PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Veronika Dostálková MBA TRH PRÁCE Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Advertisements

Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Lidská společnost digitálního věku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_251_TÉMA_ Zaměstnanec ve firmě Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
#MinimalniMzda. Funkce minimální mzdy:  sociálně-ochranná – zaměstnanci má zajistit, aby příjmy neklesly pod sociálně akceptovatelnou úroveň a zároveň.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Informace o uplatnění absolventů a světě práce
Povolání, zaměstnání, práce
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
Autor: Ing. Alice Horáčková
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní makroekonomické ukazatele
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Model důchod-výdaje.
Model agregátní poptávky a nabídky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ekonomika– národní hospodářství
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
INFLACE.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Odměňování zaměstnanců
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Měření makroekonomických agregátů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Katedra veřejné ekonomie
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
2. Tržní poptávka a elasticita
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
0. ORGANIZACE PŘEDMĚTU.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Tisková konference ČMKOS
Téma 11 Odstraňování chudoby (Poverty Relief).
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Srovnání zdanění 1 mil. Kč: a) Majitel SRO vykáže zisk 1 mil
INVESTICE.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA 9 PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA

Rozdíly v příjmech USA: Hráč baseballu na nejvyšší úrovni: 1,2 mil. $ Lékař: 200 000 $ ročně Policista: 50 000 $ ročně Zemědělec: 20 000 $ ročně ČR ?

Vývoj průměrné mzdy (CZK) hrubá

Průměrná měsíční mzda a medián mezd Medián – mzda „prostředního zaměstnance“ Rok 2006

Nominální X reálné změny mzdy Původní mzda – 60 Kč/hod. (při ní pracuji 9 hodin denně) 10% zvýšení = 66 Kč/hod. – budu nabízet více práce? Záleží na reálné změně mzdy (kolik si toho mohu koupit za danou mzdu)

Nominální X reálná mzda Reálná mzda = velikost spotřebního koše, který si mohu za danou mzdu koupit „Rostou-li mzdy stejným tempem jako ceny statků, nemohu si za svoji mzdu koupit více než dříve“

Vývoj nominální a reálné mzdy v ČR

Příčiny rozdílů v příjmech Výslednice S a D Produktivita V rovnováze mzda odpovídá hodnotě mezního příspěvku pracovníka k výrobě statků v ekonomice

Trh práce Poptávka po práci – kolik pracovníků najmout? Odvozena od produkční funkce Tvořena firmami Nabídka práce – tvořena domácnostmi

Poptávka po práci Na kolik hodin najmout pracovníka? Plat v naturáliích – 7 košíků za hodinu Porovnání mzdy a mezního produktu práce Přírůstek košů za hodinu 8 5 3 2

Nabídka práce Rozhodování mezi prací a volným časem Substituční efekt – růst mzdy vyvolá snížení zájmu o volný čas (= nabízím více práce) Důchodový efekt – růst mzdy vyvolá zvýšení zájmu o volný čas (= nabízím méně práce) Působí protisměrně

Individuální nabídka práce S hodinová mzda DE SE počet hodin práce

Trh práce nezaměstnanost reálná mzda S E WE D nedostatek množství práce

Vliv státu na trh práce Prodloužení doby výplaty podpory v nezam. reálná mzda S S D počet hodin práce

Determinanty rovnovážné mzdy Kompenzující rozdíly ve mzdách zvýhodnění neatraktivních, nebezpečných povolání Lidský kapitál investice např. vzdělání Schopnosti, úsilí, náhoda Vzdělání = signalizace schopnosti Fenomén superstar

Mzdy nad rovnovážnou úrovní Minimální mzda Moc odborů Efektivnostní mzdy vyšší mzda = vyšší úsilí, produktivita, loajalita, nižší fluktuace pracovníků

Diskriminace Trh nabízí různé příležitosti podobným lidem na základě rasy, etnické příslušnosti, pohlaví, věku atd. Měření: dle průměrných mezd různých skupin I kdyby byl trh zcela nediskriminující, měli by různí lidé různé mzdy – rozdíly v lidském kapitálu, charakteristice pracovních míst

Diskriminace (USA)

KONKURENČNÍ TRHY = LÉK NA DISKRIMINACI ZAMĚSTNANCŮ Diskriminace Ze strany zaměstnavatelů nediskriminace = nižší náklady Ze strany spotřebitelů a vlády diskriminace = vyšší ceny KONKURENČNÍ TRHY = LÉK NA DISKRIMINACI ZAMĚSTNANCŮ

Nerovnosti v rozdělování důchodu Jak významný problém? Kolik lidí je chudých? Příčiny: Mezinárodní obchod (se zeměmi s nízkými mzdami) Technologické změny = pokles D po nevzdělané pracovní síle

Nerovnost v USA (2000)

Nerovnost v USA

Důchodová nerovnost ve světě

Giniho koeficient, Lorenzova křivka Měření nerovností v rozdělení důchodů Lorenzova křivka Giniho koeficient = podíl plochy mezi skutečnou a nivelizovanou Lorenzovou křivkou a plochy pod nivelizovanou Lorenzovou křivkou Hodnoty: (0;1), resp. (0;100) absolutní nerovnost absolutní rovnost

Giniho koeficient

Míra chudoby = % domácností s příjmy pod hranicí chudoby Chudoba: absolutní X relativní Pod hranicí chudoby, neschopen zabezpečit své základní potřeby Srovnání s ostatními

Role státu při snižování chudoby Zákonná minimální mzda Sociální zabezpečení Záporné důchodové daně Transfery

? Řešení zaměstnavatelnosti žen – harmonizace rodiny a práce (role státu) Částečné úvazky/volná pracovní doba/práce doma Firemní školky Řešení v rámci rodiny

konec