1 Název školy Číslo projektu Název materiálu Autor Tematická oblast

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ
Advertisements

Ekologické zemědělství
SYSTÉMY A CHARAKTERISTIKY ZEMĚDĚLSKÉ PRODUKCE
Výběr vhodného plemene: Plemena přizpůsobená prostředí, nejlépe místní. Plemena odolná proti nemocem, parazitům, stresu a se snadnými porody.
Nové právní předpisy v oblasti rostlinolékařského vzdělávání Seminář MZe
Není značka jako značka
Ekologické zemědělství
STŘEDNÍ ŠKOLA ZEMĚDĚLSKÁ A PŘÍRODOVÉDNÁ
Bio a Ekologické zemědělství
Zákon č. 334/1992 Sb. o ochraně zemědělského půdního fondu
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Biopotraviny ve školním stravování
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Trvale udržitelné systémy
Ekologické zemědělství
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Jak předcházet neshodám na ekofarmách Obecná pravidla produkce Zákaz používání GMO - Zákaz používání GMO - zákaz se týká potravin, krmiv, činidel,
Bio není jenom zrní.
Pěstování bylin a jejich zpracování
Ekologický chov koz a faremní zpracování mléka
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
ProPIG Specifické strategie pro snížení environmentálních dopadů zemědělské činnosti zlepšením zdraví, welfare a výživy prasat chovaných v ekologickém.
VLIV ZEMĚDĚLSTVÍ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Chov nosnic a produkce vajec v EZ
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
Ekologické zemědělství Pavlína Šrámková. Ekologické zemědělství Nařízení Rady (ES) 834/2007 – od nahrazuje Nařízení Rady 2092/1991 Zákon č.
Venkovská turistika podnikatelské minimum
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
VÝCHOVA SPOTŘEBITELE EKOLOGICKY ŠETRNÉ POTRAVINY.
Opakování: Co je to SWOT analýza? Z jakých prvků se skládá SWOT analýzy? Co je to krajinný prvek?
Ochrana půdy a lesa.
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Celostátní síť pro venkov.  Zřizovatelem je Ministerstvo zemědělství r  Sdílení zkušeností a poznatků a jejich předávání směrem k aktérům venkovského.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a problémy životního prostředí EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Informační kampaň pro posílení udržitelného užívání vodních zdrojů a ekosystémových služeb krajiny v podmínkách globální změny (LAPLANT) Zemědělské hospodaření.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Politika rozvoje venkova Program rozvoje venkova
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Ekologické zemědělství
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AGROCENZUS 2010 Strukturální šetření v zemědělství
Politika rozvoje venkova Program rozvoje venkova
Biopotraviny.
PRAKTICKÝM VZDĚLÁVÁNÍM K PROSPERITĚ MALÝCH FAREM A CELÉHO VENKOVA
Transkript prezentace:

1 Název školy Číslo projektu Název materiálu Autor Tematická oblast Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Úvod do ekologického zemědělství VY_32_INOVACE_11.02.01 Autor Ing. Alice Votavová Tematická oblast Ekologické zemědělství a agroturistika pro 4. ročník agropodnikání (rozvoj venkova) Ročník 4. Agropodnikání Datum tvorby 4. ledna 2013 Anotace Žáci se seznámí s pojmem ekologické zemědělství, historií vzniku EZ a současným stavem EZ v ČR Metodický pokyn Výkladová prezentace s otázkami k zopakování

Ekologické zemědělství - úvod Ekologické zemědělství je v Evropě i v ČR uznávaná metoda, která je dnes definována zákonem. Zákon č. 242/2000 Sb. O ekologickém zemědělství Ekologickým zemědělstvím se rozumí zvláštní druh zemědělského hospodaření, který dbá na životní prostředí a jeho jednotlivé složky stanovením omezení či zákazů používání látek a postupů, které zatěžují, znečišťují nebo zamořují životní prostředí nebo zvyšují rizika kontaminace potravního řetězce, a který zvýšeně dbá na vnější životní projevy a chování a na pohodu chovaných hospodářských zvířat. EZ je alternativou ke konvenčnímu zemědělství.

Ekologické zemědělství Typické pro EZ je: Je udržitelné. Je šetrné k životnímu prostředí. Podporuje biodiverzitu. Nepoužívá syntetické pesticidy. Nepoužívá syntetická minerální hnojiva. V chovu zvířat dodržuje zásady welfare.

Cíle ekologického zemědělství Udržet a zlepšit dlouhodobou úrodnost půdy a její ekologickou funkci. Pracovat v co nejvíce uzavřeném systému, využívat místní zdroje. Produkovat kvalitní potraviny a krmiva. Minimalizovat používání neobnovitelných zdrojů (odmítnutí syntetických hnojiv a přípravků na ochranu rostlin).

Cíle ekologického zemědělství Hospodářským zvířatům vytvořit podmínky odpovídající jejich fyziologickým a etologickým potřebám. Umožnit zemědělcům a jejich rodinám ekonomický a sociální rozvoj. Udržet osídlení venkova a tradiční ráz kulturní zemědělské krajiny.

Ekologické zemědělství - úvod EZ vzniklo ve střední a západní Evropě po 1.světové válce. Významný rozvoj nastal v 70. letech 20. století. 1991 – přijato nařízení Rady EHS č. 2092/91 o ekologickém zemědělství a označování zemědělských produktů a potravin. Toto nařízení umožnilo možnost výhradního používání označení bio a eko. V Evropě nejvíce rozšířeno v Itálii, Rakousku, Německu, Španělsku a Francii.

Ekologické zemědělství v ČR První zmínky o EZ v letech 1985 – 1987 v odborných publikacích. Reakce na negativa socialistické zemědělské velkovýroby. Po roce 1990 začaly vznikat první podniky zabývajícím se ekologickým zemědělstvím. 1. 1. 2001 nabyl účinnosti zákon č. 242/2000 Sb., o ekologickém zemědělství.

Ekologické zemědělství v ČR – současný stav Stav z roku 2011 (zdroj: Ročenka 2011, MZe) počet farem 3920 výměra zemědělské půdy v EZ 482 927 ha podíl z celkové výměry ZPF v % 11,4 Strmý vzestup do roku 2009, nyní stagnace

Opakování 1. Ekologické zemědělství je alternativou k jakému zemědělství? 2. Kdy došlo k významnému rozvoji EZ v Evropě? 3. V kterých evropských státech je EZ nejrozšířenější? 4. Kdy začaly vznikat v ČR první ekofarmy? 5. Kolik procent celkové výměry zemědělské půdy je obhospodařováno v systému EZ?

Opakování - řešení 1. Ekologické zemědělství je alternativou k jakému zemědělství? konvenčnímu 2. Kdy došlo k významnému rozvoji EZ v Evropě? v 70. letech 20. století 3. V kterých evropských státech je EZ nejrozšířenější? Itálii, Rakousku, Německu, Španělsku, Francii 4. Kdy začaly vznikat v ČR první ekofarmy? Po roce 1990 5. Kolik procent celkové výměry zemědělské půdy je obhospodařováno v systému EZ? 11,4

Zdroje: Šarapatka B.– Urban J. a kolektiv: Ekologické zemědělství v praxi, PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců, Šumperk 2006 http://etext.czu.cz/php/skripta/skriptum.php?titul_key=4&idk apitola=39&string=obilniny#obilniny