ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.3 Spolková republika Německo Téma: Česká republika jako součást.
Tropický deštný prales je zalesněný biom s trvale teplým a vlhkým podnebím. Tento biom nalezneme zejména v rovníkových oblastech Země. Nejrozsáhlejší.
Chráněná území ČR Vypracoval Mgr. Pavel Daněk. Chráněná území Chráněná území jsou místa, kde jsou přírodní složky uchovávány v co nejpřirozenějším stavu.
Základní škola Hostěradice, okres Znojmo, příspěvková organizace Název: Zvláště chráněná území ČR Číslo: EU DUM 6_15 ICT Vytvořila: Mgr. Pavlína Kociánová.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
HYDROSFÉRA VY_32_Inovace_11 TR-1 Mgr.Ivana Trčková ZŠ a MŠ Nedašov.
18 ORGÁNY OCHRANY PŘÍRODY. Orgány ochrany přírody Ministerstvo životního prostředí – MŽP Krajský úřad – KÚ Obec s rozšířenou působností – ORP Obecní úřad.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
EU OPVK – III/2 – A2 – 8/35 – Rak Petr Předmět Zeměpis 7.ročník ZŠP. Vytvořeno 2011/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Květoslava Kuchtová Název : VY_32_INOVACE_12C_13_Estonsko Téma:
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
VY_32_INOVACE_36_Jihoceske_rybniky Vlastivěda - 4.,5. ročník
Vzdělávací materiál: Olomoucký kraj Operační systém:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Co je to NATURA 2000? NATURA 2000 je soustavou chráněných území evropského významu. Jejím prostřednictvím se chrání nejvzácnější a nejvíce ohrožené druhy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Atmosféra 4. února 2014 VY_52_INOVACE_230217
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
HYDROSFÉRA pevninská voda
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
ZŠ Brána Nová Paka, Přírodopis 6. – 9. třída
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
TÉMA: Národní parky a chráněné krajinné oblasti
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
VY_52_INOVACE_11_ Rostliny v rybníku a okolí
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
Česká republika - Třeboňsko
Ochrana lesa Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Biosféra sféra s vhodnými podmínkami pro život na Zemi
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. TROPICKÝ DEŠTNÝ LES V rovníkových oblastech Země se rozkládají tropické deštné lesy (tropické pralesy, džungle). Kterými světadíly.
Základní společenstva – skály a hory
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Vodní plochy jako VKP z pohledu práva
Kůrovcová situace v NPŠ v roce 2009
Atmosféra Země.
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Biodiverzita V. Ochrana biodiverzity.
Venuše Sluneční soustava Název školy
Neživá příroda - vzduch
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Jan KOHOUTEK TEMATICKÁ OBLAST: Fyzická geografie NÁZEV DUMu: Hydrosféra – mokřady POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 14 KÓD DUMu: JK_FYZ_GEO_14 DATUM TVORBY: 7.11.2012 ANOTACE (ROČNÍK): Kvinta – DUM pojednává o mokřadech - jejich vzniku, místy výskytu a o způsobu jejich ochrany METODICKÝ POKYN:

Bažiny Část zemského povrchu, jejichž půda je prosycena vodou Některé druhy močálů jsou zásobeny pouze pomocí dešťových srážek, což má za následek jejich zakyselení a vznik kyselé rašeliny Druhá skupina je zásobena jak srážkami tak i protékající vodou, což vede ke vzniku neutrálního prostředí Charakteristickým znakem bažin je pomalá průtočnost vody, která je často ještě více zpomalována rostoucí vegetací Vznikají na plochých oblastech, kde je spádová křivka vodních toků velmi malá až skoro žádná

Rašeliniště Místa vzniku, výskytu či těžby rašeliny Jde o bažinný ekosystém, který je trvale zamokřen pramenitou nebo dešťovou vodou, se značnou produkcí rostlinné biomasy Ta se v důsledku zamokření a nepříznivých podmínek nedostatečně rozkládá V rašeliništi dochází k hromadění rostlinné organické hmoty Odumřelé části rostlinného společenstva se shromažďují a ve spodních vrstvách a za nepřístupu vzduchu se přetvářejí na rašelinu

Rašeliniště rašeliniště vrchovištní – vzniká v prostředí s kyselou reakcí, nižší teplotou, nízkou aktivitou mikroorganismů a s vodou obsahující málo minerálních látek Obvykle je charakterizováno nepropustným podložím, jehož vlivem pochází prakticky veškerá voda v rašeliništi z atmosférických srážek rašeliniště slatinné – vzniká v prostředí s reakcí neutrální, vyššími teplotami, početnější mikroflórou a se značně mineralizovanými podzemními vodami Zadržuje menší množství vody rašeliniště přechodné – je smíšeného původu

Lütt-Witt Moor, slatina v Henstedt-Ulzburguv severním Německu

Rašelina Nahromaděný, částečně rozložený rostlinný materiál pokrývají 2 % povrchu Země (asi 3 miliony km²) největší zásoby mají země jako Rusko, Bělorusko, Ukrajina, Irsko, Finsko, Estonsko, Skotsko, Polsko V Česku se těží rašelina například na Šumavě, ve Slavkovském lese u Krásna a v dalších lokalitách Přibližně 60 % všech světových mokřadů jsou rašeliniště Při správných podmínkách se během geologických období z rašeliny stane lignitové uhlí

Rašelina Většina nových rašelinišť byla vytvořena ve vysokých zeměpisných šířkách po ústupu ledovce na konci poslední doby ledové asi před 9000 lety Obvykle rašelina roste pomalu, asi milimetr ročně Rašelina obsahuje 53–58 % spalitelných látek Po usušení rašelina může být použita jako fosilní palivo V mnoha zemích, včetně Irska a Skotska, kde je málo stromů, je rašelina tradičně používána k vaření a vytápění domů

Těžba rašeliny

Rašelina sloužící jako termoizolace - Skotsko

Lindowský muž z 1.stol n.l.

Elektrárna spalující rašelinu - Finsko

Slatiniště Vyžadujících ke své existenci a prosperitě stálý účinek povrchové vody nebo alespoň velmi vysoké hladiny podzemní vody – vznikají v okolí vývěrů podzemních vod, slepých říčních ramen Tvoří přechod mezi suchozemským a vodním ekosystémem Samotný výraz je staršího původu, označoval mokré, nevysychající nebo jen dočasně vysychající místo

Význam mokřadů Představují přirozenou zásobárnu vody v krajině Mají značnou retenční schopnost v případě nadměrných srážek Poskytují vhodné podmínky pro existenci specifických mokřadních organismů Jsou přirozeným prostředím celé řadě rostlin a živočichů pro život v mokřadech přizpůsobených Je to jeden z největších fondů genetické biodiverzity Patří mezi tři biotopy s největší biologickou aktivitou (po deštných pralesech a korálových útesech) Jsou považovány za vysoce cenné biotopy Jejich počet i rozloha, na které se vyskytují, však ubývá

Ramsarská konvence (1971) Úmluva o mokřadech Biotopy vodního ptactva Ochrana biologické rozmanitosti Význam pro probíhající procesy Zamezení ubývání mokřadů Seznam mokřadů mezinárodního významu V ČR 12 lokalit

Ramsarská konvence (1971) 1 801 mokřadů 1 630 000 km² Nejvíce 166 ve Spojeném království Státem s největší rozlohou mokřadů Kanada – 130 000km² Záliv královny Maud – 62 800km² 3 rozdílné soubory vzhledem k převažujícímu charakteru mokřadu: rašeliniště rybniční soustavy mokřady vázané na nivní polohy podél říčních toků

Ramsarská konvence (ČR) Třeboňsko, kde jsou do seznamu mezinárodních mokřadů zařazena: lesní rašeliniště označená jako Třeboňská rašeliniště s přirozenými porosty rojovníku bahenního a místy až pralesovitými porosty borovice blatky specifické mokřady – Třeboňské rybníky, jejichž vznik je výrazně ovlivněn činností člověka – budováním rybniční soustavy Zatímco na Šumavě se mokřady regionálně označují jako slatě, na Třeboňsku pak blata

Velký Tisý Velký Tisý

Ramsarská konvence (ČR) Na Dokesku jsou významné mokřady Novozámecký a Břehyňský rybník na Dokesku v blízkosti Máchova jezera, jejichž geneze je obdobná Třeboňským rybníkům Lednické rybníky, které tvoří soustavu pěti mělkých rybníků v nivě řeky Dyje, která je součástí rozsáhlého Lednicko-valtického areálu Mokřady dolního toku Dyje byly původně součástí souvislého komplexu lužních biotopů podél řeky Dyje a Moravy Nyní jsou rozčleněny výstavbou tří Novomlýnských nádrží a na řadě míst poznamenány regulacemi toků a přeměnou původních luk na pole Lokalita je jedním z nejvýznamnějších hnízdišť některých vodních ptáků v ČR a nejvýznamnější tahovou zastávkou a zimovištěm

Ramsarská konvence (1971) V nivě Moravy: Litovelské Pomoraví v nivě řeky Odry – Poodří, ležící v centru Moravské brány, kde se zachovala mokřadní společenstva podél přirozeně meandrujícího toku, se soustavou jezer, mrtvých ramen a tůní Mokřady Liběchovky a Pšovky, kde jsou mokřady vázány na prameniště, potoky, tůně a rybníky (v CHKO Kokořínsko) Rašeliništi subarktického charakteru s kombinací arktických a aplinských prvků a výskytem ohrožených, reliktních a endemických rostlinných a živočišných druhů jsou Krkonošská rašeliniště

Lužní les poblíž Mladče CHKO Litovelské Pomoravý Lužní les poblíž Mladče

CHKO Litovelské Pomoravý Stav lokality před výstavbou Selská hráz severně od obce Horka nad Moravou umožňuje rozliv povodní v lužním lese a chrání pole a obce. Slouží jako protipovodňová hráz

Použité zdroje a literatura Literatura: Bičík, I. et al. (2001): Příroda a lidé Země. Praha: Nakladatelství ČGS. Kašparovský, K. (1999): Zeměpis I v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment. Kašparovský, K. (2008): Zeměpis I v kostce. Praha: Fragment. Internetové zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ra%C5%A1elina http://cs.wikipedia.org/wiki/Ramsarsk%C3%A1_%C3%BAmluva http://cs.wikipedia.org/wiki/Litovelsk%C3%A9_Pomorav%C3%AD

Použité zdroje a literatura Obrazové materiály: VAN DER CRABBEN, Jan. wikipedia [online]. [cit. 7.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:L%C3%BCtt-Witt_Moor-2.jpg JÜRGEN. wikipedia [online]. [cit. 7.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Elbe_swamp.jpg FISCHER, Christian. wikipedia [online]. [cit. 7.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Torfabbau-.jpg DRÉO, Johann. wikipedia [online]. [cit. 7.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ferme_tourbe_glaumb%C3%A6r_face.jpg PEEL, Mike. wikipedia [online]. [cit. 7.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lindow_Man_1.jpg ESTORMIZ. wikipedia [online]. [cit. 7.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Toppila_power_plant.JPG RAMSAR. wikipedia [online]. [cit. 7.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:RAMSAR-logo.gif RYCHTECKÝ, Pavel. wikipedia [online]. [cit. 7.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Velk%C3%BD_Tis%C3%BD.JPG DR. KILLER. wikipedia [online]. [cit 7.11.2012.]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:LiPo_les.jpg MAŇAS, Michal. wikipedia [online]. [cit. 7.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Selska_hraz_Horka_2004.jpg MAŇAS, Michal. wikipedia [online]. [cit. 7.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vyrovnavaci_rameno_Horka_2003.jpg