Stažené formy v angličtině

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová
Advertisements

Future tenses – budoucí časy
Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
Second Conditional – tvar a použití
Sloveso „být“ v záporu a otázce, otázky Yes/No
Trpný rod V minulém, přítomném a budoucím čase Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alice Javoříková. Dostupné z Metodického.
Should, ought to Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Relative Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Third Conditional – tvar a použití
Jak se mu říká? What is he called?.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Used to/ would, be/ get used to Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Question tags Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Say or tell? Other reporting verbs. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Reported speech – nepřímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Reported speech Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Future time clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Past Perfect Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Modal verbs of probability in present and past Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_59.
Participle Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zero conditional – tvar a použití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině
Vyjádření možnosti/pravděpodobnosti pomocí may, might, could, will
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_58.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
I wish, If only Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 33 Číslo.
Reported questions Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Předminulý čas PAST PERFECT Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michaela Kuklová. Dostupné z Metodického portálu
Osobní, předmětná, přivlastňovací
QUESTION TAGS? (VĚTNÉ DOVĚTKY)
Time Expressions Used with Present Perfect Tense Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Second conditional – tvar a použití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Must, needn´t, may, mustn´t Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
WILL FOR FUTURE Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku a slouží k výkladu a základnímu procvičení tvorby budoucího času pomocí pomocného slovesa.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Sloveso TO BE V přítomném, minulém i budoucím čase Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alice Javoříková. Dostupné z Metodického.
Anotace – Zápor Anotace - Pracovní list k procvičení způsobu tvoření záporných vět, překlad vět Autor - Mgr. Martina Kolářová Jazyk - Čeština, angličtina.
Anotace Question tags Intonace Tvoření tázacích dovětků Věty na procvičení této gramatiky Test.
Future tense Budoucí čas vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Jméno autora:Mgr. Jiří Kala Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): červen 2013 Ročník:6. Tematická oblast: Anglická gramatika a slovní zásoba 1. Téma:Present.
 Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Bc. Lucie Ševčíková  VY_22_INOVACE_2.2.2 AJ8,9g_34  Téma: pomocná slovesa 
should x be supposed to should x be supposed to
Předpřítomný čas – stručně a jasně…
VY_32_Inovace_ So x Neither Project 3
Going to, Will, Present Continuous Tvar a použití
Neurčitá zájmena SOME, ANY, NO
Podmínková souvětí v angličtině
First Conditional – tvar a použití
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Jak je to s časy v angličtině...
VY_32_INOVACE_222_Časy sloves
Anglický jazyk 3.třída to be
VY_32_INOVACE_Spo_III 11 Text: U6B Kids
Otázka a zápor v angličtině
PAST PERFECT Předminulý čas
TÁZACÍ DOVĚTKY - QUESTION TAGS
Reported questions 1. Wh- questions
Muset v angličtině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šimon Daníček. Dostupné z Metodického portálu ISSN
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Verb + infinitive or -ing form
Transkript prezentace:

Stažené formy v angličtině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šimon Daníček. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Stažené formy v angličtině Vážení milovníci angličtiny, jako v každém jiném jazyce i v angličtině lidé šetří dechem, a když to jde, řeknou jen nezbytné minimum. V češtině člověka jako příklad napadne třeba dotaz Kdes byla? namísto delšího Kde jsi byla? V mluvené angličtině je takzvané stahování naprosto běžné a všudypřítomné.

Stažené formy v angličtině Všichni asi víte, že se not v záporu stahuje na n’t: she is not = she isn’t I was not = I wasn’t you do not = you don’t atd.

Stažené formy v angličtině Dále nikoho zřejmě nepřekvapí, že will se stahuje na ’ll (I’ll do it.), will not na won’t (They won’t do it.), am na ’m (I’m your man.), are na ’re (We’re family.) či have na ’ve (I’ve got you, babe.).

Stažené formy v angličtině Nyní se pojďme podívat na dva případy, kdy by mohlo dojít k nedorozumění. Jde o staženou formu ’s a ’d.

Stažené formy v angličtině Pokud narazíte na ’s jedná se buď o staženou formu has v předpřítomném čase či is v čase přítomném. O který případ se jedná, poznáme velmi jednoduše: V předpřítomném čase po has následuje 3. tvar slovesa (např. she’s been), kdežto po is následuje třebas podstatné jméno (she’s a girl) nebo např. sloveso v ingovém tvaru (she’s joking). Poznámka: Namísto pouhého have/has (mít) se často používá have got/has got (zkráceně ’ve got/ ’s got), což ale nic nemění na skutečnosti, že jde původně o předpřítomný čas.

Stažené formy v angličtině Dvě možnosti kromě ’s poskytuje též ’d. Stejně jako v prvním případě se ale obě navzájem vylučují, takže k mýlce by dojít nemělo. Pokud po ’d následuje infinitiv (ať už základní či minulý), jedná se o stažený tvar slovesa would: I’d help you. (Pomohl bych ti.) I’d have helped you. (Býval bych ti pomohl.)

Stažené formy v angličtině V případě, že po ’d následuje 3. tvar slovesa, jedná se o předminulý čas: She’d seen it. (Viděla to.)

Stažené formy v angličtině Pojďme si nyní procvičit doposud probrané. Určete, jedná-li se o is, has, would či had: 1) She’s here. 2) She’s been here. 3) They’d agree. 4) We’d agreed.

Stažené formy v angličtině A zde je řešení: 1) She’s here. = She is here. 2) She’s been here. = Shes has been here. 3) They’d agree. = They would agree. 4) We’d agreed. = We had agreed.

Stažené formy v angličtině A nyní se slavnostně od mluvené angličtiny přesuňme ještě dál – do angličtiny hovorové. Zde si posvítíme na čtyři kousky: gonna wanna gotta ain’t Věděli byste, o jaké stažené tvary se jedná?

Stažené formy v angličtině gonna = going to (I’m gonna go crazy = I am going to go crazy.) wanna = want to (I wanna hold your hands. = I want to hold your hands.) gotta = ’ve got to = have got to (You gotta do what you gotta do. = You have got to do what you have got to do.)

Stažené formy v angličtině A jako poslední jsme si nechali samorosta ain’t: I ain’t your friend. = I am not your friend. She ain’t here. = She is not here. We ain’t doing this. = We are not doing this. Abychom si to shrnuli gramamaticky, lze říci, že ain’t se používá jako stažený zápor slovesa be v přítomném čase.

Stažené formy v angličtině A nyní si již pojďme prověřit, jak na tom jsme. Přepište v nestaženém tvaru: 1) Molly’s had a baby. 2) It ain’t true. 3) They’d seen it with their own eyes. 4) Sorry, gentlemen, I gotta go. 5) I’d help you if I could. 6) Sheila’s gonna leave me. 7) I wanna be with you. 8) They ain’t telling the truth. 9) He’s seen enough. 10) The train’s here!

Stažené formy v angličtině A nyní řešení: 1) Molly’s had a baby. = Molly has had a baby. 2) It ain’t true. = It is not true. 3) They’d seen it with their own eyes. = They had seen... 4) Sorry, gentlemen, I gotta go. = ...I have got to go. 5) I’d help you if I could. = I would help you if I could. 6) Sheila’s gonna leave me. = Sheila is going to leave me. 7) I wanna be with you. = I want to be with you. 8) They ain’t telling the truth. = They are not telling the truth. 9) He’s seen enough. = He has seen enough. 10) The train’s here. = The train is here.

Stažené formy v angličtině Teď na to půjdem odjinud – použijte stažené tvary, kde to jde: 1) They had seen it with their own eyes. 2) He has seen enough. 3) The train is here. 4) Sheila is going to leave me. 5) They are not telling the thruth. 6) I would help you if I could. 7) It is not true. 8) Sorry, gentlemen, I have got to go. 9) I want to be with you. 10) Molly has had a baby.

Stažené formy v angličtině Opět následuje řešení (a mějte se fajn!): 1) They had seen it with their own eyes. = They’d seen... 2) He has seen enough. = He’s seen enough. 3) The train is here. = The train’s here. 4) Sheila is going to leave me. = Sheila’s gonna leave me. 5) They are not telling the thruth. = They ain’t telling the truth. 6) I would help you if I could. = I’d help you if I could. 7) It is not true. = It ain’t true. 8) Sorry, gentlemen, I have got to go. = ...I gotta go. 9) I want to be with you. = I wanna be with you. 10) Molly has had a baby. = Molly’s had a baby.