ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Advertisements

ELEKTRONIKA Usměrňovače – filtrace napětí. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_107_Nebezpečí elektřiny Vypracoval:
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_20 Jednoduchý elektrický obvod Šablona číslo: VIII. Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:20. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Základní škola Čelákovice
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Senzory pro EZS.
Odraz světla na rovinném zrcadle
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základní zapojení zesilovačů
ELEKTRONIKA Unipolární tranzistor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8. Vl
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_ Regulace
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Elektrické měřící přístroje
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Měření elektrického proudu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_14_Elektrický odpor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Magnetická indukce Název školy
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Závislost elektrického odporu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zapojování rezistorů SÉRIOVÉ PARALELNÍ ELEKTRICKÝ PROUD STEJNÝ
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, 403 31 Tel.:472731819, 472731253 Tel.řed./fax:472731480, e-mail:skola@zsmojzir.cz VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/21.3095

Číslo klíčové aktivity: III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Marie Zimmermannová Vytvořeno: 15.11.2012 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda – Fyzika – Elektřina a magnetismus – Reostat Anotace: Výukový materiál je určen pro žáky 9. ročníku, pro výklad i pro samostudium

Prvky elektrických obvodů Reostat

Vlastnosti reostatu reostat je elektrický prvek, jehož odpor lze plynule měnit. na rozdíl od žárovky a jiných prvků má tři elektrické kontakty elektrický symbol je k výrobě reostatu potřebujeme odporový drát válec z izolantu jezdec

Konstrukce reostatu nejprve použijeme válec z nevodivého materiálu na něj namotáme odporový drát přidáme jezdec, který jezdí podél válce a vodivě se dotýká namotaného odporového drátu S tím, jak posouváme jezdec podél válce, se dotýkáme odporového drátu různě dlouhého a proto můžeme nastavit různý odpor

Reostat jako měnič proudu Reostat lze do elektrického obvodu zapojit jako měnič proudu nebo měnič napětí. Nejprve si probereme zapojení jako měnič proudu. Připojíme pouze jeden kontakt a jezdec. Druhý kontakt zůstane nepřipojený. Nejprve posuneme jezdec do polohy co nejblíže bodu A. v této poloze je odpor reostatu malý, neboť délka odporového drátu mezi připojeným kontaktem (bod A) a jezdcem je malá a tedy celkový odpor reostatu je rovněž malý. Jezdec můžeme posunout směrem k bodu B. Odpor je velký, neboť jsme prodlou- žili délku drátu mezi kontaktem A a jezdcem. Čím vyšší odpor reostatu nastavíme, tím menší proud poteče obvodem. A B

Reostat jako dělič napětí Abychom pomocí reostatu mohli regulovat napětí, vyjdeme ze zapojení reostatu jako měniče proudu (viz schéma). Zbylý kontakt reostatu (B) připojíme za voltmetr(viz animace). V obrázku teče proud reostatu terminálem A a vytéká terminálem B. Ideálním voltmetrem neprotéká žádný proud. A B V

Jak funguje dělič napětí Pro napětí na rezistoru platí: U = I · R Odpor mezi body A a B je stálý. Nemění se při posouvání jezdcem. S tím, jak posouváme jezdec, dělíme odpor AB na dva odpory: RA a RB. Nejprve posuneme jezdec do polohy blíže k bodu A. V této poloze je odpor RA < RB . Voltmetr je připojen paralelně k odporu RB, takže napětí spočteme jako U = I · RB Jezdec můžeme posunout směrem k bodu B. Proud zůstal stejný, ale odpor RB významně klesl. Tím pádem kleslo i napětí na voltmetru. O velikosti napětí tedy rozho- duje velikost odporu, který je paralelně připojen k jezdci a jednomu z kontaktů (v našem případě kontaktu B). A B V