VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 10_Soustava rozmnožovací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lenka.
Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_6C_16_AZ kvíz vylučovací soustava.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_27 II Oběhová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Funkce = výměna plynů (oxidu uhličitého a kyslíku)
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_04_20_první pomoc.
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:. Mgr
Dýchací soustava a její choroby
Dopravní značení pro chodce VY_32_INOVACE_5A_13
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Sloupkový diagram Tematická oblast
Zvířata v zimě VY_52_INOVACE_07 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_14_Krevní oběh
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 09_Smyslová soustava
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Procvičení a upevnění učiva
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Prezentace – výklad učiva
Násobení čísly 10 a 100 VY_32_Inovace_14TK-1 Mgr
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_05_oběhový systém
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_06-04 Ročník: 5. Vzdělávací oblast:
  Polohování při ošetření je důležité a nemá být náhodné, výběr polohy závisí na druhu poranění a stavu postiženého. Poloha po ošetření musí být taková,
Dýchací soustava.
VY_32_ INOVACE_ 20_ PŘÍRODOVĚDA 5
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
První pomoc.
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_19_písemné dělení dvojciferným dělitelem
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
Zlomky – opakování učiva 5. ročníku
Rok - Listopad VY_32_INOVACE_4A_11
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012

Dýchací soustava Kyslík je nejdůležitější látkou, na které závisí náš život. Vstupuje do našeho těla, když vdechujeme a jeho vedlejší produkt, kysličník uhličitý, je vypouštěn při výdechu. Tuto zásadní výměnu plynů známe pod pojmem DÝCHÁNÍ. NA ZAMYŠLENÍ : Jak se liší vdechovaný vzduch od vydechovaného? Jak předcházíme onemocněním dýchacích cest? Popis kterých dvou důležitých částí se nám do obrázku nevešel? průdušinka Řešení : Vdechujeme kyslík,vydechujeme oxid uhličitý. Otužování,pobyt na čistém vzduchu,očkování,… Nosohltan, hrtan

A teď ty! Popiš části dýchací soustavy nosohltan nosní dutina hrtan ústní dutina průdušnice průdušinky levá a pravá plíce Doplň větu : Dýcháním získáváme pro své tělo ………………………………………………………. . Vydechujeme …………………………………………………….. . Kyslík, oxid uhličitý

Při úrazu může dojít k zástavě dýchání Při úrazu může dojít k zástavě dýchání. V tom případě musíme postiženému poskytnout první pomoc – umělé dýchání. Očísluj jednotlivé úkony,jak po sobě následují. Zakloníme zraněnému hlavu. Zacpeme postiženému nos. Očistíme obličej zraněného. Uvolníme dutinu ústní. 3 x rychle vdechneme do úst. Zjistíme, že raněný nedýchá. Pravidelně 12 x za minutu vdechujeme vzduch do úst postiženého,dokud nezačne dýchat. Po rychlém vdechnutí sledujeme, jestli se raněnému zvedá hrudník. Správné řešení : 3, 5, 2, 4, 6, 1, 8, 7

Zamysli se a napiš, co přináší kuřákům cigareta a co jim bere Cigareta dává Cigareta bere Víš, že : Při nedostatku kyslíku – např. v horách, vzniká „horská nemoc“(nespavost, dušnost, zmodrá-ní).Ve výšce 6000metrů n.m. dochází ke ztrátě vědomí. Mozek vydrží bez kyslíku 5 minut. Plíce mají tak velkou plochu, že kdybychom je celé rozprostřeli, zabraly by tenisový kurt. Zvuk vzniká tím, že vzduch vycházející z plic (při vydechování) rozechvívá hlasivky. Dutina nosní a nosohltan jsou nejčastěji napadeny viry a bakteriemi. Vznikají zde nemoci jako rýma a angína, které se přenášejí tzv.kapénkami. Proto si při kašli a kýchání zakrýváme ústa.

Metodický list Digitální učební materiál je určen 5.ročníku, Přírodověda, oblast Lidské tělo, část Dýchací soustava. Je vhodný pro práci s interaktivní tabulí a popisovačem. Druhý snímek zobrazuje hlavní části dýchací soustavy a předkládá žákům několik otázek k zamyšlení. Třetí snímek – žáci doplní písemně hlavní části dých.soustavy. Na první a druhý klik se zobrazí správné výsledky. Poté doplní věty. Kliknutím myší se opět zobrazí správné řešení. Čtvrtý snímek – je zde zpřeházen postup při poskytnutí umělého dýchání, žáci do čtverců píší čísla, která odpovídají postupu správnému. Kliknutím se opět zobrazí správné řešení. Pátý snímek je určen k zamyšlení o „prospěšnosti“ kouření. Zde ponechávám prostor učiteli pro diskusi se žáky.

Použité materiály Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu pro 5. ročník, PaeDr.Hana Mühlhauserová, 2004 Přírodověda pro 5.ročník základní školy – pracovní sešit, Kvasničková, Froněk, Šolc, Fortuna 2001 Obr. na snímku č.2 : http://www.google.cz; http://rysava.websnadno.cz/prirodoveda_5.roc/dychani.jpg Obr. na snímku č.3 – sken, Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu pro 5. ročník, PaeDr.Hana Mühlhauserová, 2004,str. 46

Obr. na snímku č. 4 : http://cs. wikipedia