I. přednáška – víkendové studium

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tiskový mluvčí a media relations Cvičení , od 14:00 do 15:30 Ing. Martin Švehla
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Setkání partnerů projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Dne 23.září 2013 Ústí nad Labem.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Proces rozhodování kupujícího Fáze procesu rozhodování 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení.
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Jsou venkovské školy horší než městské?
PhDr. Markéta Sanalla Katedra ekonomie a veřejné správy
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství
Komunikační strategie ČIŽP
Projekt odboru personálního Ministerstva vnitra Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV: nástroj ke zvýšení efektivity práce MV ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Neformální řešení konfliktů prostřednictvím dialogu v oblasti ŽP
MÁ SMYSL POŘÁDAT KONFERENCE?
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Psychologie v obchodní činnosti firmy
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Pracovní porada Pracovní list.
Media relations Přednáška ve 12:15 – 13:45
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Monitoring médií Přednáška od 12:15 do 13:45
Pracovní porada Pracovní list.
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Základní informace o poskytovateli
Odbor školství mládeže a sportu Oddělení školské ekonomiky
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Váňová Stanislava, Mikeladzová Jana
RIZIKO.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Vliv reklamy na společnost
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Synergie manažerského týmu
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
RIZIKO.
Psychologie test.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Krajský metodický kabinet STROJÍRENSTVÍ
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Život bez střeva , Praha.
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Příspěvek na konferenci Příspěvková organizace slabá místa - ekonomický pohled Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Transkript prezentace:

I. přednáška – víkendové studium Media relations I. přednáška – víkendové studium Sobota 25. 10. 2014 od 14:00 do 15:30 Vltavská (S13) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Obsah Komunikace a veřejnost v současné době Média – podstata, role a jak se do nich dostat Veřejné mínění a vliv médií na veřejnost Mají současná česká média vliv? Česká mediální krajina prakticky a “vědecky” Media Relations v praxi: činnosti a nástroje Media Relations a tiskoví mluvčí Jak se vidí novináři a tiskoví mluvčí navzájem Jací jsou novináři opravdu a jací jsou tiskoví mluvčí Co novináři milují a co nenávidí Základ dobrých vztahů s médii Hlavní rizika v Media Relations 3 zlaté principy Media Relations Obsah Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Komunikace v současné době Ekonomika: od problému „vyrobit“ k problému „prodat“ Politika: být viděn, být chápán = být zvolen Prodat (se) znamená komunikovat Vzbudit zájem = otevřít téma, které druhou stranu zajímá Identifikovat problém a přesvědčit o možném řešení Získat voliče (dojednat obchod) Vliv na veřejné mínění – podpora (politckých) obchodních aktivit Komunikace v současné době Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Komunikace v současné době Ukázka: rozhovor L. Výborné s trenérem hokejové reprezentace A. Hadamczikem: v rozhovoru zazní myšlenka, že ať hraje mužstvo jakkoliv, důležité je, jak se to podá veřejnosti. Když se řeklo, že to byl na ZOH v Turíně neúspěch, tak to všichni vnímají jako neúspěch, Přesto, že třetí místo na ZOH je nesporně velký úspěch. Po mistrovství světa v ledním hokeji 2011 v Bratislavě: L. Výboná: Alois Hadamčík po MS v LH, Bratislava 2011 Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Média Co to jsou média? Zdroj informací pro veřejnost Nástroj ovlivnění veřejného mínění Záruka demokracie v zemi Medializace = zviditelnění, vytvoření témat, příběhů, vyvolání diskusí, konfliktů Dvě cesty do médií: Reklama: máme pod kontrolou obsah, ale důvěryhodnost je nízká, PR: vysoká důvěryhodnost, ale obsah není pod kontrolou Po mistrovství světa v ledním hokeji 2011 v Bratislavě: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Veřejné mínění Definice: Projev: Teze k poznání veřejného mínění: projev názoru či vůle společnosti v konkrétní věci. Projev: průzkumy, volby, společenské a sociální pohyby Teze k poznání veřejného mínění: Je důsledkem veřejné komunikace, jejího obsahu, formy a kvantity Není souhrnem osobních názorů jednotlivců, je samostatnou, novou kvalitou Masmédia – nejviditelnější nositel a tvůrce Je nestálé, různorodé, obsahuje předsudky, xenofobii a emoce Syntetickým ukazatelem je reputace, image, mediální obraz Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Vliv médií na veřejné mínění: Použití: se zavedením všeobecného volebního práva (USA 1850, Německo a Francie 1871, V.B. 1884, Rakousko-Uhersko 1907) roste potřeba oslovit veřejnost Uplatnění vlivu: manipulace výběrem informací, jejich zařazením a postojem; Autorita médií: nestrannost, reprezentují stanoviska veřejnosti (také je ale vytářejí) Poblém financování – prodej tisku a reklama Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Vliv současných českých médií Je značný – vytvářejí náladu, trend, postoje, dojmy; Ale: komunální volby 2014 ovlivnila média (noviny) méně než bilboardy, internet a sociální sítě; Pět hlavních deníků (Blesk, HN, LN, MfD, Právo): pokles prodeje za rok o 12% na 525.000 Hnutí ANO vyhrálo, TOP 09 prohrálo KDU-ČSL nebyla poškozena útokem v MfD (Janoušek-Sekyra) TOP 09 byla poškozena útokem v Blesku (foto J. Vávra – T. Hrdlička) Domácí investoři, restrukturalizace, propojování, rozvoj internetových aktivit a využití sociálních sítí; Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Česká mediální krajina prakticky Charakteristika: malý trh, značný podíl mutačních periodik; Nezralý trh (vývoj vlastnictví, legislativy, turbulence; Stát nevlastní média, ale existují média veřejnoprávní Regulace rozhlasového a televizního trhu – RRTV Liberální tiskový zákon Nestabilita:  personální – recyklace novinářů Podobnost – mediální stereotypy PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz

Mediální krajina „vědecky“ Všechna média, kterými lze oslovit veřejnost; všeobecně: Veřejnoprávní a komerční Celostátní (celoplošná) a regionální Tištěná, elektronická, internetová, Obsahové členění: Zpravodajská, publicistická, bulvární, seriózní Všeobecná, specifická (tématická, odborná, lifestylová) členění dle recipientů: Vzdělanostní, muži x ženy x mládež, sociální, věkové, lokální media relations = víc o vztazích s novináři, než s médii Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Děkujeme že kouříte, USA, 2005 Ukázky z filmu: mluvčí se sejde s novinářkou, vypoví jí „off the record“ důvěrnosti, ona je pak zveřejní, mluvčí přijde o práci, ale nakonec se pomstí: zveřejní pravdu o sexuálním vztahu s novinářkou. 11

Media relations v praxi - činnosti Styky s novináři (aktivní, pasivní), osobní kontakty tiskové konference odborné semináře pro novináře, společenské a sportovní události, neformální kontakty a setkání Vystupování v médiích vystupování před kamerou, v rozhlase, aktivity na internetu – chat, sociální sítě, relevantní portály Zpětná vazba monitoring médií a jak s ním nakládat, i nepříjemné zprávy mají svou hodnotu předvídání: přijímaná rozhodnutí by organizace měla zvažovat i z hlediska dopadu na veřejné mínění (očekávatelné reakce médií) PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz

Media relations v praxi - nástroje Tvorba strategie = stanovení cíle, nalezení cest Mediální audit, cílová reputace, Interní pravidla hry (nahoru a dolů), kompetence Tým, organizační zařazení, rozpočet Vztahy s novináři Servis – pasivní PR Aktivní prosazení vlastních témat Vystupování v médiích Kdo s čím? Tisk, rozhlas, televize, internet Další nástroje všedního dne Tisková zpráva, sdělení, newsletter Media list a jak s ním pracovat Tiskové konference, snídaně, brífing, press trip ... PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz

Media relations a tiskový mluvčí Hlavní oblast činnosti, nejdůležitější kvalifikační předpoklad Úspěch = fungující vztahy s důležitými novináři, postavené na vzájemném respektu, důvěře a na obousteanné profesionalitě Praktický postřeh: Ondřej Kubala PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz

Ukázka: mluvčí Českých drah Ondřej Kubala mluví o tom, že práce tiskového mluvčího vyžaduje soustavnou pozornost a zaujetí.

Pohled z druhé strany Jak vidí někteří „PíáRisté“ novináře: Nevzdělané, zákeřné, cynické, dotěrné, snažící se ublížit, těžící z neštěstí druhých; Jak vidí novináři tiskové mluvčí: Najaté na kamuflování, zatajování či obhajování nepěkných stránek činnosti organizací; Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Jací jsou novináři opravdu? Odborně zdatní v o otázkách, o které se zajímají (pestré zkušenosti a mnoho zdrojů), nejsou včak experty v oboru; Většinou dobří psychologové (empatie, důslednost, přímost, nestrannost); Základem jejich práce je „názor na věc“ – o ten se zajímají, ten si vytvářejí; Pracují pod vlivem nadřízených a pod časovým tlakem. Neradi se opravují, neradi se podřizují; Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

… a jací jsou tiskoví mluvčí? Kvalitní: odborně zdatní, motivovaní, přesvědčení, korektní, pracovití, kompetentní; Nekvalitní: nekompetentní, Škodliví: pracují s polopravdami, uchylují se k úplatkům, nekorektním postupům, negativnímu PR, Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Co novináři milují aktuality, exkluzivitu, včasné a přesné informace, nové (podložené) názory a pohledy; Konflikty, rozpory, příběhy; Stručnost, výstižnost, civilnost (novináři vždy věci zjednodušují – nebojte se toho!) Významnost (celebrity), zajímavost, nevšednost; Ohled na technické potřeby, uzávěrky Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Co novináři nenávidí Mnoho slov, žádná fakta; My jsme jedničky a kdo je víc; Polopravdy, nepravdy, mlžení; Poučování, mentorování, odmítání diskuse, nekompetentnost; Dohody s vydavateli a šéfredaktory; Negativní PR; Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Základ dobrých vztahů s médii Být kvalitním tiskovým mluvčím, tedy Poskytovat médiím servis. Spolupracovat. Dodávat dobré texty, fotografie atd. Zajistit ověřitelnost faktů, reference. Dokázat důvěryhodnost a odbornost. Budovat osobní vztahy založené na upřímnosti a profesionálním respektu. Dodržovat sliby a termíny. Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Hlavní rizika Rozhodování bez respektování důsledků v komunikaci Vydávání nekompetentních, protichůdných nebo rozporných informací (vnitřní konflikt) Omezování komunikace, nesledování médií, podceňování nebo přeceňování jejich stanovisek Profesionální chyby v komunikaci Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

26. 7. 2010: Vít Bárta, Jakub Železný Ukázka: Jakub Železný zpovídá Víta Bártu, který argumentuje blíže nespecigikovaným dokumenty. J. Železný se k dokumentům stále vrací, zpochybňuje, o jaké dokumenty se může jednat a proč o nich V. Bárta nechce hovořit. Rozhovor je velmi neproduktivní, V. Bárta z něj vyjde jako „poražený“ a z celého rozhovoru nevyplyne nic jiného, než že V. Bárta nechce o určitých dokumentech vlastně mluvit.

3 zlaté principy MR rozhodování mezi špatným a ještě horším řešením My máme odpovědnost, novináři to jen komentují: rozhodování mezi špatným a ještě horším řešením novináři mohou komentovat, ale nemohou rozhodovat, nenesou odpovědnost, organizace má své cíle, vedení o nich rozhoduje a hledá k nim cestu. Vedoucí manažeři mají za úkol rozhodovat a přijatá rozhodnutí obhajovat. Význam médií nelze podceňovat, ale ani přeceňovat, podléhat jejich názorům a tlakům. Komunikace je hra, ale má svá pravidla: selekce informací a práce s nimi – ovšem podle pravidel! Nic není staršího než včerejší noviny: úloha ideologie v politice a v ekonomice – život jde dál! Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: 24