EU a analýzy prostředí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Česká exportní banka klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků Cesta k novým trhům.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Korupce a PZI Robert Hejzák / CzechInvest 31.října 2005.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Analýzy a strategie Analýzy. SWOT Heuristika PEST a SLEPT.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
EU a analýzy prostředí. PEST ANALÝZA (SLEPTS, STEP, PESTLE…)makroprostředí ZEMĚ EU JAKO CELEK faktory: politické: - vládnoucí strana - oblasti zájmů podpory.
Základy financí1 Aktuální finanční trendy. Základy financí2 Globální megatrendy Globalizace Demografický vývoj Klimatické změny Energie.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
EU a analýzy prostředí. EU = 27 zemí, 500 milionů obyvatel.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Lidská společnost digitálního věku
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
MSV Brno 2013 Klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků.
Podniková ekonomika Ing. et Bc. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
4 Marketingové prostředí Mikroprostředí Makroprostředí.
Analýzy a strategie Analýzy. Analýza SWOT S – Strengths; silné stránky W – Weaknesses; slabé stránky O – Opportunities; příležitosti T – Threats; ohrožení.
Martina Vasková Hana Abbasová.  Cíle projektu  Profil společnosti  Nanotechnologie  Analýza prostředí – JAPONSKO  Strategie vstupu na japonský trh.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
OECD: Výše daní: nejnižší daně jsou v Chile
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Přímé zahraniční investice
Zavádění nového produktu na trh
Měnová soustava, měnová politika
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE DIPLOMOVÁ PRÁCE
Inovace a regionální rozvoj
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Situační analýzy prostředí – v konečném sestavení SWOT
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Odměňování zaměstnanců
Teoretické přístupy k pojetí a významu inovací
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Strategie na různých trzích
RIZIKO.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Měření makroekonomických agregátů
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
V. ROZVOJOVÉ ZEMĚ.
EU a analýzy prostředí.
Eva Tomášková Základní ekonomické pojmy Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 2. přednáška.
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Ekonomická analýza stavebního podniku ve fázi založení a růstu
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
RIZIKO.
Globalizace.
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
SWOT ANALÝZA Ilina Gajdardjiska.
Prodeji produktu nebo služby
Výroční zpráva o stavu podnikání v Ústeckém kraji za rok 2017
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Transkript prezentace:

EU a analýzy prostředí

EU = 25 zemí, 450 milionů obyvatel

Marketingové prostředí demografické sociální veřejnost ekonomické kulturní dodavatelé podnik konkurenti zákazníci přírodní politické zprostředkovatelé právní ekologické technologické

Marketingové mezinárodní prostředí a EU Globální prostředí země Nadnárodní organizace Prostředí EU Třetí země Domácí prostředí Prostředí země importu Domácí prostředí Prostředí cizí země firma firma trh

Domácí prostředí Státní podpora zahraničně-obchodních aktivit/činností (daně, refundace daní, pojištění, finanční podpora -úvěry…) Informační služby Aktivity napomáhající ZOČ (obchodní mise, veletrhy, lobby, obchodní zastoupení…) Podpora soukromými organizacemi (asociace, banky, obchodní komory…) Státní obchodování

Prostředí cizí země POLITICKÁ RIZIKA a POLITICKÉ FAKTORY r. vlastnictví r. provozní r. transferu + importní restrikce, legislativa, kontrola měny (pohybu kapitálu – zisk a investice v měně?), kontrola trhu, cenová kontrola/dohled, daňová kontrola, restrikce trhu práce, vládní změny, vládní politiky a strategie Obchodní bariéry (cla, kvóty, embargo, administrativní prodlevy) Terorizmus, politický systém, privatizační aktivity

Úkol: Na www.businessinfo.cz vyhledat informace o 1 zemi EU – najít politická rizika

PRÁVNÍ FAKTORY PROSTŘEDÍ Právní vymahatelnost Právní formy Postavení soudů Korupce (Corruption Perceptions Index) http://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index Ochrana duševního vlastnictví http://www.wipo.int/portal/index.html.en (v EU 50 let – v USA 70 – 95 let (podnik), v EU poplatky za kopírovací přístroje – kromě Británie, Irska a Lucemburska) Softwarové pirátství a falšování/padělání http://www.iccwbo.org/iccbaibe/index.html

FAKTORY EKONOMICKÉHO PROSTŘEDÍ: - ekonomický růst (HDP/ob.) - výše disponibilních příjmů a kupní síla a její struktura http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_countries_by_GDP_per_capita - výše a vývoj úrokových mír - měna, směnný kurz a jeho vývoj - inflace (i ve struktuře) https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2092rank.html - nezaměstnanost (ve struktuře – geografické, demografické, profesní…) - struktura a směr výdajů (podniky i domácnosti) - výše a struktura (+ vývoj) investičních výdajů podniků a vlády - struktura ekonomiky - průměrná mzda a hodinové náklady na prac. sílu (dle odvětví) - délka pracovní doby, dovolené…. - síla a vliv odborů

Index ekonomické svobody http://en. wikipedia EU Irsko 4. Dánsko 8. Velká Británie 10. Nizozemí 12. Estonsko 13. Slovensko 36. ČR 37. Slovinsko 68. Itálie 76. Řecko 81. Polsko 82. 10 měřítek - Wall Street Journal a Heritage Foundation (1995): Business Freedom Trade Freedom Monetary Freedom Government Size Fiscal Freedom Property Rights Investment Freedom Financial Freedom Freedom from Corruption Labor Freedom

Úkol: Porovnat statistické údaje za 2 země EU – struktura a směr výdajů domácností za rok 2007, resp. 2008 Zdroj: http://www.euroskop.cz/701/sekce/tabulka-c-1/

FAKTORY SOCIÁLNĚ-DEMOGRAFICKÉHO PROSTŘEDÍ: - přírůstek obyvatel - věková struktura - migrace (i ve struktuře) - etnické menšiny - gender rozdíly - zaměstnanost žen - typ domácností - práva starých a handicapovaných lidí….. - zdravotní a sociální zabezpečení - ochrana zdraví a bezpečnosti při práci - jazyk, vzdělání…..

FAKTORY TECHNOLOGICKÉHO PROSTŘEDÍ technologická vyspělost inovační vyspělost podpora vědy, výzkumu a vývoje informační gramotnost podpora informační gramotnosti připojení na internet e-komerce a e-business regulace nových technologií infrastruktura + PŘÍRODNÍ (fyzické) : - zdroje surovin, energie - závislost na surovinách, energiích - klima - geografický povrch + EKOLOGICKÉ: ??? kulturní faktory

HELPS FREDICT analýza G. Clarke faktory Důležitost 1-10 Pravděpodobnost Vliv - 5+5 celkem historické ekonomické jazykové politické sociální finanční pravidla mez. obchodu environmentální demografické infrastrukturální kulturní technologické

Analýza 5 konk. sil (M. Porter) mezoprostředí Síly: hrozba vstupu nových konkurentů vyjednávací síla zákazníků vyjednávací síla dodavatelů rivalita mezi existujícími podniky v odvětví + 6. síla – komplementární produkty (Brandengurger a Nalebuff, Grove) Vláda veřejnost hrozba substitutů

GE matice (General Electric) Konkurenční postavení, pozice (produkt, produktová řada, segment, SBU, divize Silná střední slabá Atraktivita/příležitost trhu Nízká střední vysoká

Konkurenční postavení Tržní podíl, roční růst trhu, vliv na trhu, tržní zaostávání nebo vedení, vyjednávací síla zákazníků a dodavatelů, marketingové schopnosti, srovnatelnost v produktech, síla finanční, produkční, ve službách, managementu, stupeň integrace, citlivost na nové technologie, výše marže, , využití kapacit, zkušenosti, Bariéry vstupu/výstupu, hloubka znalostí, technologie, flexibilita, schopnosti, vztahy… Atraktivita trhu Tržní faktory (velikost, velikost segmentů, roční růst, diverzita trhu, sezónnost, vyjednávací síla dodavatelů, citlivost na ceny, externí faktory…) Konkurenční faktory (typy konkurence, stupeň koncentrace, změny, vstupy a výstupy, stupeň a typy integrace…) Finanční a ekonomické faktory (ekonomie množství a zkušeností, bariéry vstupu a výstupu, využití kapacity, marže…) Technologické faktory (zralost a zranitelnost/nestálost, diferenciace, patenty a copyrighty, požadavky na procesy a technologie…) Socio-politické (postoje, trendy, legislativní omezení, nátlakové skupiny, lidské faktory

SPACE analýza ( strategic position and action evaluation) Dimenze podniku Finanční síla ROI, likvidita, kapitál požadovaný a k dispozici, cash flow, riziko… Konkurenční výhody Tržní podíl, kvalita, ŽCV, loajalita zákazníků, technologické know-how, vertikální integrace Dimenze odvětví Stabilita prostředí Technologické změny, míra inflace, proměnlivost poptávky, bariéry vstupu, talk konkurence….. Síly odvětví Potenciál růstu, ziskovosti, kapitálová intenzita, produktivita, technologické know-how, využití zdrojů….

schopnosti/kompetence Analýza mikroprostředí (Hooley) teorie založena na zdrojích (Resource-based theory) – Analýza zdrojů (pro SW ze SWOT analýzy) + procesy, informace a znalostí atd. – konkurenční výhoda zdroje aktiva schopnosti/kompetence hmotné nehmotné individuální skupinové korporátní fyzické finanční provozní lidské marketingové právní systémové jiné strategické funkční operační x x x x x

interní podpůrná aktiva - zákaznická aktiva vztahy se zákazníky image podniku značka krajina původu pozice podniku přidaná hodnota dodavatelský řetězec distribuční síť dodavatelská síť kontrola distribuce specifičnost distribuce rychlost a spolehlivost dodávek alianční aktiva přístup na trh sdílení technologie exkluzivita („monopol“ marketingové aktiva interní podpůrná aktiva nákladové výhody IS a MKT inteligence techn. dovednosti výrobní know-how patenty, ochr. známky… podniková kultura…

MKT strategické schopnosti tržní citlivost schopnost cílení a positioningu MKT funkční schopnosti CRM a KAM produkční management –VC inovační management MKT operační schopnosti implementační schopnosti

Metody analýzy rizika BERI (Business Environment Risk Index) - SLEPT analýza a analýza makro i mikroprostředí: teritoriální r. komerční r. tržní r. přepravní r. kurzová r.

Zdroje informací: http://www.businessinfo.cz http://exporter.ihned.cz http://www.exportdosrn.cz/ http://www.essays.se/essay/eeda711ab0/ Další?