OBJEM Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_11_29
Jaký je mezi nimi rozdíl? Máme dva míče: fotbalový pingpongový Jaký je mezi nimi rozdíl? Na výrobu fotbalového míče musíme použít víc materiálu, protože je větší má větší hmotnost má větší OBJEM – zaujímá větší prostor - fyzikální veličina - značka V - jednotka m3 krychlový metr
nemůžeme, protože v sudu je větší množství vody Můžeme do hrnku přelít celé množství vody ze sudu? nemůžeme, protože v sudu je větší množství vody sud má větší objem
Převeze auto najednou hromadu kamenů z pyramidy? nepřeveze, objem kamenů je větší než objem korby auta V kamenů ˃ V korby auta
Objem se používá k určení množství látky v tělesech tekutých – voda, benzín, olej, mléko … sypkých – písek, štěrk, zemina … polotekutých – beton na stavbách … tuhých – převoz dřeva z lesa …
Objem pevných těles pravidelného tvaru můžeme vypočítat objem kostky (krychle) každá strana má délku 1 m V = 1m ∙ 1m ∙ 1m V = 1 m3
Objem těles se měří odměrnými nádobami (válci) základní jednotka – 1 litr značka l odvozená jednotka – mililitr 1 ml = 0,001 l
ODKAZY RAUNER, Karel, Václav HAVEL, Gerhard HOFER, Josef KEPKA, Jitka PROKŠOVÁ a Miroslav RANDA. FYZIKA 6. 1. Plzeň: FRAUS, 2004. ISBN 80-7238-210-1. Texty jsou vlastní originální tvorbou autora.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2637 Název výukového materiálu: OBJEM Autor: Ing. Pavlína Ptáčková Vytvořeno: 25. 1. 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Látky a tělesa Téma: OBJEM Pomůcky: Interaktivní tabule, počítač, nosič flash Anotace: Vzdělávací materiál je určen k výkladu učiva o fyzikální jednotce - objemu. Součástí prezentace je samostatný úkol, který slouží žákům k procvičení nového učiva. Na závěr je uvedeno správné řešení.