Vztahy a pravidla soužití - obec
ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Vztahy a pravidla soužití – obec. NÁZEV MATERIÁLU VY_32_INOVACE_7C_Vz8_10_ Vztahy a pravidla soužití – obec. ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/21.3534 PŘEDMĚT Výchova ke zdraví ROČNÍK 8. KLÍČOVÁ SLOVA Obec, obecní zastupitelstvo, obecní rada, obyvatelé. DATUM 23.11.2013
Anotace Tato prezentace je určena pro žáky 8. tříd základní školy, pro vzdělávací obor Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví. Žáci se seznámí s chodem obce.
Obec Je základní (nejmenší) samosprávnou jednotkou. Tvoří ji: A) obytné části (domy, silnice, parky,…) B) volná krajina (louky, pole, lesy, rybníky,…) C) obyvatelé
Obyvatelé Obyvatelé obce jsou osoby, které v obci trvale bydlí nebo zde mají čestné občanství. Lidé, kteří zde nemají trvalé bydliště (ačkoli tu mohou podnikat nebo vlastnit pozemek či stavbu), obyvatelé obce nejsou.
Obecní samospráva Obec sama sebe spravuje. Samostatně rozhoduje o důležitých záležitostech, které se týkají zájmů jejich obyvatel. Obec o svých záležitostech může rozhodovat sama, ale nesmí jednat v rozporu se zákony našeho státu.
Obecní zřízení Důležitým místem v obci je obecní úřad, kde se pravidelně scházejí obecní zastupitelé v čele se starostou, aby projednali záležitosti týkající se života v obci.
Obr.č. 1
Obecní zastupitelstvo Nejvyšší orgán obce, rozhoduje o nejdůležitějších záležitostech obce, voleno občany, zastupuje občany. Obr.č.2
Obecní rada Vykonává úkoly, které jí stanoví zákon nebo rozhodnutí obecního zastupitelstva. Volena je z řad obecního zastupitelstva. Obr.č. 3
Život v obci Každý obyvatel se může podílet na budování své obce, upozorňovat na problémy související s životem v obci a zároveň se i obracet na příslušný úřad a pomoc při vyřizování svých vlastních záležitostí a řešení problémů. Jedním z úkolů obce je dobře hospodařit s obecním rozpočtem.
Otázky a úkoly Navrhni kam bys vložil(a) peníze ve vaší obci. Domluv se se spolužáky, kteří mají stejný či podobný názor, a zvolte svého mluvčího. Zdůvodněte svůj návrh a rozhodněte hlasováním.
Problémy naší obce Pracuj společně se spolužáky: Vyberte problém na jeho řešení se můžete podílet. Shromážděte informace, navrhovaná řešení či stávající řešení. Připravte vlastní řešení a možnosti jeho uskutečnění . Obr.č. 4
Zdroje k textu JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČECILOVÁ, Anna. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN 978-80-7238-886-8.
Zdroje k obrázkům Obr.č.1 NEUVEDEN, Neuveden. mkc-horovice.cz [online]. [cit. 23.11.2013]. Dostupný na WWW: http://www.mkc-horovice.cz/image/iknihovna/omalovanky_horovice_radnice.pdf Obr.č. 2 učebnice strana 43 JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČECILOVÁ, Anna. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN 978-80-7238-886-8. Obr.č.3 učebnice stana 43 JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČECILOVÁ, Anna. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN 978-80-7238-886-8. Obr.č.4 učebnice strana 47 JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČECILOVÁ, Anna. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN 978-80-7238-886-8.