Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Obor: Autoelektrikář Ročník: 2. Vypracoval: Tomáš Dolina Odborný výcvik ve 3. tisíciletí T.1.6. Zapalovací soustavy Obor: Autoelektrikář Ročník: 2. Vypracoval: Tomáš Dolina Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky
Účel zapalování Zapálit směs paliva se vzduchem ve válci ve správném okamžiku. V závislosti na provozních podmínkách motoru měnit okamžik zážehu. Směs zapaluje jiskra přeskakující mezi elektrodami svíčky. Napětí potřebné pro zážeh je 10 až 20 kV.
Rozdělení zapalování Magnetové – energie se získává z mechanické práce přímo od motoru. Bateriové - energie se získává z akumulátoru. S odlehčením kontaktů přerušovače (bezkontaktní - polovodičové) – jako spínací prvek se používá tranzistor nebo tyristor. Elektronické – plně ovládané řídící jednotkou.
Indukční (zapalovací) cívka Úkolem je zvýšit napětí palubní sítě na vysoké zapalovací napětí. Skládá se z jádra a primárního a sekundár-ního vinutí.
Měření primárního vinutí
Měření sekundárního vinutí
Kondenzátor musí zabraňovat vzniku průrazného oblouku na kontaktech přerušovače (opálení kontaktů) pro zaručení přesného odpojení primárního obvodu.
Rozdělovač Je poháněn přímo od vačkového hřídele, nebo pomocí rozvodů, a obsahuje tyto části: přerušovače, vlastní rozdělovač, odstředivou a podtlakovou regulaci úhlu zážehu.
Zapojení stroboskopu
Zapalovací svíčky Přeskočením jiskry mezi elektrodami musí zapálit směs ve válci.
Střední průmyslová škola Uherský Brod, 2010 www.sps-ub.cz