Úvod do tvorby srozumitelného textu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
2 Marketingové koncepce
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Doporučený vzor individuální prezentace
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Pracovní porada Pracovní list.
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Výklad jako jedna z metod výuky
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Pracovní porada Pracovní list.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
UČENÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Didaktické zásady Literatura:
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Název materiálu: Zájmena
Gymnasium Jižní Město Praha
Myšlení Mgr. Vladimír Velešík.
AUTOR: Kateřina Křížová
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Části obchodního dopisu, osnova
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Křováci odmítají válku
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Úvod do tvorby srozumitelného textu Základní teoretická východiska

Cíle Seznámit se s pojetím textu Vysvětlit proces produkce textu a jeho recepce, pochopení Charakterizovat učební text a objasnit tzv. interakční model učení z textu

Pojetí textu Text jako součást lidské komunikace a interakce Text jako proces a produkt komunikativních aktivit člověka Text jako výsledek řečové činnosti

Dvě fáze tvorby textu Produkce, tvorba textu (záměr autora – prostý přenos informací, nastolení určitého problému a jeho vyřešení) Recepce textu a jeho pochopení –interpretace (snaha příjemce nalézt vlastní smysl textu, kvalita přenosu závisí na 3 faktorech)

Faktory ovlivňující recepci a interpretaci Jak je příjemce motivován vnímat konkrétní text Jakou pozornost mu věnuje Jak s autorem textu komunikuje, jak se mu daří odhalit jeho komunikační záměr

Učební text a učení se z něho Učební text – informační útvar verbální (psaný, tištěný, zvukový), nebo obrazový, který slouží jako prostředek komunikace vědeckých poznatků Učení se z textu závisí na vlastnostech textu a také vlastnostech učícího se subjektu

Text a subjekt - interakce Poznatková (obsahová) struktura Jazyková struktura Stimulační charakteristiky Komunikační charakteristiky Poznávací (kognitivní) kompetence Jazyková kompetence Zájmy, postoje a motivace Komunikační podmínky pro zpracování textu

Srozumitelnost textu „ Knihy musí předkládat všechno srozumitelně, tak, aby žákům podávaly světlo, s jehož pomocí mohou sami porozumět všemu i bez učitele…“ (J.A. Komenský: Didactica magna)

Užší pojetí srozumitelnosti textu Větná stavba Délka vět Abstraktnost a odbornost lexika (slovní zásoby)

Širší pojetí srozumitelnosti textu Množství témat Logická složitost výkladu Uspořádání výkladu do odstavců Zainteresovanost příjemce textu Typ, velikost a druh písma apod.

Tzv. „hamburská škála“ srozumitelnosti textu Langer, Schulz von Thun, Tausch – 1974 Jazyková jednoduchost – složitost Přehlednost (uspořádanost) – nepřehlednost (neurovnanost) Stručnost a výstižnost – rozvláčnost a vágnost Stimulace pozornosti – nezáživnost, suchost

Zvyšování srozumitelnosti textu V oblasti lexika, tj. slovní zásoby textu V oblasti složitosti větných struktur V oblasti výkladové struktury textu

Lexikální zatíženost textu Omezujeme počet cizích slov Omezujeme počet odborných termínů Omezujeme počet neobvyklých slov Neznámé výrazy vysvětlujeme

Složitost větných struktur Zjednodušujeme složité větné celky Omezujeme počet vedlejších vět v souvětích Hlavní myšlenku či tezi vyjadřujeme jednoduchou větou nebo hlavní větou souvětí Dáváme přednost aktivním slovesným formám před pasivními

Výkladová struktura textu Od známého k neznámému Od jednoduchého ke složitému Od konkrétního k abstraktnímu

Koherence textu Používání spojek a vztažných zájmen Umísťování frází, které spolu souvisejí vedle sebe Opakování apod.

Strukturace textu – řídící funkce Dlouhé odstavce členíme na několik kratších Používáme nadpisy, mezinadpisy, záhlaví, marginálie, klíčová slova, shrnutí učiva apod.