Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné motory AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFyzika Tematický okruhMolekulová fyzika a termika Ročník2 Datum tvorbysrpen 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Tepelné motory

3 Tepelné motory přeměňují část vnitřní energie paliva uvolněné hořením (nebo jadernou reakcí) na energii pohybovou. Vnitřní energie paliva se předává pracovní látce (plynu, páře) tepelnou výměnou. Při expanzi koná pracovní látka práci proti vnějším silám. Po expanzi následuje komprese pracovní látky (většinou se jedná o novou dávku). Tepelné motory pracují cyklicky. Práce vykonaná pracovní látkou při její expanzi musí být větší než práce vykonaná vnějšími silami při její kompresi

4 Tepelné motory dělíme na: 1.motory s vnějším spalováním (např. parní stroj, parní turbína, Stirlingův motor) 2.motory s vnitřním spalováním (např. zážehový motor, vznětový motor, plynová turbína, raketový motor) Pro maximální termodynamickou účinnost tepelného motoru pracujícího s ohřívačem o teplotě T 1 a chladičem o teplotě T 2 platí vztah:

5 Tepelný motorT 1 (K)T 2 (K)η max η parní stroj lokomotivy6003900,350,09 – 0,15 parní turbína8003200,600,25 – 0,35 plynová turbína1 1005000,550,22 – 0,37 zážehový motor2 8009700,650,20 – 0,33 vznětový motor2 9007700,730,30 – 0,42 raketový motor4 0001 0000,750,50

6 Parní stroj – James Watt – 1784 [1]

7 Parní turbína – Charles Parsons – 1884 [2] [3] [4]

8 Stirlingův motor – Robert Stirling – 1816 http://www.animatedengines.com/vstirling.html http://www.animatedengines.com/stirling.html [5] [6]

9 Spalovací motory – historie 1860 – Jean Joseph Étienne Lenoir – první prakticky použitelný zážehový motor 1867 – Nicolaus August Otto – zdokonalení zážehového motoru 1897 – Rudolf Christian Karl Diesel – vznětový naftový motor 1939 – první použití proudového motoru

10 Čtyřdobý zážehový motor 1.sání 2.komprese 3.expanze 4.výfuk http://www.animatedengines.com/otto.html [7]

11 Dvoudobý zážehový motor 1.sání a komprese 2.expanze a výfuk http://www.animatedengines.com/twostroke.html [8]

12 Čtyřdobý vznětový (Dieslův) motor 1.sání 2.komprese 3.expanze 4.výfuk http://www.animatedengines.com/diesel.html [9]

13 Proudový motor http://www.animatedengines.com/jets.html [10]

14 Raketový motor http://www.animatedengines.com/jets.html na tuhé palivo na kapalné palivo [11] [12]

15 Použité zdroje: BARTUŠKA, Karel. Fyzika pro gymnázia: Molekulová fyzika a termika. 2. vyd. Praha: Prometheus, 1994, 254 s. ISBN 80-858-4946-1. SVOBODA, Emanuel aj. Přehled středoškolské fyziky. 4. upravené vydání. Praha: Prometheus, 2006. 515 s. ISBN 80-7196-307-0. Použité obrázky: [1] Panther. Wikimedia Commons [online]. 14. 8. 2005. [cit. 19. 8. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Steam_engine_in_action.gif [2] Siemens pressebild. Wikimedia Commons [online]. 3. 12. 2005. [cit. 19. 8. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dampfturbine_Montage01.jpg [3] Wittkowsky, W. Wikimedia Commons [online]. 31. 7. 2007. [cit. 19. 8. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Niederdruck- Turbinenl%C3%A4ufer.jpg [4] Wikimedia Commons [online]. 23. 5. 2010. [cit. 19. 8. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:TMW_773_- _Steam_turbine_generator_set.jpg [5] Wheeler, R. Wikimedia Commons [online]. 4. 12. 2010. [cit. 19. 8. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alpha_Stirling.gif

16 Použité obrázky: [6] Wheeler, R. Wikimedia Commons [online]. 14. 11. 2007. [cit. 19. 8. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stirling_Animation.gif [7] Zephyris. Wikimedia Commons [online]. 15. 7. 2010. [cit. 19. 8. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:4StrokeEngine_Ortho_3D_Small.gif [8] Schierwagen, A. Wikimedia Commons [online]. 24. 10. 2004. [cit. 19. 8. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Two-Stroke_Engine.gif [9] Tosaka. Wikimedia Commons [online]. 30. 3. 2009. [cit. 19. 8. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Diesel_Engine_(4_cycle_running).gif?uselang=cs [10] Wikimedia Commons [online]. 14. 12. 2005. [cit. 19. 8. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Turbojet_operation-_axial_flow.png [11] Pbroks13. Wikimedia Commons [online]. 28. 5. 2009. [cit. 19. 8. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SolidRocketMotor_CZ.svg [6] Duk. Wikimedia Commons [online]. 8. 12. 2008. [cit. 19. 8. 2013]. Dostupný na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pressure_fed_rocket_cycle_cz.png


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné."

Podobné prezentace


Reklamy Google