Střední část intervence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Středisko podpory poradenských služeb
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Podpora meziobecní spolupráce
Krok do života 1 projekt, který pomáhá mladým lidem odcházejícím z dětských domovů vstoupit do samostatného života.
Kariérové poradenství
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Struktura poradenského procesu
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Budování kapacity NNO Globální grant Operační program Rozvoj lidských zdrojů.
E M A S Workshop Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem,
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Technická, taktická a psychologická příprava
Podniková ekonomika Personální činnost.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY Semestrální projekt 2013/2014 Podmínky udělení zápočtu Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Proces řízení rizik.
Ekosystémová perspektiva. Přístup orientovaný na úkoly.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Spolupráce škol a sociálních partnerů při tvorbě ŠVP a realizaci výuky Ing. Jana Trhlíková, NÚOV Brno, Projekt je financován Evroským sociálním.
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Komunitní sociální práce
Rozhodovací procesy.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Fáze poradenského procesu
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Andrea Brožová Doubková
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Poradenský proces Plánování akce. Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného problému Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Téma 13: Finanční plánování
KA 05 – Poradenství pro osoby ohrožené recidivou drogové závislosti a osoby blízké Název projektu: Individuální projekt města Chebu na změnu situace sociálně.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Motivace a stimulace zaměstnanců ve vybrané obchodní společnosti
Táňa Křížová Krajský úřad Kraje Vysočina
Struktura poradenského procesu
Rozhodování jako manažerská funkce
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Assessment centrum.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
ANALÝZA VNITROPONIKOVÉHO KOMUNIKAČNÍHO SYSTÉMU VE VYBRANÉM PODNIKU
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Práva dítěte Výchova k občanství
Edukační standardy Beharková Natália.
DESIGNOVÉ MYŠLENÍ Tento projekt byl financován za podpory Evropské komise. Podpora Evropské komise při vypracování této publikace neznamená, že se Komise.
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Andrea Brožová Doubková
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Střední část intervence SPR 140 Posouzení životní situace

4.0.0 Části střední fáze (2. fáze) V této fázi dochází k vlastní intervenci/ řešení problémů. Intervence je: „Záměrná a specifická snaha řešit cílové problémy“. Střední (2. fáze) začíná v okamžiku, když zahajujeme vlastní práci na řešení problémů. Zahrnuje zejména: 1) plánování úkolů, 2) implementační sekvence (PÚIS).

Plánování úkolů a implementační sekvence (PÚIS) Tvorba úkolů. Tvorba smlouvy Plánování detailů implementace úkolů Promyšlení důvodů a podnětů pro zvládnutí úkolů Analýza překážek ve zvládnutí úkolů Podpora při zvládání úkolů Sumarizace zvládání/ plnění úkolů Hodnocení stavu problému Přehodnocení/ úprava neúspěšných úkolů

4.0.1 Plánování úkolů a implementační sekvence Úkoly jsou prostředky, které mají odstranit/redukovat problémy. Původně byly úkoly definovány jako aktivity, které se realizují výhradně klientem, mimo kancelář sociálního pracovníka Vv reálném životě klienta). V současnosti se považuje za výhodnější, pokud se realizují některé úkoly mimo kancelář a některé aktivity v kanceláři. Je možné, že některé aktivity plní klient, jiné sociální pracovník. Zcela výjimečně se může stát, že úkoly převezme sociální pracovník. Úkoly na sezení se vykonávají častěji, pokud je klientem rodina, skupina. Často jde o nácvik nových dovedností (např. nové komunikační techniky).

4.1.1 Vytváření alternativních úkolů, výběr úkolu Metoda generování úkolů branstorming s klientem! Např. „Zkusme se zamyslet nad aktivitami, které by mohly vést k tomu, že získáte novou práci“. Důležité je vygenerovat dostatek variant! V této fázi návrhy nehodnoťte! Sociální pracovník navrhuje alternativy také! Pokud nemůžeme alternativy objevit, může pomoci: Prozkoumat situaci klienta (další sběr dat); Studium literatury; Supervize/konzultace

Úkol 1 Ve svých skupinách vygenerujte seznam alternativních úkolů, které by mohly vést ke zmírnění potíží klienta. Rozdělte role: klient, sociální pracovník, supervizor! Zvolte cíl, pro které budete generovat úkoly. Sociální pracovník doprovází klienta při tvorbě námětů, sám některé navrhuje. Cílem je vytvořit obsáhlý seznam možných úkolů pro všechny vybrané cíle. Supervizor poskytne zpětnou vazbu, zda sociální pracovník poskytl dostatek podnětů, povzbuzení pro tvorbu námětů. Pokud je více cílů, kolečko rolí se posune a vše se dále opakuje.

Výběr úkolu/úkolů! Výběr úkolů je důležitým následujícím krokem. Může být navrženo: S čím začneme? Klienti mívají jasné preference. Je ovšem možno diskutovat alternativy, klient má ovšem poslední slovo. Počet zvolených úkolů je závislý: Náročnost problému; Kapacita klienta; Počítat s tím, že plnění úkolů vyžaduje pro klienta nové dovednosti; Při nejistotě ohledně počtu úkolů, je vhodné se zeptat: „Nejsem si jistý, jestli po Vás nepožaduji v tomto týdnu příliš mnoho?“

Typy úkolů Průzkumné úkoly Intervenční úkoly Úkoly mohou být prosté (jedna akce) nebo komplexní (množství různých činností). Nicméně jednoduché cíle jsou preferovány. Jednostranné (realizovatelný jednotlivcem) úkoly nebo reciproční úkoly (někdo něco udělá a druhá osoba vykoná reciproční úkon).

Jiné typy úkolů Hmotné či mentální úkoly Postupné úkoly Imaginární úkoly Obrácené úkoly Paradoxní úkoly

Úkol 2 Ve svých skupinách vygenerujte vybrané úkoly, které by mohly vést ke zmírnění potíží klienta. Rozdělte role: klient, sociální pracovník, supervizor! Zvolte cíl- seznam aktivit. Sociální pracovník doprovází klienta při volbě aktivit, úkolů. Sociální pracovník provede kontrolu, zda je počet dostatečný i s ohledem na kapacitu klienta. Supervizor poskytne zpětnou vazbu, zda sociální pracovník poskytl dostatek podnětů, povzbuzení pro tvorbu námětů. Pokud je více cílů, kolečko rolí se posune a vše se dále opakuje. Promyslete také čas, který bude na splnění potřeba.

4.1.2 Dohoda Závazek/odhodlání klienta je velmi důležitý. Zjistilo se, že jenom 30% úkolů je dobře naplněno (pokud je klientovo odhodlání malé či neutrální. Pokud je odhodlání hodnoceno jako vysoké, vzroste úspěšnost na 63%. Dohoda jako formální krok x jako proces.

Obsah dohody Smlouva typicky obsahuje: kdo udělá co, za jakých podmínek a do kdy. Dále: žádoucí výsledek sociální služby klientovi, seznam termínovaných úkolů klienta, seznam termínovaných úkolů osob blízkých klientovi, seznam termínovaných úkolů sociálního pracovníka, seznam termínovaných úkolů ostatních pracovníků, výčet služeb vyžádaných u jiných zařízení, stanovení podmínek, za nichž bude dohoda přepracována (změněna).

Úkol 3: Návrh dohody Navrhněte dohodu, všechny položky, které bude obsahovat!

4.1.4 Důvody a podněty úkolů V obou případech jde o motivaci: Důvody: důvody, proč je úkol potřeba vykonat (zlepšení situace) Co získáte, když zvládnete tento úkol? Podněty: odměny ve vztahu k úkolu Odměny: hledat možné odměny, ocenění

Úkol 4: Zdůvodnění a ocenění Zdůvodněte všechny úkoly, jejichž realizaci předpokládáte, navrhněte možnosti ocenění plnění úkolu.

4.1.5 Stimulace plnění úkolů Nácvik Hraní rolí Řízená praxe

Úkol:5 Stimulace plnění úkolů Navrhněte alespoň jeden nácvik, hraní rolí a alternativně řízenou praxi, která by ve Vašem případě mohla být smysluplná.

4.1.6 Anticipace překážek Diskuse možných (osobních, kontextuálních) překážek. Epstein (1988) uvádí následující seznam překážek v oblasti úkolů: Deficity (zdroje, podpora, dovednosti, kapacita) Postoje a předpoklady (mentální konstrukty) Nedostatek příležitosti úkol realizovat

Úkol 6: Anticipace překážek Vytvořte seznam možných překážek ke všem úkolům, jejichž plnění předpokládáte a navrhněte možná řešení/ Vaše reakce!

4.1.7 Sumarizace úkolů Na konci každé schůzky proběhne sumarizace dohody o plnění úkolů/ rekapitulace všeho, co má být vykonáno V posledním sloupci lze využít škálu: splněno, téměř splněno, částečně splněno, nesplněno Datum Úkol Hodnocení 23.1.2013 Navštívit ÚP Splněno

4.1.8 Hodnocení vývoje úkolů Hodnocení je potřebné! Ocenění jsou potřebná! Nešetříme chválou, s kritikou obezřetně!

4.1.9 Hodnocení vývoje řešení problémů Mělo splnění úkolu vliv na problém? Je potřeba v plnění úkolu pokračovat, ukončit? Proběhly neplánované aktivity?

Ukončování spolupráce Efekt zakončení kontaktů Strach z nových situací Shrnutí pozitivních bodů spolupráce Další okruhy jeho práce