Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NEZAMĚSTNANOST. Klasifikace na trhu práce Ekonomicky neaktivní jsou lidé v důchodu, ženy na mateřské dovolené, ženy pečující o děti v domácnosti, studenti,
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_11_Nezaměstnanost TEMA:Finanční gramotnost.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRH PRÁCE Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Nezaměstnanost. Míra nezaměstnanosti patří mezi základní makroekonomické ukazatele a vypovídá o celkovém dění v dané ekonomice. Míra nezaměstnanosti patří.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6015 NázevMzda Téma hodinyMzdy PředmětZáklady finanční gramotnosti.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Znáš kraj, ve kterém žiješ? VY_32_Inovace_15KR-7
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Autor: Ing. Alice Horáčková
Podpora v nezaměstnanosti
NEZAMĚSTNANOST Úřad práce.
Základní makroekonomické ukazatele
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Inf Počítač a lidé s handicapem
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
Techniky práce s mentálně postiženými
POTŘEBY DUM _13.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Ekonomika– národní hospodářství
City DUM_15.
Odměňování zaměstnanců
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Ekonomika– národní hospodářství
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Charakteristika daňové evidence
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Západní Evropa VY_32_Inovace_03KR-7
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
zpracovaný v rámci projektu
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
VY_32_INOVACE_SA4A_4 DUM 4. „Chlapec, uživatel služby-dramatizace “
Aktivní politika zaměstnanosti Společensky účelné pracovní místo
Statistické údaje Úřad práce ČR, Krajská pobočka v Ústí nad Labem, Kontaktní pracoviště Most.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
Život bez střeva , Praha.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
The Czech Republic.
Transkript prezentace:

Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0928 Šablona: III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: CSP_32_INOVACE_TP4A_2 Vytvořeno: 28. 9. 2013 Autor: Ing. Ivana Moltašová Vyučovací předmět: Člověk a svět práce  Ročník: IV. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák umí charakterizovat nezaměstnanost, její výpočet, příčiny Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Prezentace Klíčová slova: Nezaměstnanost Míra nezaměstnanosti Anotace: Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci problematiky nezaměstnanosti, a její příčiny. Lze využít jako samostatný studijní materiál nebo jako podklad k diskuzi.

Člověk a svět práce DUM_2 Nezaměstnanost Člověk a svět práce DUM_2

1. Charakteristika Nezaměstnanost znamená, že část práceschopného obyvatelstva nenachází práci, tj. není rovnováha na trhu práce. Ke vzniku nezaměstnanosti dochází pokud absolutní počet zájemců o práci je větší než počet volných pracovních míst. Za nezaměstnaného se obecně považuje osoba, která: a) je starší patnácti let, b) aktivně hledá práci, c) je připravena k nástupu do práce do 14 dnů.

Ekonomicky aktivní  - jsou lidé, kteří jsou zaměstnaní nebo nezaměstnaní, ale práci si aktivně hledají nebo čekají, až se budou moci po dočasném vysazení do zaměstnání vrátit. Ekonomicky neaktivní - jsou lidé, kteří nejsou zaměstnaní, ale práci si aktivně nehledají.

2. Měření nezaměstnanosti Rozsah nezaměstnanosti se vyjadřuje prostřednictvím tzv. míry nezaměstnanosti. počet nezaměstnaných N = ---------------------------------------------------- x 100 (uvádí se v %) počet práceschopného obyvatelstva počet nezaměstnaných = dle evidence z úřadu práce počet práceschopného obyvatelstva = zaměstnaní + nezaměstnaní v produktivním věku Např. 450 000 lidí nezaměstnaných N= --------------------------------------- x 100 = 7,5% 6 000 000 lidí práceschopných

Existují 2 metodiky uvádění nezaměstnaných: Metodika ILO (Mezinárodní organizace práce) Metodika využívaná ČSÚ a jednotná pro všechny země EU nezaměstnaný = osoba bez práce, práci si aktivně hledá a je připravena k nástupu do práce (do 14 dní) Metodika MPSV (Ministerstva práce a sociálních věcí) Osoby vedené na úřadech práce Nejsou v pracovním či podobném vztahu k zaměstnavateli ani nevykonávají samostatnou výdělečnou činnost Požádali úřad práce o zprostředkování vhodného zaměstnání Skutečná nezaměstnanost je vyšší než ta evidovaná, existují dobrovolně nezaměstnaní (tj. lidé, kteří nechtějí pracovat z důvodu bohatství nebo dávají přednost volnému času).

Přirozená míra nezaměstnanosti je taková míra, při níž jsou trhy Určité procento nezaměstnanosti je nutné pro fungování tržního mechanismu a pro ekonomický růst, je to tzv. PŘIROZENÁ MÍRA NEZAMĚSTNANOSTI Přirozená míra nezaměstnanosti je taková míra, při níž jsou trhy práce v rovnováze a tlaky na hladiny cen a mezd jsou vyrovnané. Výše je pro každou ekonomiku jiná (pohybuje se kolem 3-6 %) a nelze ani říci, že by tato míra byla žádoucí – je prostě přirozená.

3. Příčiny nezaměstnanosti na trhu práce Nepříliš velká možnost substituce (náhrady) studia a přípravy (doba zaškolení, příprava na nové zaměstnání při ztrátě zaměstnání). Faktory demografické a sociální (skladba a struktura obyvatelstva v oblasti, možnost migrace do jiné oblasti vzhledem k bytovým možnostem, existence a funkce mnoha profesí). Trh práce je svázán řadou zákonů a předpisů (pracovní právo) Čas nutný na realizaci cílů v oblasti vývoje zaměstnanosti (vládní rozhodnutí o zaměstnanosti, podpora oblastí) Malá pružnost nabídky a poptávky na trhu práce. Cena pracovní síly (mzda) je pod vlivem ekonomických, sociálních a politických faktorů nepohyblivá směrem dolů, tj. růst průměrné mzdy.

4. Typy nezaměstnanosti Frikční nezaměstnanost je spojena s neustálým pohybem lidí, kteří přecházejí z jednoho zaměstnání do druhého se stejnou nebo podobnou kvalifikací. (je přechodná a krátkodobá, nepředstavuje vážný problém) Strukturální nezaměstnanost způsobená změnou struktury ekonomiky; nezaměstnaný nemůže sehnat práci ve svém oboru, (např. nadbytek horníků po uzavření dolů v regionu). (je dlouhodobější - řešením může být rekvalifikace). 3. Cyklická nezaměstnanost souvisí s průběhem hospodářského cyklu. V době, kdy se ekonomika nachází v recesi, je zaměstnáno méně lidí než v době konjunktury. (je dlouhodobá, představuje velký globální problém)

4.1. Nezaměstnanost - členění dle rozhodnutí Dobrovolná nezaměstnanost je stav, kdy počet nezaměstnaných je nižší nebo roven počtu volných pracovních míst. Dobrovolně nezaměstnaní dávají přednost volnému času, studiu nebo jiným činnostem. Nedobrovolná nezaměstnanost znamená, že počet volných pracovních míst je menší než počet uchazečů.

4.2. Nezaměstnanost – členění dle zjevnosti Zjevná nezaměstnanost– osoby nezaměstnané Skrytá nezaměstnanost – osoby zaměstnané nedobrovolně na kratší úvazek, případně lidé, kteří šli raději na další školu, pořídili si dítě, protože věděli, že neseženou práci…… Nepravá nezaměstnanost – osoba registrovaná na úřadu práce, ale načerno pracuje (pobírá dávky neoprávněně)

4.3. Nezaměstnanost – členění dle délky Krátkodobá nezaměstnanost – do jednoho roku Dlouhodobá nezaměstnanost – delší než jeden rok Za vážný ekonomický problém je považována dlouhodobá nezaměstnanost, kdy nezaměstnaný nemá práci déle než 1 rok, jeho návrat do práce je problematický (ztrácí pracovní návyky, dovednosti i snahu najít si práci).

Úkol č. 1 Vypočítejte míru nezaměstnanosti pokud máte následující údaje: celkový počet obyvatelstva 10,0 mil., počet práceschopného obyvatelstva 6,0 mil. a počet nezaměstnaných 587 tisíc lidí. Vyhledejte na internetu data k 31. 12. minulého roku (ČSÚ - Český statistický úřad) a vypočítejte míru nezaměstnanosti v ČR.

Úkol č. 2 Zařaďte jednotlivé osoby do správné skupiny nezaměstnaných Dobrovolně nezaměstnaní Nedobrovolně nezaměstnaní Rentiér Horník bez práce Propuštěný vězeň Bezdomovec Žena v domácnosti

Zdroj: JÍROVÁ, H. Trh práce a politika zaměstnanosti. Praha: VŠE, 1999. ISBN 99-00-03824-X. Www.finance.cz/makrodata-eu/trh-prace/nezamestnanost/. In: [online]. [cit. 2013-09-21]. Autor NEUVEDEN. Nezaměstnanost. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-09-21]. Dostupné z: Http://cs.wikipedia.org/wiki/Nezaměstnanost. Http://mpsv.cz. [online]. [cit. 2013-09-21].