ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA Úvod do studia, Základní vymezení správního práva, základní vymezení veřejné správy, vědecké pojetí správního práva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy práva a právní předpisy související s oceňováním
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Obecná část rozpočtového práva III
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Základy veřejné správy
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní.
Veřejná správa – úvod.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
Kontrola veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Členění a organizace veřejné správy
Evropské správní právo
Právní aspekty podnikání
Obecná část správního práva
Kontrola veřejné správy I.
6. Systém práva a jednotlivá právní odvětví
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Správní právo Pojem: ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu Předmět úpravy: široký okruh právních norem, které upravují práva a povinnosti.
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
Systém soukromého práva
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Veřejnosprávní činnost
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Metody a formy realizace veřejné správy
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
CHARAKTERISTIKA FINANČNÍHO PRÁVA
I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Správní právo procesní - úvod-
Právo jako normativní systém, základní pojmy
MÍSTNÍ SPRÁVA I. ..
ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
2. Správní trestání a správní delikty
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Správní právo  Soubor veřejnoprávních norem, které upravují organizaci a činnost veřejné správy  Samostatné právní odvětví 1. Předmět 2. Metoda právní.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Právo. Pojem práva Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č. 1 VEŘEJNÁ SPRÁVA, POJEM, CHARAKTERISTIKA PrF MU, září 2012 © petr průcha, 2012.
Obecná část daňového práva procesního I
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Veřejná správa, pojem a charakteristika MP313Zk Úvod do studia veřejné správy 1. přednáška JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. Zápatí prezentace.
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Správní právo procesní
Obecná část daňového práva procesního I
Struktura právních norem
MÍSTNÍ SPRÁVA II. PrF MU v Brně © petr průcha, 2017.
Obecně o veřejné správě
Právo.
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA Úvod do studia, Základní vymezení správního práva, základní vymezení veřejné správy, vědecké pojetí správního práva.
Základní pojmy a instituty správního práva a veřejné správy Jana Jurníková Zlín 2013.
Obecná část rozpočtového práva III
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Obecná část rozpočtového práva III
4. hodina Systém práva 1. M Plán hodiny: Systém práva
Veřejná správa, pojem a charakteristika MP313K Úvod do studia veřejné správy 1. přednáška JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. Definujte zápatí - název.
Transkript prezentace:

ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA Úvod do studia, Základní vymezení správního práva, základní vymezení veřejné správy, vědecké pojetí správního práva a správní věda PrF MU © petr průcha, 2017

K úvodu do studia struktura a zaměření výuky prameny ke studiu formy a metody výuky ukončení předmětu Předmět „Základy správního práva“ je ve struktuře výuky SP představován teorií správního práva, obecnými pojmy a instituty a základními otázkami právní úpravy organizace veřejné správy a záruk zákonnosti ve veřejné správě

Osnova výuky obecné části SP správní právo, pojem charakteristika veřejná správa, pojem a charakteristika vědecké pojetí správního práva a správní věda prameny správního práva, normy správního práva subjekty správního práva, správně právní vztahy základní vymezení organizace veřejné správy organizace územní správy se všeobecnou působností realizace činnosti veřejné správy záruky zákonnosti ve veřejné správě správně právní odpovědnost, správní trestání

správní právo - právním řádem výkonné moci ve sféře veřejné správy Základní vymezení správního práva POJEM SPRÁVNÍHO PRÁVA (jako právního odvětví) správní právo - právním řádem výkonné moci ve sféře veřejné správy

pohledy na správní právo . pohledy na správní právo mimo vnímání správního práva jako součásti právního řádu, či jako právního odvětví přichází v úvahu ještě chápání správního práva jako vědní discipliny pedagogické discipliny

SPRÁVNÍ PRÁVO jako PRÁVO VEŘEJNÉ právo veřejné a právo soukromé (právní dualismus) teorie mocenská teorie organická teorie zájmová

Z judikatury Za právo veřejné považuje Ústavní soud tu oblast práva, v níž jsou vztahy založené na nerovnosti zúčastněných subjektů, k soukromému právu patří vztahy založené na rovnosti. Veřejná moc je taková, která autoritativně rozhoduje o právech a povinnostech subjektů. Subjekt, o jehož právech a povinnostech rozhoduje orgán veřejné moci, není v rovném postavení s tímto orgánem a obsah rozhodnutí orgánu není dán na vůli subjektu. Hranice veřejné moci končí tam, kde začíná moc soukromá. Podle Nál. ÚS ze dne 23.6.1995, II. ÚS 86/95

. Veřejný zájem v konkrétní věci by měl být zjišťován v průběhu správního řízení na základě poměřování nejrůznějších partikulárních zájmů, po zvážení všech rozporů a připomínek. Z odůvodnění správního rozhodnutí pak musí zřetelně vyplynout, proč veřejný zájem převážil nad řadou jiných partikulárních zájmů. Veřejný zájem je třeba nalézt v procesu rozhodování o určité otázce (typicky např. o vyvlastňování) a nelze jej v konkrétní věci a priori stanovit. Z těchto důvodů je zjišťování veřejného zájmu v konkrétním případě typicky pravomocí moci výkonné a nikoliv zákonodárné. Podle Nál. ÚS ze dne 28.6.2005, PI. ÚS 24/04

pro správní právo jako právo veřejné je charakteristické, že: . pro správní právo jako právo veřejné je charakteristické, že: prosazuje a chrání veřejný zájem upravuje vztahy mezi nerovnými subjekty konkrétní obsah jeho realizace je autoritativně určován úřední mocí disponuje možností správní donucení, jakožto donucení veřejnou mocí

vývoj našeho SP od přelomu r. 1989/90 demokratická transformace reforma europeizace

Tzv. OBJEKTIVNÍ a SUBJEKTIVNÍ SPRÁVNÍ PRÁVO právo v objektivním slova smyslu (de lege lata) právní řád lze poznat normativně (statický stav) právo v subjektivním slova smyslu (de lege aplicata) souhrn práv a povinnosti dovozených z právního řádu k poznání je třeba metody teleologické (dynamický stav) další polohou - právo v zamýšleném smyslu (de lege ferenda) co je chtěno taktéž metoda teleologická

ODVĚTVOTVORNÁ KRITERIA předmět právní regulace metoda právní regulace vnitřní systémová soudržnost společenský zájem na existenci daného subsystému jako svébytného právního odvětví

VNITŘNÍ ČLENĚNÍ SPRÁVNÍHO PRÁHA z pohledu SPRÁVNÍHO PRÁVA jako odvětví správní právo hmotné správní právo procesní správní právo organizační a kompetenční správní právo trestní z pohledu SPRÁVNÍHO PRÁVA jako pedagogické discipliny - členění : obecná část, zvláštní část, popř. samostatně správní právo procesní

PRÁVNÍ STÁT A SPRÁVNÍ PRÁVO naše správní právo součástí evropského kontinentálního typu právní kultury vázanost státu právem (legalita, legitimita) správní orgán může jen to, co je mu zákonem přikázáno, nebo dovoleno respekt k subjektivním právům každý má dovoleno vše, co nemá zákonem zakázáno lidskoprávní dimenze přednostní ochrana základních práv a svobod

Tzv. EVROPSKÉ SPRÁVNÍ PRÁVO v rovinách správní právo, společné evropským demokratickým státům, správní právo tzv. administrativní spolupráce států Evropy, správní právo Evropské unie

VEŘEJNÁ SPRÁVA Organizační a funkční pojetí veřejné správy státní správa samospráva

. Veřejná správa Státní správa Ústřední Územní Samospráva Zájmová

Pojem a charakteristické rysy státní správy Státní správa - veřejná správa přičitatelná státu Veřejná správa vykonávaná státem, veřejnoprávními korporacemi, příp. dalšími vykonavateli (organizační aspekt) veřejná správa jako výkon státní moci (realizace obsahu aktů státní moci - funkční aspekt ) v tzv. smíšeném modelu - přenesení výkonu státní moci na samosprávné orgány

Pojem a charakteristické rysy samosprávy Samospráva - veřejná správa přičitatelná veřejnoprávním korporacím nestátního charakteru Tvorba a výkon vlastní samosprávné moci v tzv. smíšeném modelu - propůjčení výkonu státní moci samosprávným orgánům

Z judikatury: Ústavní soud ve spojení s Chartou místní samosprávy poukázal na limity svobody územní samosprávy, a to když v nálezu Pl. ÚS 34/02 uvedl: Český ústavní standard místní samosprávy je doplněn a obohacen standardem, který vyplývá z Charty místní samosprávy Pravidla jí vyjádřená jsou stěží přímo uplatnitelná (self-executing). Práva zaručená Chartou územní samosprávě smluvních stran jsou rámcová. Charta sama v řadě ustanovení počítá s podrobnou vnitrostátní právní úpravou, která zajisté představuje meze, ve kterých se územní samospráva bude pohybovat. Rozhodně nezaručuje úplnou svobodu územní samosprávy. Ta není evropskou tradicí. Zákony, popř. další předpisy podle volby a tradice smluvních stran mohou podrobně vymezovat okruh záležitostí spravovaných územní samosprávou včetně těch, které má samospráva za povinnost sledovat, její organizaci včetně podoby a postavení jednotlivých orgánů, určovat rámec pro hospodaření, přiznávat majetek a její finanční zdroje. Už vůbec Charta nečiní z územní samosprávy svrchovaná tělesa blížící se státům. (www.concourt.cz).

. Podle čl. 1 odst. 1 Ústavy je Česká republika mimo jiné jednotný stát; nejedná se o federaci či nadstátní integrační uskupení. Ústavně zaručená samospráva obcí a krajů je pouze jedním z prvků dělby moci mezi ústředními ústavními orgány a orgány samosprávy a projevem principu subsidiarity, z něhož vyplývá, že věci místního významu mají být v té míře, v níž mají vskutku specificky místní povahu, svěřeny regulaci na této úrovni systému veřejné správy. Samospráva krajů a obcí nemůže mít takový dosah, aby místními či regionálními regulacemi fakticky rozdrobila jednotný právní a ekonomický prostor České republiky na oblasti, v nichž budou platit zásadně odlišná pravidla. Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 6. 2011, čj. 7 Ao 2/2011-127

Vztah státní správy a samosprávy Vzájemné nezasahování Vzájemný respekt Vzájemná součinnost

VĚDA SPRÁVNÍHO PRÁVA a SPRÁVNÍ VĚDA předmět a metody vědy správního práva předmět a metody správní vědy vztah vědy správního práva a správní vědy

SHRNUTÍ, ZÁVĚR