal a vyhodil. Vzal sekyru a smrk pokácel. Když osekával větve, jedna větev ho šlehla do oka. Dělník vykřikl bolestí, odhodil sekyru a chytil se za zraněné oko. ,,Já nevidím, já nic nevidím!“

Zvířátka se seběhla ke zraněnému dělníkovi Zvířátka se seběhla ke zraněnému dělníkovi. Vyprávěli mu o kouzelné studánce a slíbili mu pomoc výměnou za to, že dělníci přestanou mýtit jejich les. Dělník tomu moc nevěřil, ale požádal zvířátka, zdali by mu trochu té vody z kouzelné studánky nepřinesla. Myška rychle běžela ke studánce, nabrala do džbánečku vodu a pospíchala zpátky. Milan, tak se ten dělník jmenoval, si omyl oko a za chvíli začal vidět.

Zvířátkům poděkoval a slíbil, že promluví s ostatními dělníky a zkusí je přesvědčit, aby v tomto lese stromy nekáceli. Rozloučil se a odešel k ostatním. Zvířátka netrpělivě sledovala, co se bude dít. Viděli, jak Milan něco dělníkům vysvětluje, rozhazuje rukama a ukazuje směrem k lesu. Pak dělníci začali uklízet své pily a sekyry do aut, zamykali kůlny a odcházeli z lesa. To byla krása! To ticho! Druhý den pak odjely i všechny traktory.

Les je zachráněný! Zvířátka si zas mohla v klidu hrát ve svém lese.

Zdůvodni psaní i, y – určitě to zvládneš. Tvoř věty s danými slovy. milý milovat namířit minout smítko dej mi mihnout se smíšený zmítat se roztomilý zmizet míč mícha míchá míza komín

Zdůvodni a doplň i, í, y, ý Veselá m_sl, tvrdá om_tka, m_slivecký pes, prům_slové město, vzpom_nka na přítele, nesm_slná odpověď, nam_řil pušku, dobrý úm_sl, odm_tnul dárek, lom_la rukama, sm_řil se s kolegou, m_nul se s matkou, m_lná odpověď, horský průsm_k, sm_šené zboží, škodlivý hm_z, jedovatá zm_je, pevná sm_čka, zlomený sm_čec, zam_chat kaši, medvídek m_val, m_ všichni, vysm_čit chalupu, m_chat omáčku, nam-řit zbraň

Zdůvodni a doplň i, í, y, ý - řešení Veselá mysl, tvrdá omítka, myslivecký pes, průmyslové město, vzpomínka na přítele, nesmyslná odpověď, namířil pušku, dobrý úmysl, odmítnul dárek, lomila rukama, smířil se s kolegou, minul se s matkou, mylná odpověď, horský průsmyk, smíšené zboží, škodlivý hmyz, jedovatá zmije, pevná smyčka, zlomený smyčec, zamíchat kaši, medvídek mýval, my všichni, vysmýčit chalupu, míchat omáčku, namířit zbraň

Zkus doplnit správné i, y do vět. M_la chce m_t vždycky pravdu. Nam_dlil jsem si ruce m_dlem. Jeho mam_nka nebyla m_lá. M_nulý měsíc m_val chmurné m_šlenky. M_ bychom si dali studenou m_nerálku. M_loš zajel do m_cí linky. Podej m_ tu um_tou m_sku. M_ jsme si vsadili na osm_čku. Jeho nám_tka m_ nebyla m_lá. Um_vadlo bylo plné m_dlinek. Prozradil m_ svůj dům_slný plán. Nam_šlený M_roslav se nechtěl sm_řit se svým om_lem. Medvídek m_val si om_l všechnu zeleninu. M_slivec zamířil k m_stu na m_tině.

Zkus doplnit správné i, y do vět. Řešení Míla chce mít vždycky pravdu. Namydlil jsem si ruce mýdlem. Jeho maminka nebyla milá. Minulý měsíc mýval chmurné myšlenky. My bychom si dali studenou minerálku. Miloš zajel do mycí linky. Podej mi tu umytou misku. My jsme si vsadili na osmičku. Jeho námitka mi nebyla milá. Umyvadlo bylo plné mydlinek. Prozradil mi svůj důmyslný plán. Namyšlený Miroslav se nechtěl smířit se svým omylem. Medvídek mýval si omyl všechnu zeleninu. Myslivec zamířil k místu na mýtině.

Tak jak se vám podařilo zvládnout vyjmenovaná slova po M Tak jak se vám podařilo zvládnout vyjmenovaná slova po M? Zvládli jste je určitě výborně. GRATULUJI!!!

Použité zdroje a materiály: JIRKŮ, Zuzana; TABARKOVÁ, Jana. Vyjmenovaná slova hrou. Brno: Nová škola, 2008, ISBN 80-7289-067-0. MACHÁŇ, Jaromír. Pravopis i a y hravě. Praha: Pansofia, 1996, ISBN 80-85804-81-6. Obrázky z galerie Klipart http://www.gify.sirmy Vlastní archiv autora