Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí Název sady: Ekologie Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku: Září 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
ANOTACE Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Ekologie je seznámit žáky se základními ekologickými a biologickými termíny v návaznosti na pochopení dalších složitějších témat Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Základy ekologie na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na téma Abiotické podmínky prostředí
Abiotické podmínky prostředí Sluneční záření. Vzduch. Voda. Půda.
Abiotické podmínky prostředí zahrnují soubor všech fyzikálních a chemických faktorů působících na organismy Patří sem: sluneční záření vzduch voda půda
Sluneční záření hlavní zdroj energie pro život na Zemi Podle rozsahu vlnové délky rozlišujeme záření: ultrafialové(100-390 nm) – z 90% zachyceno ozonosférou, malé dávky působí pozitivně (tvorba vitaminu D), vyšší dávky mutagenní účinky viditelné světlo (390-760 nm)- přímý zdroj energie pro fotosyntézu, světelný režim má periodický charakter, fotoperioda (délka světelné části dne) podmiňuje rytmické opakování životních projevů organismů – biorytmů, např. doba rozkvétání rostlin, pohlavní aktivita živočichů infračervené záření (800-5000nm) – nejvýznamnější zdroj tepla pro organismy, u většiny organismů je teplotní optimum mezi 15 – 30 °C
Kontrolní otázky Z uvedených typů má nejkratší vlnovou délku záření a) ultrafialové b) gama c) viditelné d) infračervené Ze slunečního záření má pro organismy největší význam a) viditelné světlo b) UV záření c) IČ záření d) gama-záření
Správné odpovědi: b) a)
Zdroje JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Olomouc, 1980, ISBN 80-7182-070-9. BENEŠOVÁ, Marika. Odmaturuj z biologie. Brno: Didaktis, 1980, ISBN 80-86285-67-7.