3. Fáze Národního obrození

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Bedřich Smetana Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Jakub Jan Ryba Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Sluneční soustava Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
České národní obrození
Periodizace národního obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:3. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Antonín Dvořák Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Registrační číslo projektu:
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
České země v první polovině 19. století
Národní obrození 8. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka ŠUPKOVÁ Název šablonyIII/2.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Etapy českého národního obrození
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
České národní obrození
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Národní obrození.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Divadlo v době národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 31  Autor:
Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Osobnosti divadla Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
Dušičky. Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 45 Autor:
Svatý Václav ROK V JEHO PROMĚNÁCH A SLAVNOSTECH. Rok v jeho proměnách a slavnostech – Sv. Václav Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Národní obrození Michaela Tarabová.
1. Fáze Národního obrození
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Karel Hynek Mácha Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
František Ladislav Čelakovský
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
České národní obrození = ČNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
Lidová kultura Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Národní obrození 5. ročník
Rok v jeho proměnách a slavnostech
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Božena Němcová Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Opakujeme dějepis na druhém stupni
2. Fáze Národního obrození
Transkript prezentace:

3. Fáze Národního obrození Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 23 Autor: Machová Alena Ověření ve výuce: 8. třída Datum ověření: 21. 2. 2012

3. Fáze Národního obrození

Metodika: Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem. Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis. Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test. Klíčová slova: Vrcholná fáze, politické cíle, liberálové, radikálové, F. L. Rieger, B. Němcová, J. K. Tyl, K. H. Mácha.

3. Fáze Národního obrození Vrcholná fáze (30. – 50. léta 19. stol.) Přechod od jazykových cílů k politickým cílům = boj za politická práva českého národa. Úkolem literatury zůstávalo povzbuzovat národní sebevědomí, vychovávat k vlastenectví (Tyl, Erben), začaly se objevovat i počátky realismu (Borovský, Němcová).

3. Fáze národního obrození: Politický program – 2 formy: Liberální proud: Palacký, Rieger, Brauner – austroslavismus, nutnost zachovat rakouskou monarchii, požadavek rovných pol. práv pro všechny občany. Radikálně demokratický proud: Sabina, Kampelík, Frič – svržení monarchie, zrušení roboty, rozbít Rakousko

Rozmach českého národního života: Roku 1831 vznik Matice české – vydávání českých vědeckých a kulturních děl, překlady z cizích literatur. Roku 1846 Měšťanská beseda - založena F. L. Riegrem. Vlastenecké působení českého divadla -> kočovné společnosti, ochotnická představení, loutková divadla atd.

Obrázek č. 1- F. L. Rieger

Literatura a kultura: Karel Havlíček Borovský: spisovatel a redaktor Pražských novin a pak Národních novin Nástup a vyvrcholení romantismu: Karel Hynek Mácha Počátky realismu: Božena Němcová Hudební tvorba a výtvarné umění: František Škroup, Jakub Jan Ryba, Josef Mánes, Karel Purkyně atd.

Opakování: Jak se nazývá 3. fáze národního obrození? Jaký byl hlavní cíl 3. fáze? Jak se nazývaly dva hlavní politické proudy? 3. fáze měla vliv na vznik dalších směrů, jakých?

Řešení: Vrcholná fáze. Boj za politická práva českého národa, povzbudit národní sebevědomí. Liberálové a radikálové. Romantismus a realismus.

Zdroje: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 2001. ISBN 80-7235-026-9. VOLHEJNOVÁ, Veronika. Čeští spisovatelé. 3. vyd. Praha: Fragment, 2011. Odkaz. ISBN 978-80-253- 1273-5. SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. 2. vyd. Praha: Fragment, 1996. ISBN 80-7200-052-7. LNĚNIČKOVÁ, Jitka. České země v době obrození. 1. vyd. Praha: Albatros, 1995. ISBN 80-00-00375-9.

Zdroje obrázků: http://www.google.cz/imgres?q=f.+l.+rieger&hl=cs&sa=X&biw=1366&bih=667&tb m=isch&prmd=imvns&tbnid=2TQA- TDOuVtRWM:&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%25C5%25A1ek_Ladisl av_Rieger&docid=mAmVncHg9LM5xM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedi a/commons/thumb/1/18/Franti%2525C5%2525A1ek_Ladislav_Rieger.jpg/225px- Franti%2525C5%2525A1ek_Ladislav_Rieger.jpg&w=225&h=312&ei=dfNQUJXMDYr OswaDtYD4DQ&zoom=1&iact=hc&vpx=192&vpy=136&dur=533&hovh=232&hovw= 168&tx=67&ty=96&sig=102017272120240730438&page=1&tbnh=147&tbnw=108& start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:0,i:73 (Obrázek č. 1 – 21. 2. 2012)