Mezinárodní politika životního prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Svět podle CIA Úvodem 16 vládních zpravodajstvích agentur, přizvaní civilní experti Velmi americko-centristicky zaměřená Budoucnost na základě čtyř.
Advertisements

Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
P OJIŠTĚNÍ NEMOVITOSTÍ V ZÁPLAVOVÝCH ÚZEMÍCH – MOŽNOST POVINNÉHO ZAVEDENÍ ? Ing. Daniel Pokorný RNDr. Pavel Punčochář, CSc. sekce vodního hospodářství.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Základy financí1 Aktuální finanční trendy. Základy financí2 Globální megatrendy Globalizace Demografický vývoj Klimatické změny Energie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_05 Název materiáluAkcie AutorMgr.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
18 ORGÁNY OCHRANY PŘÍRODY. Orgány ochrany přírody Ministerstvo životního prostředí – MŽP Krajský úřad – KÚ Obec s rozšířenou působností – ORP Obecní úřad.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 SMĚRNICE O NÁRODNÍCH EMISNÍCH STROPECH Gijs van Luyn InfoMil.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Inspekce životního prostředí v ČR: je třeba změnit strategii? Ladislav Miko MŽP.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_20.
1 5. Zasedání PS pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území Aktualizace SUR ČR Hlavní změny po veřejných diskusích Ing. Igor Hartmann Ministerstvo pro.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Definice tématu II Robert Zbíral
Zdravé město J I L E M N I C E Fórum, 11. dubna 2013.
Globální problémy lidstva
Pojem přeměna obchodní společnosti
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Josef Středula, předseda ČMKOS
Aktuální témata v oblasti Evropských strukturálních a investičních fondů JUDr. Olga Letáčková, náměstkyně pro řízení sekce koordinace evropských fondů.
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Hlasování kvalifikovanou většinou v Radě
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Rozhodování 1.
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Historické milníky EU Monika Matysová.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Příspěvek na konferenci
Financování přímých NIV
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Ochrana ovzduší.
RIZIKO.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Geopolitika Řešení konfliktů.
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Obecné výklady o důkazech
V. ROZVOJOVÉ ZEMĚ.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
RIZIKO.
Atmosféra Země.
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Praktické přínosy WEP pro české podniky
Národní akční plán čisté mobility
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
Současné aktivity v oblasti České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj a Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Globalizace Milena Tichá
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Mezinárodní politika životního prostředí

Environmentální problémy změny a poškození životního prostředí, zapříčiněné lidskou činností (a považované za závažné) lokální regionální globální Globální: ztráta biodiverzity globální oteplování dezertifikace ztenčování ozónové vrstvy kyselé deště úbytek tropických pralesů znečištění oceánů produkce a přeprava nebezpečných odpadů environmentální rizika (jaderné zbraně)?

Environmentální problémy Příčiny komplexní nejsou vždy přesně známy nejasný vztah mezi příčinou a následkem Příčina: nešetrné chování lidstva ke svému prostředí hodnotové systémy? kapitalistická akumulace? chudoba? růst populace?

Politika životního prostředí Politika řešení environmentálních problémů Al Gore: „všechny způsoby, kterými dospíváme ke kolektivnímu rozhodnutí“. Příčinou vzniku politického řešení problémů není pochopení zodpovědnosti lidstva, ale hlasy skupin lidí, kterých se problém týká (V. Shiva)

Politika životního prostředí Vývoj: od 50. let 20. století (Clean Air Act 1956) ale již v Číně… (ochrana mokřadů v 6. stol.) „mezinárodní“ od 70. let 20. století 1963 Smlouva o zákazu zkoušek jaderných zbraní v ovzduší, v kosmu a pod vodou 1972 „Meze růstu“ počátek občanských iniciativ (Greenpeace, Friends of the Earth…) „globální“ od počátku 90. let 1992 Rio de Janeiro Konec studené války: hledání nových témat mezinárodních vztahů (Simon Dalby)

Aktéři mezinárodní politiky ŽP Mezinárodní organizace zastřešující (OSN) specializované World Commission on Environment and Development 1987 Naše společná budoucnost UN Commission on Sustainable Development UN Environmental Program International Union for Conservation of Nature finanční instituce The Global Environmental facility Světová banka Státy Nevládní neziskové organizace Epistemické komunity Nadnárodní korporace

Změny klimatu Příčina problému: Důsledky: Příčiny: globální zvyšující se koncentrace skleníkových plynů Důsledky: zvýšení průměrné teploty nárůst frekvence výskytu extrémních jevů tání ledovců a zvýšení hladiny svět. oceánu změna mořských proudů Příčiny: globální Důsledky: nerovnoměrně rozloženy nejnižší adaptabilita na změny v nejchudších zemích zvláště tropické a polární oblasti

Mez. politika změny klimatu 1979: první mezinárodní konference o změně klimatu „vážný problém“ 1988: Mezivládní panel pro změnu klimatu (IPCC) evidence vědeckých poznatků, hodnocení důsledků 1990: první zpráva druhá mezinárodní konference 1992 Rámcová úmluva OSN o změně klimatu UN Framework Convention on Climate Change v platnosti od r. 1994 ratifikovalo 181 států (2003)

Rámcová úmluva Principy: Žádné závazky odpovědnost vůči budoucím generacím společná zodpovědnost předběžná opatrnost trvalá udržitelnost vůdčí role vyspělých zemí podpora rozvojovým zemím Žádné závazky jen povinnost inventarizace emisí skleníkových plynů 1995 První konference Stran úmluvy (Berlín) nutnost přijetí protokolu

Kjótský protokol (1997) první právně závazná úmluva cíl: vytvoření systému kvantitativních omezení emisí skleníkových plynů přidělení emisních limitů jednotlivým státům cíl: snížení emisí o 5,2% do roku 2012 (oproti 1990) jen pro státy Dodatku B (=vyspělé země) podmínka platnosti: 55 zemí, 55% emisí flexibilní mechanismy prosazena na nátlak „deštníkové skupiny“ kontroverzní účinek

Flexibilní mechanismy společně zaváděná opatření (joint implementation) investice do projektů v jiných průmyslových státech (= dodatku B) i projekty na zvýšení absorpční kapacity (zalesňování) mechanismus čistého rozvoje (clean development) opatření v rozvojových zemích prostředek zapojení chudých zemí do režimu? transfer čistých technologií na Jih? přispěje k prohloubení globální nerovnosti a závislosti? obchod s emisemi

Obchod s emisemi na tržním principu možnost plnit redukční závazky nákupem permitů/povolenek od jiných států riziko „obchodu s horkým vzduchem“ Rusko, Ukrajina Minimalizace významu Protokolu obrana: systém dvojích cílů kontroverzní

Uhlíkový kolonialismus ? snaha Severu získávat levné emisní kredity Jihu prostřednictvím „tvrdých“ „rozvojových“ projektů jaderná energetika „plantáže“ stromů průmyslové zemědělství do r. 2012 by průmyslové státy využily nejlevnější metody redukce emisí země Jihu by po připojení k Protokolu od roku 2012 byly nuceny aplikovat nákladnější opatření

Mezinárodní politika ratifikace do roku 2004: 121 států, 44% emisí (1990) 2001 Bush: USA ne 2001 Bonn: lze i bez USA 2002 ratifikovala EU, Japonsko, Kanada,… Austrálie odmítla Rusko 2002: ne (vliv US. diplomacie) 2004: ano (posílení mezinárodní pozice) Různá motivace Japonsko, Kanada, Austrálie prosazení většího využívání mechanismu absorbérů (carbon sinks) obchodování s permity protokol pro Rusko výhodný – exportér zemního plynu)

Příspěvky regionů k produkci emisí CO2 v období 1900 - 2000

Vztah mezi HDP na osobu a množstvím emisí CO2 (2000)

Emise v roce 2000 a v roce 2020 (projekce)

Státy s největším podílem na emisích (2000) 1. USA 24,6 2. Čína 12,2 3. Rusko 6,3 4. Japonsko 5,2 5. Indie 4,9 6. Německo 3,5 7. Spojené království 2,5 8. Kanada 1,9 9. Korejská rep. 10. Itálie

Role epistemických komunit příklad: zmenšování ozónové vrstvy vědci: hlavní příčina CFC (freony) vědecké poznání podmínilo vznik regulačního režimu 1985 Vídeňská úmluva 1987 Montrealský protokol v případě globálního oteplování není interpretace příčin jednotná liší se i názory na efektivitu regulačních opatření

Po roce 2012? není jisté pokračování mezinárodní politiky zmírňování dopadu klimatických změn pravděpodobné: jiný protokol na jiných principech? neexistuje shoda o spravedlivém rozdělení břemene (mezi státy) neexistuje nadstátní autorita Pro zastavení koncentrace skleníkových plynů na úrovni dvojnásobku množství předindustriální doby by bylo nutné snížit emise o 60%

Rozdělení břemene zmírňování změn klimatu Pokračování systému Kjótského protokolu Politiky a opatření trvalé udržitelnosti Brazilský návrh Rozdělení břemene podle velikosti populace Koncept cílů dvojí intenzity

1. Pokračování systému Kjótského protokolu rozšíření o rozvojové země limity stanoveny na základě vyjednávání, ne principů možnost započítat i absorpce flexibilní mechanismy motivace rozvojových zemí pocit mezinárodní odpovědnosti zisk z obchodování s emisemi technologická asistence vyspělých zemí (?) systém pevných emisních limitů by přispěl k prohloubení nerovnoměrnosti (?)

2. Politiky a opatření trvalé udržitelnosti respektuje potřeby rozvojových zemí otázky změny klimatu pro ně zpravidla nejsou hlavní prioritou kvalitativní závazky (ne pevné limity) dobrovolné závazky financování prostřednictvím mechanismů čistého rozvoje nebo z mezinárodního fondu nevýhody: odlišné chápání trvalé udržitelnosti nezaručuje pokles produkce skleníkových plynů

3. Brazilský návrh pojem „ekologický dluh“ rozdělení břemene na základě historické zodpovědnosti vyšší redukční požadavky na státy, které dříve prošly industrializací princip „znečišťovatel platí“ náročná metodologie stanovování historických emisí přispěl k zapojení RZ do jednání (v Kjótu navrhováno snížení o 30%)

4. Rozdělení břemene podle velikosti populace všichni lidé ve všech generacích mají stejné právo na produkci skleníkových plynů stanovení globálního množství emisí, při kterém nebude docházet ke změně klimatu, a rozdělení závazků z něj vyplývajících podle počtu obyvatel začlenitelný do principů Rámcové úmluvy nerozlišuje „sociální kvalitu“ emisí zvýhodňuje státy s rychle rostoucí populací hlavní oponenti: USA, Rusko, Austrálie

5. Koncept cílů dvojí intenzity závislý na projekcích budoucího vývoj ekonomiky dynamické stanovování cílů povolená emisní úroveň funkcí více indikátorů: velikost populace historické emise HDP 2 cíle: vyšší-závazný, nižší-nezávazný dosažení nižšího cíle umožní emisní obchodování komplikované mezinárodní vyjednávání dosažitelné za konstantního růstu ekonomiky