Odborný seminář MŠMT STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Praha, 4. 11. 2010 PaedDr. Jiřina Tichá ředitelka odboru předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání MŠMT jirina.ticha@msmt.cz
Zahájení veřejné diskuse MŠMT zahájilo veřejnou diskusi k možnostem využití standardů vzdělávání a testování pro zvýšení kvality českého základního vzdělávání plnění Programového prohlášení vlády
Začátek diskuze 15. 10. 2010 - odborná konference „Standardy pro základní vzdělávání, hodnocení výsledků vzdělávání“. Konference řešila otázky: Jak prostřednictvím standardů přesněji vymezit kompetence či znalosti, které žáci potřebují? Za jakých podmínek mohou být testy vhodným nástrojem pro ověřování kvality vzdělávacího systému?
Odborná konference workshopy Obsah a podoba Standardů, způsob jejich ověřování. SWOT analýza plošného testování. Jak naučit učitele a žáky pracovat se Standardy a testováním a jeho výsledky. Úprava Standardů a podmínek testování pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
I.Obsah a podoba Standardů, způsob jejich ověřování Standard by měl být úzce provázán s RVP Měření úrovně všech očekávaných výstupů, provázaně s klíčovými kompetencemi a s odkazem na různé evaluační nástroje, kterými lze ověřit, zda a do jaké míry žák požadovanými znalostmi, vědomostmi a kompetencemi disponuje. Má evaluační standard obsahovat pouze jednu úroveň – jakýsi dobrý výkon žáka pro dané období (např. konec 5. a 9. ročníku) nebo více úrovní (postupný vývoj, individuální vývoj každého žáka)?
II. SWOT analýza plošného testování Příležitosti: zvyšování kvality škol a její podpoře, sledování výsledků výchovně vzdělávacího procesu, zamyšlení se nad kurikulární reformou a nad cíli vzdělávání, popis přidané hodnoty školy, využití pro sebeevaluaci školy a podávání objektivních informací žákům i jejich rodičům, zvýšení důvěry škole ze strany zřizovatele…apod.
III. Jak naučit učitele a žáky pracovat se Standardy a testováním a jeho výsledky Je třeba stanovit, co je standard. Zavádění systému standardů, jejich obsahová náplň vyžaduje čas pro přípravu škol, pedagogů, veřejnosti a je třeba do tohoto zapojit i fakulty VŠ, které vychovávají pedagogy. Využijme dobrých a osvědčených věcí ze zahraničí a zároveň věcí, které jsou již k dispozici i našim školám – např. Evropské jazykové portfolio, RVP (ŠVP) apod.
IV. Úprava Standardů a podmínek testování pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Výstupy ze standardů mají mít podpůrný charakter. Souběžně pracovat s měkkými i tvrdými indikátory a vytvořit testy v několika pásmech . Vytvořit koeficient pro přepočet výsledků pro rozložení „běžných“ žáků a žáků se SVP (zohlednit velikost školy, sociální zázemí, migraci žáků cizinců apod.) Netestovat děti s těžkým a hlubokým mentálním postižením, s psychiatrickou diagnózou a těžkou poruchou chování…
Informace o průběhu tvorby Standardů Webové stránky MŠMT sekce: Vzdělávání - základní školství - Standardy základního vzdělávání Prezentace aktivních účastníků konference. Aktuální informace k průběhu přípravy Standardů.
Proč srovnávací testy? Na zhoršující se výsledky vzdělávání českých žáků poukazují: výsledky českých žáků v mezinárodních srovnávacích studiích (PISA, TIMSS) studie McKinsey & Company zveřejněná v září 2010 na téma „Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení“
K čemu testování využít ? Výsledky testů by měly sloužit především školám, pedagogům, rodičům a žákům tak, aby vedly ke zkvalitnění úrovně vzdělávání.
Výstupy odborné konference – co zde zaznělo? Jasně definovat cíle a koncepční pojetí evaluace. Standardy musí navazovat na RVP ZV, otázkou však je, zda vycházet z jeho současné podoby nebo počítat s jeho připravovanou revizí. Standard musí obsahovat všechna témata z RVP ZV. Je třeba zvážit potřebu vytvoření standardu o více úrovních (bude dáno účelem standardu) .
Výstupy odborné konference Využít domácí dosavadní zkušenosti (Společnost učitelů matematiky, Evropský referenční rámec, Evropské jazykové portfolio, Katalog požadavků – zkušenosti Cermatu, Ověřování výsledků vzdělávání např. v Moravskoslezském kraji..), zahraniční příklady (Common Core Standards), výzkumné zdroje (Bloomova taxonomie).
Výstupy odborné konference Vytvořit dlouhodobý výhled tvorby široce koncipovaného standardu a jeho postupného vytváření (vytvořit jasný harmonogram, ale přitom vytvářet standardy postupně). Systém musí být stabilní, nesmí se často měnit. Zapojit učitele, fakulty připravující učitele a další odborníky.
Výstupy odborné konference Učitelé, žáci i rodiče potřebují čas několik let, aby se připravili na myšlenku – zhruba se kryje s dobou potřebnou na pilotáž. Nutné důkladné vysvětlení podstaty, účelu a využití testování hodnocení školy zvenčí vlastní hodnocení školy
Standard ZV Náš názor je, že má být jasný a srozumitelný školám Očekávané výstupy jsou příliš obecné, školy je umí těžko uchopit a je třeba je konkretizovat Výsledky našich žáků se musí zlepšovat, k tomu může standard přispět
Pokračování tvorby standardu Využít zahraniční zkušenosti Využít dosavadní zkušenosti z předcházejících let, dosavadního ověřování… Veřejná diskuze na portálu VÚP (následující příspěvek) Návrhy standardů předloženy k diskuzi
Dnešní seminář - práce ve workshopech Stanovit způsob vytváření Standardů a jejich strukturu. Stanovit cíl Standardů. Pojmenovat systémové změny, které souvisí se Standardy. Rozpracovat ukázky Standardů. Doporučení pro testování (co lze a nelze testováním zjišťovat, návrh vhodných nástrojů).
Dnešní seminář - práce ve workshopech Vytipovat základ pracovní skupiny Harmonogram
Děkuji za pozornost . Těším se na další spolupráci.