eRecept – komunikace se základními registry Ing. Vilibald Knob Praha, 19. dubna 2017
ZR obecně 1/2 ZR obecně Produkční provoz systému základních registrů zahájen v souladu se zákonem č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů a dalšími souvisejícími právními předpisy, dnem 1. 7. 2012. Základní registry veřejné správy - jeden ze základních pilířů moderního eGovernmentu Základní registry musí splňovat a zajistit efektivní, bezpečnou a transparentní výměnu přesných a aktuálních tzv. referenčních údajů. Orgány veřejné moci (OVM), občané a další subjekty již v současné době berou systém základních registrů České republiky jako součást moderního fungování veřejné správy.
ZR obecně Systém základních registrů obsahuje tyto čtyři registry: Registr osob – ROS (gestorem je Český statistický úřad); Registr obyvatel – ROB (gestorem je Ministerstvo vnitra ČR); Registr územní identifikace, adres a nemovitostí – RÚIAN (gestorem je Český úřad zeměměřický a katastrální); Registr práv a povinností – RPP (gestorem je Ministerstvo vnitra ČR). Dále jsou součástí soustavy základních registrů následující systémy: Informační systém základních registrů – ISZR (gestorem je Správa základních registrů); ORG – převodník (gestorem je Úřad pro ochranu osobních údajů).
IS eRecept – důvody využití dat ze ZR eRecept – proč přístup k ZR IS eRecept – důvody využití dat ze ZR Zákon 111/2009 Sb. o základních registrech – OVM využívá referenční údaje ze ZR v rozsahu, v jakém je oprávněn Schválená Enterprise Architektura Odborem hlavního architekta MV ČR v souladu se zásadami postupu realizace projektů ICT služeb veřejné správy danými usnesením vlády ČR č. 889 ze dne 2. 11. 2015, k dalšímu rozvoji ICT technologií služeb veřejné správy Bezpečnostní kritéria daná kybernetickým zákonem pro významné a kritické systémy státní správy, mezi které je IS eRecept zařazen Možnost využití nadstavbových funkcionalit (lékový záznam, kontrola duplicit a interakcí), kdy je nutné přiřazovat konkrétní eRecept pouze jednoznačně ztotožněnému člověku
IS eRecept – jak funguje přístup k ZR Orgány veřejné moci (OVM) komunikují se základními registry (ZR) prostřednictvím svých Agendových informačních systémů (AIS), eRecept je jedním takovým AIS Přístupy k jednotlivým registrům jsou řízeny Registrem práv a povinností (RPP), jehož gestorem je MV ČR Každý OVM má v RPP zaznamenán AIS, agendu a činnostní roli, kombinace těchto údajů stanovuje přesně vymezený rozsah oprávnění přístupu k údajům ZR pro danou agendu Pro Registr obyvatel (ROB) velmi důsledně schvaluje oprávněnost přístupu Odbor správních činností (OSČ) MV ČR jako gestor ROB
IS eRecept – jak funguje přístup k ZR Komunikace AIS se ZR probíhá přes Informační systém základních registrů (ISZR), který provozuje Správa základních registrů (SZR) prostřednictvím Agendového identifikátoru fyzické osoby (AIFO) AIFO přiděluje převodník ORG, jehož gestorem je ÚOOÚ AIFO je bezvýznamový identifikátor a je unikátní pro každou agendu daného OVM Komunikace přes AIFO zamezuje jakémukoli slučování či doplňování údajů mezi jednotlivými agendami Veškeré dotyky na konkrétní fyzické osoby jsou zaznamenány a jsou následně uvedeny ve výpisu z ROB dané fyzické osoby
IS eRecept – přístup SÚKL k ZR – hlavní rizika eRecept – přístup k ZR – hlavní rizika 1/3 IS eRecept – přístup SÚKL k ZR – hlavní rizika nebude možné jednoznačně ztotožnit pacienta – ve svém důsledku nebude možno záznam bezpečně přidat k evidenci receptů konkrétního pacienta po vymezení pojmu a funkce lékového záznamu pacienta, nebude možné věrohodně tyto evidence naplnit (a to ani zpětně) bude ohrožena bezpečnost přístupu k osobním datům pacienta – pokud nedojde k jednoznačnému ztotožnění, není možné vyloučit, že v evidenci receptů daného pacienta budou i recepty jiné osoby
IS eRecept – přístup SÚKL k ZR – hlavní rizika eRecept – přístup k ZR – hlavní rizika 2/3 IS eRecept – přístup SÚKL k ZR – hlavní rizika nebude možné zajistit přístup pacienta ke spolehlivým údajům o preskripci, tedy kompletní a důvěryhodný zdroj dat o předepsaných léčivých prostředcích, což ohrožuje naplnění §31 zákona č. 372/2011 o zdravotních službách nebude možné zajistit přístup pacientem určených osob k údajům o preskripci, tedy jednoznačné ztotožnění přistupující osoby, což ohrožuje naplnění §33 zákona č. 372/2011 o zdravotních službách problematické bude v budoucnu i napojení identifikace občanů pomocí elektronického občanského průkazu popř. jiné zaručené identity
IS eRecept – přístup SÚKL k ZR – hlavní rizika eRecept – přístup k ZR – hlavní rizika 3/3 IS eRecept – přístup SÚKL k ZR – hlavní rizika nebude naplněn jeden ze základních benefitů pro pacienta – využití lékového záznamu pacienta a využití mobilních zařízení pacientem nebude naplněn jeden ze základních požadavků i benefitů pro lékaře a lékárníky – využití lékového záznamu pacienta nebude naplněn jeden ze základních požadavků i benefitů pro lékaře a lékárníky – využití nadstavbových funkcionalit (kontrola duplicit a interakcí) problematické bude v budoucnu i komunikace se všemi ostatními systémy státní správy či ZP, které ztotožnění vůči ROB využívají
eRecept Děkuji za pozornost