Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Čárka v souvětí.
Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Vedlejší věta předmětná
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál
Neohebné slovní druhy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Pravidla interpunkce.
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
Autor:Mgr. Renata Kovaříková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast:Jazykové vědomosti a dovednosti (pravopis) Téma:Čárka v souvětí Ročník:1.
Anotace: přímá řeč – rozšiřující učivo, oslovení Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup:
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
VY_32_INOVACE_BATKOVA.CEJJLI.02 ČÁRKA V SOUVĚTÍ. Č árka v souv ě tí Interpunkce.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
VY_32_INOVACE_03-29 Ročník: Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Název školy:ZŠ A MŠ Březno Autor:Petr Pacholátko Název:VY_32_INOVACE_25_INTERPUNKCE Téma:Interpunkce Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:Materiál.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Podmětná a přísudková věta
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková, abstraktní, konkrétní
Podstatná jména obecná a vlastní
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Zájmena II VY_32_INOVACE_03-09 Ročník: Vzdělávací oblast:
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Přídavná jména I VY_32_INOVACE_03-06 Ročník: 6. , 7.
Grafické znázornění souvětí
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_18 poměr příčinný
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Rozbor souvětí VY_32_INOVACE_46_Rozbor souveti
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-26 Ročník:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přejatá slova II VY_32_INOVACE_03-19 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Jazyk a jazyková komunikace
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Základní větné členy - podmět
Pravidla interpunkce.
Souvětí souřadné.
Spojky.
Základní větné členy – přísudek
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Transkript prezentace:

Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:   8. Vzdělávací oblast:  Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma: Čárka v souvětí Jméno autora:  Libuše Gondkovská Vytvořeno dne:  28. 9. 2011 Metodický popis, (anotace): Seznámí žáka s pravidly psaní čárek v souvětí. VY_32_INOVACE_03-40

Čárka v souvětí

Pravidla pro psaní čárky v souvětí Čárka se klade před a, i, ani, nebo, mají-li jiný význam než slučovací. Čárkou se oddělují věty řídící (hlavní) od závislých (vedlejších). Před porovnávacími spojkami než, jako, jak píšeme čárku, uvozují-li větu. Čárkou se oddělují souřadně spojené věty hlavní i vedlejší, nejsou-li spojeny spojkami a, i, ani, nebo v poměru slučovacím.

Další pravidla Setkají-li se dva spojovací výrazy a každý patří k jiné větě, píše se čárka většinou před 1. z nich. Věta vedlejší musí být z obou stran oddělena čárkou, pokud je vložena mezi souřadně spojené věty . Čárku pak píšeme i před a. Stojí-li před spojovacím výrazem výraz zesilující (teprve, právě, zvláště), píšeme čárku už před nimi. Čárkou oddělujeme některé infinitivní konstrukce.

Honza seděl celý den u počítače a hledanou informaci stejně nenašel. Čárka se klade před a, i, ani, nebo, mají-li jiný význam než slučovací. Honza seděl celý den u počítače a hledanou informaci stejně nenašel. Chlapci pozdravili a odpovědi se nedočkali. Slušně se mi omluvíš nebo se se mnou už nebav. Ani nepřišel ani nezavolal. ale ale vylučovací Dvojitá spojka

Čárkou se oddělují věty řídící (hlavní) od závislých (vedlejších). Protože je rozčilená může sotva mluvit. Když jsme ho konečně našli tvářil se otráveně protože chtěl být sám. 1VV 2VH 1VV 2VH 3VV

Jsem na tom lépe, než jsem byl tehdy. Je lepší než já. Před porovnávacími spojkami než, jako, jak píšeme čárku, uvozují-li větu. Jsem na tom lépe, než jsem byl tehdy. Je lepší než já. Spal, jako by ho do vody hodil. Mám ho ráda jako vlastního bratra.

Katka telefonovala tátovi, ale ten nebyl na pracovišti. Čárkou se oddělují souřadně spojené věty hlavní i vedlejší, nejsou-li spojeny spojkami a, i, ani, nebo v poměru slučovacím. Katka telefonovala tátovi, ale ten nebyl na pracovišti. Řekl, že přijde, ale že neví, kdy to stihne. 1VH 2VH odporovací 1VH 2VV 3VV 4VV 1VH Souřadně spojené VV v poměru odporovacím. 2VV 3VV 4VV

Setkají-li se dva spojovací výrazy a každý patří k jiné větě, píše se čárka většinou před 1. z nich. Platí zásada, že když něco nevíš, máš se zeptat. Platí zásada, že se máš zeptat, když něco nevíš.

Věta vedlejší musí být z obou stran oddělena čárkou, pokud je vložena mezi souřadně spojené věty . Čárku pak píšeme i před a. Obilí kvapem rostlo a než jsem se nadál, bylo větší než já. Pověz mi, co čteš a já ti povím, jaký jsi. 1VH 2VV 1VH 1VH 1VH 3VV 2VV

Stojí-li před spojovacím výrazem výraz zesilující (teprve, právě, jen, zvláště), píšeme čárku už před nimi. Dejte se do psaní teprve když jste to dobře zvážili. Vlak se rozjel právě když jsme přišli na nádraží. Pište jen když bude něco nového.

Čárkou oddělujeme některé infinitivní konstrukce. Přemýšlel jak uspořádat knihovnu. Nepotkali by se nebýt té náhody. Mít víc volna užila bych si ho. Za jakých podmínek

Použité zdroje: HRDLIČKOVÁ, Hana; BERÁNKOVÁ, Eva; KLÍMA, Ivan. Český jazyk 8 : 1.díl - Učivo o jazyce. Havlíčkův Brod : ALTER, 2005. 173 s. ISBN 80-7245-011-5. MARTINCOVÁ, Olga, et al. Pravidla českého pravopisu. Praha : Pansofia, 1993. 383 s. ISBN 80-901373-6-9.