Problematika návykových látek u žáků středních škol Vedoucí bakalářské práce: Autor bakalářské práce : Mgr. Pavel Vyleťal Martin Benda
Obsah Cíle bakalářské práce Metodika zpracování bakalářské práce Hlavní výsledky a závěry práce Odpovědi na otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce
Cíle bakalářské práce Seznámení se současným stavem řešené problematiky zjistit úroveň informovanosti žáků o rizicích spojených se zneužíváním návykových látek Zjistit dostupnost návykových látek na vybrané střední škole. Zaměřit se na důvody a možnosti prevence.
Metodické zpracování Metody teoretické části práce studium odborných literárních zdrojů, tvorba výpisků, jejich syntéza a srovnávání. Metody praktické části Průzkumné šetření – analýza dotazníků, statisticky zpracované do tabulek a grafů
Obsah teoretické části bakalářské práce Problematika návykových látek. Nebezpečí spojená s užíváním návykových látek u středoškoláků. Typologie drogových závislostí a jejich příčiny. Specifika působení návykových látek u středoškoláků. Důvody proč středoškoláci začínají s drogami. Možnost prevence zneužívání návykových látek na střední škole, včetně využití minimálního preventivního programu.
Praktická část - průzkumné šetření Technika: kvantitativní výzkum pomocí anonymního dotazníku. 14 otázek z toho 8 otázek uzavřených a 6 otázek polootevřených Vzorek: 96 respondentů Studenti Středního odborného učiliště a střední odborné školy ve Znojmě oboru kuchař – číšník. Věková kategorie: žáci 1.a 3. ročníků (16 – 19 let)
Přehled dotazníku pro žáky Byly vybrány dvě cílové skupiny respondentů. Anonymní dotazník byl předložen žákům prvních a třetích ročníků učebního oboru kuchař – číšník. Žáci Celkem rozdáno dotazníků Vráceno dotazníků Dívky Chlapci 1.ročník 50 24 26 3.ročník 46 20 Celkem 96
Hlavní výsledky a závěry práce Z průzkumu, který byl v bakalářské práci proveden, vyplynulo, že většina žáků má o návykových látkách poměrně dobrý přehled. O drogách se na škole mluví a žáci si uvědomují riziko jejich zneužívání. Většina žáků by také přivítala, kdyby se v hodinách věnovala ještě větší pozornost návykovým látkám. Žáci jsou nakloněni k novým poznatkům v této problematice a uvědomují si, že bez patřičných informací v této oblasti mohou snadněji propadnout návykovým látkám.
Hlavní výsledky a závěry práce Z průzkumného šetření, také dále vyplývá, že sehnat drogu, pokud by žáci chtěli, není velký problém. Z odpovědí je patrné, že čím jsou žáci na škole déle, tím by se k droze dostali snadněji. Také se potvrdil předpoklad, že v tomto období jsou pro žáky největším lákadlem marihuana a hašiš.
Závěr Kamarádi se kterými se mladý člověk stýká a zvědavost, jsou jedním z rozhodujících činitelů v experimentu s návykovou látkou. Musíme dbát na to, aby se mladí lidé nescházeli s pochybnými lidmi, vyvarovali se partě, kde se berou drogy a nebo kde s drogou přicházejí do styku. Nejdůležitější je ale naučit mladé lidi drogu odmítnout, nebát se, že při odmítnutí budou vyřazeni z kolektivu.
Závěr Fungující rodina je tou nejdůležitější součástí společnosti. V rodině vše začíná a jen v dobré rodině se může vytvořit poctivá, zodpovědná a schopná generace. Je to jako s květinou, pokud již malé semínko dostane to správné prostředí, podmínky a je o něj pečováno s láskou, ochotou a radostí, tak jen tehdy z něj může vyrůst krásná a zdravá rostlina. Vždy je lepší dobré vychování, komunikace a prevence, než následná represe.
Děkuji za pozornost
Odpovědi na otázky vedoucího práce a oponenta