3. Fáze Národního obrození Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 23 Autor: Machová Alena Ověření ve výuce: 8. třída Datum ověření: 21. 2. 2012
3. Fáze Národního obrození
Metodika: Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem. Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis. Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test. Klíčová slova: Vrcholná fáze, politické cíle, liberálové, radikálové, F. L. Rieger, B. Němcová, J. K. Tyl, K. H. Mácha.
3. Fáze Národního obrození Vrcholná fáze (30. – 50. léta 19. stol.) Přechod od jazykových cílů k politickým cílům = boj za politická práva českého národa. Úkolem literatury zůstávalo povzbuzovat národní sebevědomí, vychovávat k vlastenectví (Tyl, Erben), začaly se objevovat i počátky realismu (Borovský, Němcová).
3. Fáze národního obrození: Politický program – 2 formy: Liberální proud: Palacký, Rieger, Brauner – austroslavismus, nutnost zachovat rakouskou monarchii, požadavek rovných pol. práv pro všechny občany. Radikálně demokratický proud: Sabina, Kampelík, Frič – svržení monarchie, zrušení roboty, rozbít Rakousko
Rozmach českého národního života: Roku 1831 vznik Matice české – vydávání českých vědeckých a kulturních děl, překlady z cizích literatur. Roku 1846 Měšťanská beseda - založena F. L. Riegrem. Vlastenecké působení českého divadla -> kočovné společnosti, ochotnická představení, loutková divadla atd.
Obrázek č. 1- F. L. Rieger
Literatura a kultura: Karel Havlíček Borovský: spisovatel a redaktor Pražských novin a pak Národních novin Nástup a vyvrcholení romantismu: Karel Hynek Mácha Počátky realismu: Božena Němcová Hudební tvorba a výtvarné umění: František Škroup, Jakub Jan Ryba, Josef Mánes, Karel Purkyně atd.
Opakování: Jak se nazývá 3. fáze národního obrození? Jaký byl hlavní cíl 3. fáze? Jak se nazývaly dva hlavní politické proudy? 3. fáze měla vliv na vznik dalších směrů, jakých?
Řešení: Vrcholná fáze. Boj za politická práva českého národa, povzbudit národní sebevědomí. Liberálové a radikálové. Romantismus a realismus.
Zdroje: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 2001. ISBN 80-7235-026-9. VOLHEJNOVÁ, Veronika. Čeští spisovatelé. 3. vyd. Praha: Fragment, 2011. Odkaz. ISBN 978-80-253- 1273-5. SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. 2. vyd. Praha: Fragment, 1996. ISBN 80-7200-052-7. LNĚNIČKOVÁ, Jitka. České země v době obrození. 1. vyd. Praha: Albatros, 1995. ISBN 80-00-00375-9.
Zdroje obrázků: http://www.google.cz/imgres?q=f.+l.+rieger&hl=cs&sa=X&biw=1366&bih=667&tb m=isch&prmd=imvns&tbnid=2TQA- TDOuVtRWM:&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%25C5%25A1ek_Ladisl av_Rieger&docid=mAmVncHg9LM5xM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedi a/commons/thumb/1/18/Franti%2525C5%2525A1ek_Ladislav_Rieger.jpg/225px- Franti%2525C5%2525A1ek_Ladislav_Rieger.jpg&w=225&h=312&ei=dfNQUJXMDYr OswaDtYD4DQ&zoom=1&iact=hc&vpx=192&vpy=136&dur=533&hovh=232&hovw= 168&tx=67&ty=96&sig=102017272120240730438&page=1&tbnh=147&tbnw=108& start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:0,i:73 (Obrázek č. 1 – 21. 2. 2012)