Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/21.3806 III/2 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český jazyk a literatura. ROČNÍK: 9. NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_04_6Č-Přechodník přítomný a minulý AUTOR: Mgr. Jana Chmelíková DATUM TVORBY: Listopad 2013 OVĚŘENÍ: 9.12.2013 ANOTACE: Materiál je určen k seznámení žáků s přechodníkem přítomným a minulým, následuje praktické procvičování, kdy žáci vyhledávají tvary přechodníků ve větách, určují rod a číslo a nakonec sami přechodníky tvoří.
Opakování učiva o vidu Vid dokonavý Vid nedokonavý Sloveso označuje děj časově ohraničený, jednorázový, neopakující se, např. usmát se, přijít, napsat, odletět, koupit, vymalovat, navštívit Sloveso vyjadřuje děj časově neohraničený, opakující se, např. smát se, přicházet, psát, letět, kupovat, malovat, navštěvovat
Přechodníky jsou tvary knižní, setkáme se s nimi hlavně v umělecké literatuře ve větě jsou vždy doplňkem, protože se vztahují k podmětu i přísudku umožňují vyjádřit současnost či předčasnost děje mají tři tvary: pro rod mužský pro rod ženský a střední pro množné číslo nezávisle na rodu
Přechodník přítomný Vyjadřuje děj současný s dějem přísudkového slovesa (Usmívaje se na ni hladil ji po vlasech. Usmíval se na ni a přitom ji hladil po vlasech.) tvoří se od sloves nedokonavých, z kmene přítomného Koncovky se řídí podle 3.osoby množ.čísla času přítomného: oni lezou →m.r. leza, ž. a stř.r. lezouc, mn.č. lezouce oni se krčí→m.r.krče se, ž.a s.r.krčíc se, mn.č.krčíce se
Příklady vět: Jeníček, leza po střeše, házel Mařence dolů do zástěrky naloupané perníky. Mařenka, krčíc se za chaloupkou, viděla, jak ježibaba zavřela Jeníčka do chlívku. Pozn.: Rozvitý přechodník oddělujeme ve větě čárkami.
Přechodník minulý Vyjadřuje děj předcházející před dějem přísudkového slovesa ( Rozloučiv se s rodinou, odjel na rok do Ameriky. Nejdříve se rozloučil a pak teprve odjel.) Tvoří se od sloves dokonavých, z kmene minulého (oddělíme-li od příčestí min. –l) Koncovky se řídí podle příčestí minulého před –l je samohláska ( políbil ) → m.r. políbiv, ž.a stř.r. políbivši, mn.č. políbivše před –l je souhláska ( přivedl ) → m.r. přived (0), ž.a stř.r. přivedši, mn.č. přivedše
Příklady vět: Trpaslíci, navrátivše se večer domů, našli ležet Sněhurku bez života na zemi. Princ, políbiv spanilou spící Sněhurku, zrušil kouzlo otráveného jablka.
Přídavná jména slovesná Tvoří se koncovkou –í z obou přechodníků Žena přecházející silnici nesla těžkou tašku. Autobus jedoucí po dálnici způsobil nehodu. Děti hrající si na písku se hlasitě smály. Pes přiběhnuvší ze dvora na nás vztekle vrčel.
Vyhledejte ve větách přechodníky: Liška, hodujíc na rybě, si ničeho nevšímala. Posilniv se jídlem a pitím, vydal se pocestný na další pouť. Babička a dědeček si povídali, vzpomínajíce na své mládí. Zahradník zaléval květinové záhony, vesele si zpívaje. Žáci, připravivše si psací potřeby, začali vypracovávat test. Nesa ranec přes rameno, vykračoval si Honza vesele do světa. Malá holčička nechtěla nikomu půjčit svou panenku, tisknouc ji pevně k sobě. Maminka, uklidivši nepořádek po dětech, mohla si teď konečně odpočinout.
Nahraďte v těchto větách určité slovesné tvary přechodníkem přítomným, spojku vynechte, vznikne věta jednoduchá: Kocour se vyhříval na sluníčku a mhouřil oči. Kocour, vyhřívaje se na sluníčku, mhouřil oči. Kocour, mhouře oči, vyhříval se na sluníčku. Děti si hrály na písku a stavěly hrady. Děti, hrajíce si na písku, stavěly hrady. Děti, stavějíce hrady, hrály si na písku.
Nahraďte v těchto souvětích v první větě slovesný tvar přechodníkem minulým, spojky vynechte, vznikne věta jednoduchá: Když tu zprávu táta uslyšel, velmi se rozzlobil. Táta se velmi rozzlobil, uslyšev tu zprávu. Vlci se k lovci přiblížili a zaútočili na něj. Vlci, přiblíživše se k lovci, zaútočili na něj.
Nahraďte vyjádření s přechodníkem jiným způsobem: Včela, poletujíc z květu na květ, sbírala pyl. Včela poletovala z květu na květ a sbírala pyl. Policisté, vyslechnuvše obviněného, zahájili proti němu trestní stíhání. Když policisté vyslechli obviněného, zahájili proti němu trestní stíhání. Policisté vyslechli obviněného a pak proti němu zahájili trestní stíhání.
Citace a zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí je Mgr.Jana Chmelíková Ilustrace: kliparty MS Office