OHEŇ urychluje koloběhy látek, toky energie a rozkladné procesy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Polární pás.
Advertisements

Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Afrika – SAHARA, SAHEL.
ŠELMY. CHARAKTERISTIKA Rozšířeny na všech kontinentech. Pružné, svalnaté tělo. Silné špičáky. Většinou masožraví (vrchol potravních řetězců). Výborný.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
Centrum ekologické výchovy „Aquila“ v Bartošovicích na Moravě.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_33_Přírodopis 7.ročník_Mákovité Téma: Mákovité CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: březen 2012.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_468.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Voda Základ života.
Co je to NATURA 2000? NATURA 2000 je soustavou chráněných území evropského významu. Jejím prostřednictvím se chrání nejvzácnější a nejvíce ohrožené druhy.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Ekologické faktory zdroje a podmínky existence
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_16_PŘV_LES
VY_32_INOVACE_12_Z_LESY MÍRNÉHO PÁSU - LES LISTNATÝ A SMÍŠENÝ
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
FOSFOR A VODA PŘEHLED PROBLEMATIKY
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny a živočichové.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Základní společenstva - lesy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH POLÍ
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
SAVCI.
Jméno autora výukového materiálu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Biomy.
Různé podmínky života na Zemi
TÉMA: Přírodní společenstva
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. TROPICKÝ DEŠTNÝ LES V rovníkových oblastech Země se rozkládají tropické deštné lesy (tropické pralesy, džungle). Kterými světadíly.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VY_32_INOVACE_58_PRV_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Vývoj zemědělství Historie, úvod. Vývoj zemědělství Historie, úvod.
VY_52_INOVACE_07_ Hospodářská zvířata
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Prvoci – jednobuněční živočichové
Abiotické podmínky života.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Smíšené a listnaté lesy
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Obratlovci -HLODAVCI-
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
Biodiverzita V. Ochrana biodiverzity.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): listopad 2011 Ročník: 4
Hlodavci.
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
ZOOPARK GLOWACKÉHO Klára Kovaříková, Alžběta Mikulíková, Eliška Havelková, Tereza Bláhová.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Stepi název step vznikl v ruštině pro travnaté
Pedologie = půdoznalství
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

OHEŇ urychluje koloběhy látek, toky energie a rozkladné procesy uplatňuje se při zmlazování porostů jehličnanů (např. uvolňování semen sekvojí při žáru)

pyrofyty – dřeviny odolné proti ohni (některé druhy borovic, sekvoje) oheň negativně působí na živočichy, kteří nejsou schopni uniknout (drobní savci, nelétaví bezobratlí)

ANTROPOGENNÍ FAKTORY Působení člověka od minulosti do současnosti před 10 500 lety začaly vznikat nejstarší civilizace v oblasti Středomoří, Mezopotámie až po západní Írán, v Indii, ve východní Asii, v Egyptě – většinou v údolí velkých řek přechod od kočovného způsobu života k usedlému kácení lesů – narušení vodního režimu, eroze, změny klimatu pěstování kulturních rostlin a chov domácích zvířat (neolit – mlad. doba kamenná)

pozvolný začátek populační exploze před 6500 lety pronikl do stř pozvolný začátek populační exploze před 6500 lety pronikl do stř. Evropy neolitický zemědělec – příznivé klimatické období postupně se šířilo zemědělství - kácení a žďáření lesů – rozšiřování bezlesých území umožnil pronikání druhů bezlesých stanovišť z jihu a jihovýchodu – do Evropy se dostaly tzv. kulturofilní druhy – hraboš polní, sysel obecný, tchoř stepní, některé druhy plevelů a ruderálních rostlin

vytváří se soubor synantropních druhů – provázejí člověka, jsou vázány na jeho obydlí v současné době např. myši, potkani, některé druhy netopýrů, jiřičky, vlaštovky, městští holubi některé druhy do měst pronikají z okolní přírody - kachna divoká, zpěvní ptáci, kuna skalní

ekologickým činitelem 11.-14. století - tzv. druhá kolonizace – člověk proniká do výše položených míst, kácí lesy, buduje rybníky, přetváří krajinu nedostatečné zadržení vody po odstranění lesů, odnos půdy, sedimentace v nivách řek, časté povodně (vznik lužních lesů) člověk se stává postupně významným ekologickým činitelem

2. polovina 19. století - prudký rozvoj průmyslu, zintenzivnění zemědělství, začínají výrazně převládat negativní vlivy na přírodu radikálně přetvářena krajina vytváří se umělá společenstva, která nejsou schopna existovat bez zásahů člověka (smrkové monokultury, porosty zeměděl. plodin) snižování populační hustoty některých druhů, kteří jsou také záměrně hubeni (škůdci rostlin, parazité, velcí predátoři)

začíná používání pesticidů, jedovaté látky se kumulují v tělech organismů vymývání průmyslových hnojiv do vodních toků, eutrofizace, dlouhodobé obdělávání půdy mění její vlastnosti do ovzduší se dostávají kapalné, plynné a pevné emise, kyselé deště – vyplavování oxidů a halogenů srážkami

DOMESTIKACE A ZKULTURŇOVÁNÍ ROSTLIN

domestikace zvířat a zkulturňování rostlin souvisí s postupným přechodem člověka od kočovného k usedlejšímu způsobu života nejstarší pěstované rostliny: pšenice, ječmen, oves, proso, hrách, čočka, česnek, mrkev, cibule zkulturnění rostlin se podařilo jen v některých částech světa, odtud se plodiny rozšířily do jiných částí

nejbohatším zdrojem vhodných druhů travin (prapředků obilnin) byla středomořská oblast a blízký východ používání ohně - teplo, světlo, vůně masa, odpadky - lákání (předchůdci psa, kočky) myšlenka ochočit si další zvířata a hospodářsky je využít nejdříve domestikovaní živočichové: pes, koza, ovce

Domestikovali jsme psa, ale s kočkou máme trochu problém .........

samovolná domestikace (autodomestikace) přidružování druhů, které žily v těsné blízkosti násilná domestikace záměrné chytání, držení v zajetí a rozmnožování druhů, které přináší užitek nejvíce zvířat domestikováno v Evropě a Asii podmínky domestikace: přítomnost vhodných zvířat (nesmí být nebezpečná) schopnost aklimatizace snadné rozmnožování užitek (maso, mléko, kožešiny atd.)

Introdukce zavádění rostlinných a živočišných druhů do oblasti nepůvodního výskytu pasivní introdukce (zavlečení) - nezáměrné

archeofyty - zavlečeny po příchodu xenofyty - nechtěně zavlečené a zdomácnělé druhy archeofyty - zavlečeny po příchodu neolitického zemědělce do konce 15. století (koukol polní, mák vlčí, chrpa polní) neofyty - introdukovány po 15.století (bolševník, křídlatka, netýkavka)

bolševník velkolepý

netýkavka žláznatá

porost netýkavky

křídlatka japonská

vodní mor kanadský

pajasan žlaznatý jírovec maďal

javor jasanolistý (javorojasan) trnovník akát

borovice vejmutovka

borovice vejmutovka borovice lesní

Podíl introdukovaných druhů živočichů v ČR savci - 13 druhů (81) ptáci - 5 druhů (190) ryby - 14 druhů (66) obojživelníci a plazi - žádný hmyz - asi 1 % druhů

Repatriace (reintrodukce) zpětné vysazování druhů na místa, kde se dříve vyskytovaly, ale byly tam vyhubeny nebo vymřely probíhá repatriace např. u raroha velkého, bobra evropského, rysa ostrovida, jasoně červenookého

(EKOLOGICKÁ INDIKACE) BIOINDIKACE (EKOLOGICKÁ INDIKACE)

Bioindikátory (ekologické indikátory) druhy, které jsou citlivé k určitému faktoru a signalizují jeho působení upozorňují na míru antropogenních vlivů nebo indikují vlastnosti abiotického prostředí

Bioindikátory musí splňovat: úzká ekol. valence ke sledovanému faktoru citlivost na znečištění (vzduch,voda,půda) málo mobilní, snadno určitelní, snadno pozorovatelní používají se i celé taxonomické skupiny krátkověké druhy - rychle registrují změny dlouhověké druhy (rostliny) - sledujeme příznaky

Příklady bioindikátorů

Bioakumulace hromadění látek antropogenního původu v tělech živočichů a rostlin používají se např. žížaly zinek,rtuť, olovo, selen, síra, uran atd.