Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Legislativní proces.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Jana Volková Název: VY_32_INOVACE_01_OV9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Ústava ČR Anotace:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
VY_32_INOVACE_08/3/8 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Právo v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_12_ Státní vyznamenání Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vláda ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ Úvod do práva.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
TEST 7. POLITOLOGIE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní
Název vzdělávacího materiálu
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: Moderní škola
Moc ve státě VY_32_INOVACE_03-44 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
DUM - Digitální Učební Materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Test.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
Transkript prezentace:

Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum, Strojírenství, Ekonomika a podnikání a Provoz a ekonomika dopravy   Vzdělávací oblast: Základy společenských věd – Politologie   Název učebního materiálu: Dělba moci v ČR Jméno autora: Mgr. Zděnka Němečková Datum vytvoření : 6. 9. 2012 Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0627

ř Klíčová slova:dělba moci, moc výkonná, soudní, zákonodárná Anotace: Žáci se naučí dělit moc v českém státě, uvědomí si mocenské vztahy ve společnosti. Metodické pokyny: Řízeným rozhovorem žáci pracují s texty a obrázky.

Co je to moc a státní moc? Moc je schopnost zajistit chování určité osoby, skupiny či jiného subjektu, tak aby se tento jednotlivec choval způsobem, jakým by se sám dobrovolně nechoval. Moc v sobě obsahuje prvek donucení – donucení může být ekonomické, politické, vojenské, ideologické, religiózní… Státní moc se projevuje politickou mocí určité hlavní společenské skupiny či seskupení (například národa). Disponuje byrokratických aparátem k úpravě společenských vztahů a v případě nutnosti použije i právem stanovenou formu násilí. Státní moc má monopol na násilí ve státě.

Legalita vs. Legitimita státní moci Legalita znamená, že státní moc dodržuje státem vytvoření právního řádu a dodržováním jím vytvořeného právního řádu státní moc omezuje sebe sama. Legitimita státní moci znamená určité procesy či jevy, jimiž se státní moc stává odůvodněnou a přijatelnou. Legitimní státní moc je akceptována obyvatelstvem, jemuž státní moc vládne. Legalita a legitimita se většinou překrývají. V určitých situacích se ale mohou lišit. Například holocaust byl podle německého práva legální (na základě Norimberských zákonů), ale rozhodně nebyl legitimní.

Ideové základy a principy dělby moci Ideu dělby moci vypracoval Montesquieu. Podle něho koncentrace moci v rukou jednoho člověka či státního orgánu vedla k zneužití moci. Proto chtěl moc rozdělit mezi několik jednotlivců a orgánů. Princip dělby moci mezi několik jednotlivce a orgány spočíval na dvou základních principech Principu oddělenosti a nezávislosti mocí Principu brzd a protivah

Princip dělby moci Moc se dělí na 3 složky moci Zákonodárnou (legislativa) Výkonnou (exekutiva) Soudní (jurisdikce) Princip oddělenosti a nezávislosti spočívá v tom, že každá složka moci je oddělena od té druhé a navzájem jsou na sobě nezávislé. Mezi jednotlivými složkami moci existuje neslučitelnost výkonu funkcí mezi jednotlivými složkami moci (například soudce nesmí být poslancem). Princip brzd a protivah je založen na existenci kontrolních mechanismů, aby jedna ze tří mocí nezískala dominantní postavení. Moci se navzájem vyvažují a jedna může omezit jinou moc a naopak.

Dělba moci v České republice Rozdělení mocí je upraveno v čl. 2/1 Ústavy ČR „Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní.“ Vztahy mezi nimi jsou stanoveny v hlavě druhé až čtvrté Ústavy (čl. 15-96)

Dělba moci v České republice

Dělba moci v České republice LEGISLATIVA EXEKUTIVA JURISDIKCE Složka strategická SENÁT PREZIDENT ÚSTAVNÍ SOUD Složka dynamická POSL. SNĚMOVNA VLÁDA OBECNÉ SOUDY LEGISLATIVA EXEKUTIVA JURISDIKCE Vydává zákony Právo veta prezidenta republiky Právo zrušit zákon pro rozpor s ústavním pořádkem Důvěra vládě; právo přehlasovat veto prezidenta Vykovává zákony Právo zrušit nařízení vlády Dává milosti, amnestie; jmenuje soudce Interpretuje zákony

Legislativa vs. ostatní moci Legislativa je tvořena parlamentem rozděleným na Poslaneckou sněmovnu a Senát Poslanecká sněmovna 1) Dává důvěru vládě 2) Přehlasovává veto prezidenta republiky a rozhodnutí senátu 3) Vytváří zákony a ústavní zákony Senát Může přehlasovat rozhodnutí Poslanecké sněmovny Schvaluje soudce Ústavního soudu na návrh prezidenta

Exekutiva vs. ostatní moci Je tvořena vládou a prezidentem republiky Vláda Má právo zákonodárné iniciativy Vytváří podzákonné právní předpisy Vykonává zákony schválené parlamentem Prezident Jmenuje soudce a navrhuje a jmenuje soudce Ústavního soudu Má právo veta zákonům schváleným Poslaneckou sněmovnou a Senátem Uděluje milosti a amnestie (spolu s předsedou vlády) Jmenuje vládu

Jurisdikce vs. ostatní moci Je tvořena soustavou obecných soudů a Ústavním soudem Ústavní soud - přezkoumává zákony zdali jsou v souladu s ústavním pořádkem a když ne, tak je může zrušit Obecné soudy interpretují právo

Kontrolní otázky 1) Co to je moc? Schopnost zajistit, aby se menšina chovala tak, jak by se sama nechovala Schopnost zajistit, aby se stát chovat tak, jak by se sám nechoval Schopnost zajistit, aby se jednotlivec chovat tak, jak by se sám nechoval 2) Co to je legitimita? Že není státní moc akceptována a podporována těmi, komu vládne Že je státní moc akceptována a podporována těmi, komu vládne Že státní moc dodržuje jím vytvořený právní řád a tím omezuje sebe sama 3) Na které složky se dělí státní moc v ČR? Na zákonodárnou, soudní a kontrolní Na zákonodárnou, výkonnou a soudní Na zákonodárnou, výkonnou a kontrolní 4) O aplikaci jaké ho principu se jedná, když prezident vetuje zákon přijatý parlamentem? Princip brzd a protivah Princip nezávislosti státní moci Princip oddělenosti státní moci 5) O střet jakých složek státní moci jde při zrušení zákonů pro rozpor s ústavním pořádkem? Výkonné a soudní Zákonodárné a výkonné Zákonodárné a soudní

Správné odpovědi Správnými odpověďmi jsou 1)C 2)B 3)B 4)A 5)C

Seznam literatury Hollander, P. (2009): Základy státovědy. Plzeň: Nakladatelství a vydavatelství Aleš Čeněk Klíma, K. a kol. (22006): Státověda. Plzeň: Nakladatelství a vydavatelství Aleš Čeněk Kolektiv autorů (2004): Odmaturuj ze společenských věd. Praha: Nakladatelství Didaktis Ústavní zákon č. 1/1993 Sb. Ústava ČR klipart – www.office.microsoft.com