METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/02.0005 Sada metodických listů: KABINET ANGLICKÉHO JAZYKA Název metodického listu: PŘÍPRAVA HODINY
Lesson Planning Příprava hodiny
Lesson Planning Bez komplexní přípravy na hodinu nelze docílit cílového jazyka – target language. Lesson planning is planning a journey Vyučující by měl mít jasno, kam a jakým způsobem chce ve vyučovací hodině dojít. Plán hodiny je hledání cesty k vytčenému cíli – t.j. dosažení target language.
Systém vyučovací jednotky každá vyučovací jednotka (vyučovací hodina) musí mít svůj systém kde jsme kam chceme dojít jaké metody použijeme při dosahování cíle zpětná vazba
Tradiční model přípravy na hodinu - PPP (presentation, practising, production) Je třeba stanovit CÍLE – kam se chceme dostat hlavním cílem je vždy TARGET LANGUAGE (viz dále). K dosažení cílů využíváme „stages“ etapy, tedy nejefektivnější cesty, jak se dostat k target language (viz dále).
TARGET LANGUAGE ZAHRNUJE: slovní zásobu topic – oblast jazyka gramatické struktury jazykové dovednosti apod.
STAGES - etapy Základní etapy tradičního modelu přípravy hodiny – PPP Etapy můžeme rozdělit na jednotlivé kroky – mikroetapy – mikrostages, jejichž pomocí dosahujeme cílů – tj. dosažení target language. Základní etapy tradičního modelu přípravy hodiny – PPP Presentation Practising Production
PPP Mluvíme o hodině angličtiny – žáci přicházejí do hodiny AJ, musí „přepnout“ svůj mozek na myšlení a vyjadřování se v anglickém jazyce. K tomu slouží část hodiny zvaná „warming up“ – převádíme žáka z používání jazyka č. 1 (ČJ) do jazyka č. 2 (AJ). WARMING UP – hry, soutěže, pětiminutové aktivity, párové, skupinové práce
PPP PRESENTATION stanovení programu hodiny a cílového jazyka, motivace kontrola porozumění procvičení – drilling (mechanický, významový, komunikativní) vysvětlení a dovysvětlení problémů
PPP PRACTISING procvičování Controled (kontrola učitelem pro přesnost) Free (kontrola žáky mezi sebou) PRODUCTION výsledný target language, kterého jsme chtěli dosáhnout cílový jazyk je třeba ověřit procvičením a získat feedback – zpětnou vazbu, jak se nám podařilo dosáhnou cílového jazyka