Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Popis Název sady: VY_32_Inovace_12.1.10 Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Popis Název sady: VY_32_Inovace_12.1.10 Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Popis Název sady: VY_32_Inovace_12.1.10 Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3577 Anotace: Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává základní poučení o druzích a jazykových prostředcích popisu. Obsahuje animace.

2 Popis Jazykové prostředky

3 P o p i s je slohový útvar, který podává informaci o tom, jak určitý objekt vypadá, jaké jsou jeho vlastnosti a funkce. Druhy popisu:  Prostý  Odborný  Umělecký

4 Jazykové prostředky:  Úvodní a závěrečná věta  Výstižná přídavná jména  Výstižná podstatná jména  Příslovce místa, času…  Předložky (nad, pod, před, za…)  Výstižná slovesa ( vyhýbáme se slovesům být, mít )  Přirovnání  Dodržení zvoleného postupu  Od celku k podrobnostem

5 Napiš 10 přídavných jmen, která co nejvýstižněji charakterizují obrázek:

6 Příklady řešení: Upravený, kvetoucí, vzrostlý, jarní, malebný, poklidný, pravoúhlý, naklánějící se, zelený, posekaný, zastřižený, růžový, bílý, světlý, vyčnívající, tichý, voňavý, slunečný, stinný, kamenný, mohutný, působící…

7 Doplňte přirovnání: Vysoký jako … Mohutný jako… Klidný jako… Divoký jako… Hravý jako… Modrý jako… Zelený jako… Červený jako… Černý jako… Bílý jako… Studený jako… Hřejivý jako… Žlutý jako….

8 Příklady řešení:  Vysoký jakotopol  Mohutný jakodub  Klidný jakoželva  Divoký jakokůň  Hravý jakokotě  Modrý jakoobloha  Zelený jakobrčál  Červený jakomalina  Černý jakonoc  Bílý jakosníh  Studený jakoled  Hřejivý jakosluníčko  Žlutý jakopampeliška

9 Podtrhněte v následujícím textu červeně výstižná slovesa a černě výstižná přídavná jména: I bez žebříku stojí ledovec za vidění, zvláště tedy jeho čelo. Není bílý, jak by si myslel každý, kdo ví, jak to vypadá, když na Berounce odejdou ledy a po lukách zůstanou ležet tlusté kry se zamrzlými kořeny puškvorce vespod. Ledovec je rozpukaný, a to kolmo shora dolů, a ty pukliny jsou takové rozjívené a uvnitř jsou modré jako z pohádky. Pukliny jsou tak velké a lákavé, že do nich lidé věčně ze zvědavosti lezou. A taky pro strach, že se to zaklapne, protože lidé se bojí rádi. Půvab ledovce spočívá nejenom v té modré barvě puklin a jeskyněk, ale i v tom, že končí v průzračném jezírku. Po něm plují kusy ledu, které se mu ulomily z čela, přesněji řečeno z čumáku, potopeného do jezírka. Vaše představy a dojmy poněkud kazí jen to, že ledovec – ač byste to do něj neřekli - je trošku špindíra. Na svých hranách a ve své ledové kůži má zataveno tolik prachu či čeho, že připomíná pražský sníh, když leží čtvrtý nebo pátý den. Nejkrásnější pohled na ledovce a fjordy je z výšky… …

10 Řešení: I bez žebříku stojí ledovec za vidění, zvláště tedy jeho čelo. Není bílý, jak by si myslel každý, kdo ví, jak to vypadá, když na Berounce odejdou ledy a po lukách zůstanou ležet tlusté kry se zamrzlými kořeny puškvorce vespod. Ledovec je rozpukaný, a to kolmo shora dolů, a ty pukliny jsou takové rozjívené a uvnitř jsou modré jako z pohádky. Pukliny jsou tak velké a lákavé, že do nich lidé věčně ze zvědavosti lezou. A taky pro strach, že se to zaklapne, protože lidé se bojí rádi. Půvab ledovce spočívá nejenom v té modré barvě puklin a jeskyněk, ale i v tom, že končí v průzračném jezírku. Po něm plují kusy ledu, které se mu ulomily z čela, přesněji řečeno z čumáku, potopeného do jezírka. Vaše představy a dojmy poněkud kazí jen to, že ledovec – ač byste to do něj neřekli - je trošku špindíra. Na svých hranách a ve své ledové kůži má zataveno tolik prachu či čeho, že připomíná pražský sníh, když leží čtvrtý nebo pátý den. Nejkrásnější pohled na ledovce a fjordy je z výšky… …

11 Ve stejném textu najděte přirovnání: I bez žebříku stojí ledovec za vidění, zvláště tedy jeho čelo. Není bílý, jak by si myslel každý, kdo ví, jak to vypadá, když na Berounce odejdou ledy a po lukách zůstanou ležet tlusté kry se zamrzlými kořeny puškvorce vespod. Ledovec je rozpukaný, a to kolmo shora dolů, a ty pukliny jsou takové rozjívené a uvnitř jsou modré jako z pohádky. Pukliny jsou tak velké a lákavé, že do nich lidé věčně ze zvědavosti lezou. A taky pro strach, že se to zaklapne, protože lidé se bojí rádi….. Půvab ledovce spočívá nejenom v té modré barvě puklin a jeskyněk, ale i v tom, že končí v průzračném jezírku. Po něm plují kusy ledu, které se mu ulomily z čela, přesněji řečeno z čumáku, potopeného do jezírka. Vaše představy a dojmy poněkud kazí jen to, že ledovec – ač byste to do něj neřekli - je trošku špindíra. Na svých hranách a ve své ledové kůži má zataveno tolik prachu či čeho, že připomíná pražský sníh, když leží čtvrtý nebo pátý den. Nejkrásnější pohled na ledovce a fjordy je z výšky… )

12 Řešení: I bez žebříku stojí ledovec za vidění, zvláště tedy jeho čelo. Není bílý, jak by si myslel každý, kdo ví, jak to vypadá, když na Berounce odejdou ledy a po lukách zůstanou ležet tlusté kry se zamrzlými kořeny puškvorce vespod. Ledovec je rozpukaný, a to kolmo shora dolů, a ty pukliny jsou takové rozjívené a uvnitř jsou modré jako z pohádky. Pukliny jsou tak velké a lákavé, že do nich lidé věčně ze zvědavosti lezou. A taky pro strach, že se to zaklapne, protože lidé se bojí rádi….. Půvab ledovce spočívá nejenom v té modré barvě puklin a jeskyněk, ale i v tom, že končí v průzračném jezírku. Po něm plují kusy ledu, které se mu ulomily z čela, přesněji řečeno z čumáku, potopeného do jezírka. Vaše představy a dojmy poněkud kazí jen to, že ledovec – ač byste to do něj neřekli - je trošku špindíra. Na svých hranách a ve své ledové kůži má zataveno tolik prachu či čeho, že připomíná pražský sníh, když leží čtvrtý nebo pátý den. Nejkrásnější pohled na ledovce a fjordy je z výšky…

13 Zdroje:  NEPIL, František. Malý atlas mého srdce. Horní Bříza: Granát, 1998, ISBN 80-902211-4-9.  KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 6. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN 80-7238-206-3.  www.office.microsoft.com  Obrázky z galerie Klipart


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Popis Název sady: VY_32_Inovace_12.1.10 Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google