VYPRAVOVÁNÍ v umělecké oblasti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma: Využití Accessu pro tvorbu evidence našeho podnikání Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Slovní úlohy Procenta těžšíjednodušší
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Popis Název sady: VY_32_Inovace_ Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Marcela Hrdličková, ÚČL FF MU1 Proměny české příběhové prózy ze života dětí a mládeže mezi lety
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ Úvod do práva.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Pojem přeměna obchodní společnosti
EVIDENCE DOCHÁZKY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
MATEMATIKA Funkce.
Projekt 1 Databázové systémy I
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Doplňující učivo k národnímu obrození
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Million Leaders Mandate Příručka první
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Ahoj děti, já jsem Medvídek Pú a budu vás provázet dnešním příběhem.
Užitečné závaží.
Následující hra je složena ze 4 otázek, které nám dovolí vás kvalifikovat jako "profesionála". Otázky nejsou příliš obtížné, proto se nesnažte podvádět.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Trhlina ve džbánu.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.24_Kultura_a_umeni.
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Česká poválečná literatura I.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_06_01_mužské pohlavní orgány.
Komanditní společnost
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výzkum přírodních geochemických a remediačních procesů a jejich využití pro sanace po těžbě nerostů GEOCHEM Kontrolní den ‘04 GEOCHEM – KD 2004.
Konstantin a Metoděj v České republice.
pedagogických pracovníků.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Osudy dobrého vojáka Švejka
Nevyhnutelné snášej s klidnou myslí
Doplněk (verbální atribut)
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mluvíme, sjednáváme po telefonu (mobilu…)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Autor: Lukáš Kokoška KVÍZ LIDSKÉ TĚLO HRÁT.
Procenta v „autařské“ praxi
Psychologie test.
Pracovněprávní minimum…
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
Biblické verše....
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_52_INOVACE_16_01_první pomoc krvácení
Následující hra je složena ze 4 otázek, které nám dovolí vás kvalifikovat jako "profesionála". Otázky nejsou příliš obtížné, proto se nesnažte podvádět.
PROČ BŮH STVOŘIL DĚTI (A NÁSLEDNĚ VNOUČATA).
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
Word Základy Wordu. Word Základy Wordu Ročník: 6 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Základy Wordu Ověřeno.
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Střední zdravotnická škola Beroun
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Dělitelnost přirozených čísel
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Spojitý šum v praxi Jan Gehr.
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Transkript prezentace:

VYPRAVOVÁNÍ v umělecké oblasti Na vypravování jsou často založeny: prozaické beletristické texty povídky novely romány uveďte příklady ke každému žánru

Kombinuje se s: informačním postupem popisem úvahou výkladem Vypravování s rámcem: autor někdy vypravuje jinak, než jak jsme byli zvyklí  začne vypravovat od konce děje a pak se vrací k jeho počátku a rozvádí děj až k závěru

rámec vytváří konec uváděný na začátku a znovu na konci vypravování

uplatňují se také PARALELNÍ DĚJE (souběžné) a celé DĚJOVÉ LINIE (řady) se prolínají, střídají se dochází k zpomalení vypravování ukázka: z románu Osudy dobrého vojáka Švejka (Jaroslav Hašek – Švejkovy nehody ve vlaku) viz. další snímek

„Pane nadporučíku,“ řekl, „kde jste navštěvoval kadetní školu?“ „V Praze.“ „Vy jste tedy chodil do kadetní školy a nevíte ani, že důstojník je zodpověden za svého podřízeného. To je pěkné. Za druhé bavíte se se svým sluhou jako s nějakým svým intimním přítelem. Dovolujete mu, aby mluvil, aniž by byl tázán. To je ještě hezčí. Za třetí dovolíte mu urážet vaše představené. A to je to nejkrásnější; ze všeho toho vyvodím důsledky. Jak se jmenujete, pane nadporučíku?“ „Lukáš.“ „A u kterého pluku sloužíte?“ „Byl jsem …“ „Děkuji, o tom, kde jste byl, není řeči, chci vědět, kde jste teď.“

„U 91. pěšího pluku, pane generálmajore „U 91. pěšího pluku, pane generálmajore. Přeložili mne …“ „Vás přeložili? To udělali velice dobře. Vám nebude na škodu podívat se co nejdřív s 91. pěším plukem někam na bojiště.“ „O tom je již rozhodnuto, pane generálmajore.“ Generálmajor měl nyní přednášku o tom, že pozoruje poslední léta, že důstojníci mluví se svými podřízenými familiérním tónem a že v tom vidí nebezpečí šíření nějakých demokratických zásad. Voják se má držet v hrůze, musí se třást před svým představeným, bát se ho. Důstojníci musí držet mužstvo na deset kroků od těla a nedovolit mu, aby přemýšlelo samostatně nebo dokonce vůbec myslilo, v tom že je tragický omyl posledních let. Dřív se mužstvo bálo důstojníků jako ohně, ale dnes …