Řízení a správa projektů na ESF Východiska a principy novely směrnice rektora 08/2005 a jejich reflexe na ESF MU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Advertisements

Dozorčí rady pracovišť AV ČR z pohledu právního setkání předsedů a místopředsedů DR 25. dubna 2007.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Monitorovací zpráva (MZ) Projektová část
Žádost o grant Co je v žádosti napsáno, musíte se dodržet Žádost se porovnává s údaji v monitorovací zprávě Ze žádosti vychází kontrolní orgány Příručka.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
GRANTOVÝ SYSTÉM MČ Praha 21 ZMĚNY ŽÁDOST VYÚČTOVÁNÍ ÚJEZD NAD LESY 7. LEDNA 2012.
OP Rybářství 2007 – 2013 Novinky v administraci Žádostí o dotaci OP Rybářství Ing. Antonín Vavrečka Oddělení metodiky OP Rybářství Ing. Antonín Vavrečka.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Grantové příležitosti pro Ph.D. studenty
Zpracování záměru projektu a jeho příloh Ing. Hana Kuželková, NVF, o.p.s.
Program švýcarsko – české spolupráce Fond na přípravu projektů Ministerstvo financí - Národní koordinační jednotka (NKJ)
Centrum pro regionální rozvoj ČR
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
CRR ČR pobočka Olomouc 1 pobočka CRR ČR pro NUTS II Střední Morava se sídlem v Olomouci Centrum pro regionální.
Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004 – 2006 ŽÁDOST O PODPORU Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor.
Závěrečná monitorovací zpráva a její zpracování v Benefitu.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Schůzka projektového týmu Postdoc I. 5. ( ) Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci, reg. č. CZ.1.07/2.3.00/
Stav příprav na SROP v krajích Příprava financování projektů internetizace knihoven ze strukturálních fondů Ústí nad Orlicí, 20. – Zdeněk Semorád.
ESTUP – Elektronické studentské práce na VŠE, Jan Mach Říjen 2006, Olomouc Celostátní porada vysokoškolských knihoven eSTUP elektronické studentské práce.
Tato prezentace je spolufinancována z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky Grantové příležitosti pro Ph.D. studenty Ing. Šárka.
Kontrola projektu na místě, průběžné posouzení projektu Martina Bečvářová Praha (květen 2015)
Představení Zprostředkovatele a partnera programu Martina Bečvářová Praha (květen 2015)
Směrnice rektora 8/ řízení a správa projektů na MU
K vývoji aktivit v organizaci výzkumu se zaměřením na hodnocení výsledků Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Akademické fórum XI – 11. březen 2010.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4.patro Ing. Tomáš Jeřábek.
1 Centralizovaný rozvojový program 2017 a Institucionální program Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha.
Předběžná finanční kontrola Příkazce operace. Úvod S účinností od byl na fakultě upřesněn vnitřní kontrolní systém předběžné finanční kontroly.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Setkání s doktorandy Setkání s doktorandy
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Lenka Kšanová (Praha, duben 2016) Výzva dodatkových aktivit- finanční část.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Monitorovací zprávy projektů realizovaných v OP LZZ z hlediska obsahu Seminář pro příjemce.
Aplikace Monitorovací systém
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Oddělení pro vědu a výzkum, FHS UK Praha
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Interní postupy MAS Brdy
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků Praha, 20. července 2017.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků – MSCA -IF Praha, 25. července 2017.
Dočasná síť sociálních služeb v Jihomoravském kraji od roku 2017
Dočasná síť sociálních služeb v Jihomoravském kraji od roku 2017
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Podstatné změny projektu Bc. Jana Hrazdilová Ing. Radek Rinn
ORR, Krajský úřad kraje Vysočina
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Institucionální akreditace
Institucionální program
Ověření a udržitelnost malého projektu
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Výzva dodatkových aktivit- finanční část
Aktuality k územním studiím krajiny z hlediska IROP
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Řízení a správa projektů na ESF Východiska a principy novely směrnice rektora 08/2005 a jejich reflexe na ESF MU

Důvody novelizace směrnice Řízení a správa projektů na MU (Směrnice rektora č.8/2005) Původní směrnice byla konstruována s ohledem na nejčastěji zastoupené typy projektů: - výzkumné záměry - výzkumná centra a centra základního výzkumu - běžné projekty výzkumu a vývoje (GAČR, GA AVČR,resortní) Výrazný nástup projektů „nového“ typu, zejména financovaných z EU (ESF, 7RP,…), z hlediska - objemu finančních prostředků - nároků na spolufinancování a předfinancování - vlastní procedury řízení a správy - požadavků udržitelnosti Nové rozdělení kompetencí mezi pracoviště RMU a děkanátů fakult - vznik nového Odboru projektové podpory na RMU - vznik Oddělení pro strategii a rozvoj ESF MU - systematizace projektové podpory na úrovni MU i na úrovni ESF včetně nového rozdělení kompetencí především mezi Oddělením pro strategii a rozvoj a Oddělením pro vědu a výzkum Datum účinnosti směrnice – 16.3.2009

Kompetence pracovišť ESF vzhledem k typům projektů Oddělení vědy a výzkumu (OVaV) - administrace projektů podpory VaV (např. GAČR, GAAV, IGA MZdr.) - správa projektů účelové podpory poskytovatelů v ČR - specifický výzkum na ESF MU - Program rektora na podporu tvůrčí činnosti studentů Oddělení pro strategii a rozvoj (OSR) - přímá podpora a správa evropských projektů (strukturální fondy EU, Rámcové programy, EHP, E-government) - administrace Rozvojových projektů MŠMT a FRVŠ Oddělení zahraničních styků (OZV) - mobility (včetně mobilit v rámci mechanismů EHP) - vzdělávací a výukové programy EU (Erasmus, Grundtvig)

Důležité části směrnice – struktura Dokumentace projektu – přesná definice administrativních úkonů spojených s vkládáním projektu do systému ISEP (Čl. 4) Příprava, předkládání a realizace projektů – definuje formální procesy spjaté s předkládáním projektu; určuje podpisy odpovědných pracovníků HS (Čl. 5 a 6) Monitoring projektů – definuje základní prvky kontrol a auditů (Čl. 9) Přílohy: Přehled programů a projektů administrovaných na MU podle typů, Přehled programů a projektů administrovaných na MU podle investorů Údaje pro uzavírání smluv a-1 (Národní investoři), a-2 (Zahraniční investoři), b , c-1 (Národní investoři), c-2 (Zahraniční investoři) - Formuláře evidenčních záznamů projektů (čl. 4) Formulář žádosti o změny v projektu Vzor pověření řešitele Základní funkce ISEP Archivace dokumentace ukončeného projektu (čl. 4 odst. 5) Klíčové jsou především přílohy 3 a, b, c – Formuláře evidečních záznamů projektů

Některé základní termíny nové směrnice (čl. 2) Odpovědným řešitelem projektu (řešitelem, dalším řešitelem, spoluřešitelem) je fyzická osoba, která odpovídá komplexně a nedělitelně za projekt jako celek, resp. za jeho část vymezenou kontraktem, subjektu, jenž uzavřel kontrakt o projektu s investorem. Navrhovatel projektu je fyzická osoba, která ve fázi předcházející rozhodnutí o přijetí projektu reprezentuje budoucího řešitele a plní všechny jeho relevantní funkce. Navrhovatelem projektu předkládaného Masarykovou univerzitou je zaměstnanec MU, výjimečně student MU. Administrátorem projektu je pověřený pracovník HS, který vede administrativu projektu. Není-li určen administrátor projektu, plní jeho funkce řešitel. Důležitým prvkem je zde především definice řešitele projektu, který není zodpovědný pouze za návrh projektu a za jeho řešení, ale např. i za vložení projektu do ISEPu Vzhledem ke skutečnosti, že navrhovatel zodpovídá za komplexní přípravu návrhu celého projektu a jeho pozdější proveditelnosti, je nutné aby navrhovatel byl následně řešitelem projektu

Základní ustanovení novely a reflexe na ESF Systém řízení projektů (SŘP) Projekty VaV (GAAV, GAČR, IGA MZdr atd.) –řešitelé na jednotlivých pracovištích – zodpovědnost za sestavení dokumentace (využití ISEPu) a následně Oddělení VaV zajistí podepsání kompetentními pracovníky na fakultě a předání na RMU; projekty jsou pak řízeny jednotlivými řešiteli za administrativní podpory Oddělení VaV Projekty mobilit – vyhlašuje OZV za spolupráce s Centrem zahraničních vztahů (CZV) a rovněž zajišťuje podání projektových žádostí a spolupracuje s řešiteli při realizaci; OZV zajišťuje průběžnou administraci Evropské/rozvojové projekty (včetně 7.rámcového programu) – řešitelé z jednotlivých pracovišť ESF MU povinně vyplňují projektovou fiši na stránkách OSR, která je následně schvalována vedením fakulty; OSR ve spolupráci s navrhovatelem zajistí podání projektu a následná realizace je rozdělena mezi OSR (administrace) a řešitele (věcná část projektu); OSR následně ve spolupráci s řešitelem zajišťuje dlouhodobou udržitelnost Evidence a dokumentace (EAD) Základní dokumentace projektu po potřeby vnitřní kontroly na MU se nově přesouvá do ISEPu (dokumentace návrhu, přijatého a realizovaného projektu, ukončeného projektu) ISEP je klíčovou platformou pro administraci projektu uvnitř MU, resp. jednotlivých fakult Viz. směrnice čl.4 – dokumentací se zde rozumí nejen návrh, ale i monitoring realizace a ukončení projektu

Dokumentace návrhu projektu evidenční záznam návrhu projektu, část A, podle přílohy 3a-1 (národní projekt) nebo 3a-2 (mezinárodní projekt); evidenční záznam se předkládá také v listinné podobě jako průvodní list projektu, evidenční záznam návrhu projektu, část B, podle přílohy 3b, návrh projektu vypracovaný podle zadání a požadavků investora, uvedený na jeho formulářích, jsou-li jím předepsány, včetně příloh s výjimkou příloh společných pro MU (např. systémy Befenfit, aplikace GAČR či ARVŠ) soupis kontraktů, které budou v případě realizace projektu uzavřeny, a jejich závazné předlohy schválené právním odborem RMU; jsou-li předlohy kontraktů společné pro určitý typ projektů nebo projektový rámec, uvádí se odkaz na adresu jejich uložení v ISEP nebo na adresu jejich uložení na oficiálních webech poskytovatelů. Formuláře příloh 3a-1 a 3a-2 jsou v ISEP k dispozici také ve verzi přizpůsobené pro tisk. Dokumenty, které jsou k dispozici pouze v listinné podobě, jsou skenovány a uloženy do ISEP ve formátu pdf. Další specifikace dle typů návrhu projektu na ESF MU Projekty financované ze strukturálních fondů musí navrhovatel/řešitel zadat do projektové fiše (http://www.econ.muni.cz/strategie-a-rozvoj/projektova-fise/), kdy je následně kontaktován pracovníky OSR za účelem zařazení projektu do konkrétní oblasti podpory

Dokumentace přijatého projektu evidenční záznam projektu obsahující údaje souhrnně uvedené v příloze 3c-1, resp. 3c-2, podle typu projektu (národní či mezinárodní) kopie pověření řešitele (elektronický sken ve formátu pdf) , přijatý projekt včetně příloh, v případě dotačního projektu rozpočet schválený poskytovatelem pro jednotlivé kalendářní roky řešení projektu, popřípadě pro jiná období stanovená poskytovatelem, v případě účelového nedotačního projektu náklady hrazené investorem a jejich položkové členění, všechny kontrakty spojené s projektem (s investory, s partnery, apod.) – sken v pdf, žádosti o změny v projektu a rozhodnutí o těchto žádostech, údaje o finančních operacích: průběžné, resp. monitorovací zprávy vyžadované investorem, zprávy pro interní evaluaci, zápisy z věcných i finančních kontrol a auditů a hodnocení projektů prováděných investorem/ poskytovatelem, další podklady požadované investorem.

Dokumentace ukončeného projektu úplnou dokumentaci realizovaného projektu, která byla aktuální k datu jeho ukončení, závěrečné vyúčtování závěrečnou zprávu, je-li požadována investorem, závěrečné hodnocení, resp. zápis ze závěrečné kontroly, byly-li prováděny zápisy z auditů, byly-li audity prováděny monitorovací zprávy v období udržitelnosti předepsané poskytovatelem je nutné připomenout rovněž pravidlo uchování veškeré dokumentace v listinné podobě, kdy místo uložení je stanoveno v pověření řešitele

Práce s ISEPem na ESF MU - již je dostupná příručka pro práci s ISEPem Zadávání dokumentace - návrhy projektů zadává řešitel, kdy je na jeho rozhodnutí kdo bude realizovat administrativní podporu – především pomvědi na jednotlivých pracovištích (možnost finanční podpory ze strany fakulty) - administrativní podporu během realizace a při ukončení projektu musí řešitel zajistit (např. člen realizačního týmu, studenti doktorského studia, pomvědi) – řešitele bude reflektovat administrativní podporu v rozpočtu projektu - v současné době realizované projekty musí být vloženy do ISEPu do 1. 7. 2009, OVaV zajistí vložení základní dokumentace projektů GAČR a OSR projektů FRVŠ - elektronické dokumenty musí průběžně do ISEPu vkládat řešitel Práce s ISEPem - bude doplněn doprovodným návodným textem ve formě „helpů“ u jednotlivých položek – vytvoří tým UVT a RMU - již je dostupná příručka pro práci s ISEPem - RMU bude organizovat pro zájemce školení v ISEPu na jednotlivých fakultách - do konce dubna 2009 bude zpracován „Manuál řešitele“ na ESF (spolupráce OSR a VaV) Výstupy z ISEP - neveřejné dokumenty, přehledy a sestavy (součást INET) - veřejné přehledy o projektech (součást www.muni.cz) - plynulé zveřejňování projektů na MU

Osoby zapojené do řízení projektů na ESF Řešitel (Navrhovatel): odpovědnost za projekt jako celek včetně případné finanční škody Přímý nadřízený řešitele (vedoucí katedry či oddělení): poskytnutí podmínek k řešení projektu v souladu s cíli, předložení projektu vedení fakulty Tajemník fakulty ve spolupráci s ekonomem: osoba pověřená finanční kontrolou a posouzením možnosti spolufinancování a předfinancování Vedoucí HS (děkan): zajištění podmínek pro řešení projektu i mimo přímou linii řízení, odpovědnost za finanční otázky, zejména za spolufinancování a předfinacování Vedoucí pracovník OVaV, OSR, OZS: formální kontrola a věcná kontrola dokumentace projektu a kontrola správnosti rozpočtu projektového záměru z hlediska odpovědnosti ESF MU vůči RMU

Osoby zapojené do řízení projektů na MU Odp. funkcionář: Oddělení vědy a výzkumu (prorektor), Odbor projektové podpory (kvestor), Centrum zahraničních studií(prorektor): zhodnocení z hlediska strategie MU, dosažitelnosti cílů v kontextu zdrojů a výše financování, posouzení udržitelnosti, posouzení rizik Kvestor: výsledné posouzení finančních aspektů (finanční rizika, předfinancování a spolufinancování,…), strategie MU Rektor: odpovědnost za MU

Návrhy projektů – schvalovací kompetence Vedoucí HS (děkan) schvaluje - dotační projekty vymezené Statutem MU (grantové agentury: GA ČR, GA AV, IGA, …) - účelově určené nedotační projekty a komerční projekty v kompetenci HS Vedoucí HS si může vyžádat písemné stanovisko odborů RMU (Odbor projektové podpory, Ekonomický odbor,…) pomocí písemné žádostí adresované kvestorovi Rektor schvaluje - všechny ostatní projekty

Podpisy na formulářích jednotlivých projektů Řešitel (navrhovatel) závazek převzetí komplexní a nedělitelné odpovědnosti za projekt, včetně období udržitelnosti Tajemník ve spolupráci s ekonomem osoba pověřená finanční kontrolou podle zákona o finanční kontrole – posouzení finančních aspektů návrhu, zejména předfinancování a spolufinancování Děkan závazek poskytnutí všech podmínek řešiteli k dovedení projektu s plánovaným cílům a výstupům, včetně období udržitelnosti vedoucí pracoviště – kompetence vedoucího HS Odpovědný funkcionář (na úrovni RMU) pravidlo „poslední parafy“ – finální ověření na úrovni RMU

Návrhy projektů – lhůty, požadavky Před podáním investorovi musí být návrh vložen do ISEPu (jinak nebude předložen k podpisu statutárnímu orgánu) Při schvalování vedoucím HS - lhůty v kompetenci děkana a příslušných proděkanů – na ESF stanoveno jednotlivými odděleními na základě konkrétních výzev: - Oddělení pro strategii a rozvoj – uzavření screeningu návrhu nejpozději měsíc před ukončením dané výzvy - Oddělení VaV – nejpozději týden před lhůtou stanovenou zadavatelem - Oddělení zahraničních vztahů – dle specifikace konkrétních programů – vždy upřesněno ve Zpravodaji Při schvalování rektorem - standard: návrhy ve finální verzi (tj. zkontrolované) nejméně 6 pracovních dnů před termínem podání - pro vybrané typy projektů může být stanovena delší lhůta (metodické pokyny MU) – např. projekty ze strukturálních fondů jsou dodány na RMU cca 2 týdny před odevzdáním

Děkuji za pozornost!