Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Parní stroj Info.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
VY_32_INOVACE_FYZ_RO_11 Digitální učební materiál
TEPELNÉ MOTORY.
Parní stroj.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Spalovací motory vznětové
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Tepelné stroje -motory
Spalovací motor zážehový
Pístové spalovací motory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Čtyřdobý zážehový motor
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
PARNÍ TURBÍNA Barbora Čomová, Milan Večeřa, Veronika Nováková, Vojtěch Rezek, Adam Kostrhun.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhPráce a energie.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhTěleso a látka.
Rozdělení motorů Parní motry
Vynález lodě na parní pohon a lodního šroubu
Rychlost a měření rychlosti
Tepelné motory Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Změny skupenství látek (8. ročník)
Parní stroj Parní stroj je nejstarší tepelný motor.
Ondřej Kašík 8.B oo9. Parní stroj - je pístový tepelný stroj, přeměňující tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou, nejčastěji rotační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Elektrárny Zbožíznalství 1. ročník Elektrárny - rozeznáváme: 1. tepelné elektrárny 2. vodní elektrárny 3. jaderné elektrárny.
Spalovací Motory Benzínové
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ELEKTRICKÝ PROUD.
AnotacePracovní list k procvičení znalostí o tepelných motorech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
SPALOVACÍ MOTORY (HISTORIE) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Pístové spalovací motory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
TEPELNÉ MOTORY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_32.
Energie ohně.
VÝKON ELEKTRICKÉHO PROUDU
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11 Tepelné motory –opakování
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Tepelné motory VY_32_INOVACE_29_Tepelné motory
Elektřina VY_32_INOVACE_05-24 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Termika VY_32_INOVACE_05-42 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Energie VY_32_INOVACE_05_Energie Autor: Pavlína Čermáková
Spalovací motor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
5. Děje v plynech a jejich využití v praxi
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast: IX. r. Vzdělávací oblast:  Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Termika Téma: Teplo koná práci I Jméno autora: Jaroslava Vondráčková  Vytvořeno dne: 9.7.2011 Metodický popis, (anotace): Ukázka historie i současnosti ve využití tepla v pohonu strojů párou  VY_32_INOVACE_05-52

Teplo koná práci I. Připomenutí: teplo je druh energie je to energie, kterou si vyměňují tělesa různé teploty značka tepla je Q jednotkou je J (joule – „džaul“) práce – tu konáme, když působíme silou po dráze značka práce je W jednotkou práce je J (joule)

Napadá vás příklad, kdy teplo koná práci?

Co mají společného?

Tepelné motory Každému stroji, kterému dodáváme teplo a který za to koná práci, se říká tepelný motor. Tepelný motor přeměňuje tepelnou energii na pohybovou energii. Prvním tepelným motorem, který byl vynalezen, byla Heronova baňka. Staří Řekové ji však měli jen za zábavnou hračku – nikoho tehdy nenapadlo, že by se tohoto vynálezu mohlo využít pro konání užitečné práce.

Jak dělíme tepelné motory? parní – parní stroj, parní turbína spalovací – a) zážehové – dvoudobé a čtyřdobé b) vznětové

Parní stroje Parní stroje nahradily vodní a koňský pohon. Kromě letadel poháněly parní stroje téměř všechno. Parní stroje dokázaly z energie ukryté v uhlí využít jen asi desetinu, většina unikala do okolí bez užitku. To byl spolu s rozšířením elektrické energie hlavní důvod, proč se od počátku XX. století parní stroje přestávaly používat. Dnes se s parními stroji už prakticky nesetkáme. Nejdéle vydržely v železniční dopravě, kde u nás sloužily až do roku 1980.

Části parního stroje Parní kotel – pod ním hoří uhlí a vaří v něm voda. Vznikající horká pára je vedena potrubím k válci parního kotle, kde tlačí na píst. Pojistný ventil – zabraňuje tomu, aby parní kotel vybuchl. (papiňák) Válec parního motoru s pístem – zde pára tlačí na píst a pohybuje jím. Šoupátka páru pouštějí buď na jednu nebo na druhou stranu pístu. Klikový mechanismus – mění pohyb pístu sem-tam na otáčení hřídele. Kondenzátor je zařízení, ve kterém se pára ochlazuje a mění zpátky ve vodu. (Kapalnění páry se říká kondenzace.) Voda z kondenzátoru se čerpá zpět do kotle.

Jak pracoval parní stroj?

Parní turbína Pára ale pro nás pracuje stále. Pro pohon užíváme i plyn. Pohání mohutné parní turbíny v elektrárnách a na lodích. Největší turbíny mají v průměru několik metrů. Obsahují až milion pevných lopatek, jejichž tvar je vypočítán tak, aby co nejlépe využily pohybové energie páry. Má ze všech používaných tepelných motorů největší účinnost, přibližně 40 %.

Rotor parní turbíny Parsons z polského torpédoborce ORP Wicher

Použitá literatura RAUNER, Karel – hlavní autor. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2006. ISBN 80-7238-525-9 ROJKO A KOL. Fyzika kolem nás, Fyzika 2 pro základní a občanskou školu. 1. vydání. Praha, Scientia, spol. s.r.o., pedagogické nakladatelství, 1996 Použité obrázky: www.office.microsoft.com [online]. c2011 [cit. 2011-07-09]. Fotografie autora Firefox. Navrcholu.cz. Video Wikipedia Commons. Wikipedysta. Topory/Brudnopis. USER. Topory