VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

Věta s podmětem, bez podmětu, větný ekvivalent Autor:
32_07_21 Věty jednočlenné a dvojčlenné
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Věty jednočlenné a dvojčlenné
Digitální učební materiál
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Podmět (Po) - opakování
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná
Digitální učební materiál
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Věta.
Věta jednoduchá, souvětí
Větné členy, základní větné členy
Grafické znázornění věty jednoduché
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
Hrátky s češtinou.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Větné členy PŘÍSUDEK.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Skladba – věty podle složení
Český jazyk – 7. ročník. Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy 7, SPN, Praha E.
Věta jednočlenná a dvojčlenná
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.12.  Zopakovat základní skladebné dvojice.  Rozlišit věty dvojčlenné i s nevyjádřeným podmětem od vět jednočlenných.
Věta jednočlenná, věta dvojčlenná, větný ekvivalent 7. třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY V ymysli k obrázkům věty,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 8 – slovesa – osoba a číslo Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dufková Název : VY_12_INOVACE_18_Věty.
VĚTA - VÝPOVĚĎ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_03_VĚTA - VÝPOVĚĎ Téma: ČESKÝ JAZYK.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
VY_32_Inovace_ Věty jednočlenné a dvojčlenné
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Větný ekvivalent VY_32_INOVACE_54_Vetny ekvivalent
VĚTA JEDNOČLENNÁ A DVOJČLENNÁ
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Vy_32_INOVACE_72_Věta jednočlenná a dvojčlenná
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_12   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
VY_12_INOVACE_Rů_I_30 Větný ekvivalent Název projektu: OP VK
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Věta jednočlenná a dvojčlenná
Transkript prezentace:

VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk

Na mezi pobíhali zajíci. Červená jablka zářila v koruně stromu. VĚTA DVOJČLENNÁ obsahuje podmět + přísudek i věty s nevyjádřeným podmětem Na mezi pobíhali zajíci. Červená jablka zářila v koruně stromu. Čtu.

VĚTA JEDNOČLENNÁ neobsahuje podmět (nemůžeme ho doplnit) má jen jeden základní větný člen holý nebo rozvitý – je vyjádřen určitým slovesným tvarem ve 3. osobě čísla jednotného věty nejčastěji vyjadřují: přírodní děje tělesné stavy duševní stavy smyslové vjemy

VĚTY JEDNOČLENNÉ Sněží. Je mi líto. Bolí mě v krku. Bylo mi lépe. Stýská se mi. Zvoní. Venku se stmívá. Jede se na hory. Od lesa studeně foukalo. Po vdolkách se jen zaprášilo. Na silnicích často dochází k nehodám. V kamnech praská.

VĚTNÉ EKVIVALENTY výpovědi, jejichž základem je jiný výraz než určitý slovesný tvar neslovesné jednočlenné věty základem může být: 1) infinitiv slovesa rozkazy, výzvy, zákazy Stát! Nevyklánět se z okna! Dostat tak nové kolo! 2) podstatné jméno názvy, nadpisy, nápisy, tituly, hesla, oslovení Vchod; Válka s mloky; Václavské náměstí; Těch lidí! Marcelo! 3) přídavné jméno vyjadřují hodnocení Pěkné. Úplně zbytečné? Výborné!

Nahoru! Velmi dobře. Proč? VĚTNÉ EKVIVALENTY 4) příslovce Nahoru! Velmi dobře. Proč? 5) částice Ano. Ne. Snad. 6) citoslovce Hurá! Honem! Crr.