Vyučovací a výchovné činnosti učitele TV Jana Kučerová 380733
Vyučovací činnosti významná složka didaktického procesu podstatou je interakce učitele a žáka, spojení vyučovacích činností učitele a učebních činností žáka => vhodný výběr a obsah učiva vyučovací a výchovné činnosti nelze oddělit (vyučovací činnosti - informativní, výchovné - formativní stránka výchovně vzdělávacího procesu)
Činnost učitele tělesné výchovy iniciační řídící výchovná organizační činnost diagnostická činnost pozorování činnosti analyticko-syntetické předcvičování záchrana a dopomoc (Mezi činností učitele a činností žáka je zpětná vazba)
Spektrum didaktických stylů styl= nezávislá, zobecněná didaktická struktura. postoje učitele a žáků k vybranému učebnímu modelu interakce učitele se žáky dominance v rozhodování a řízení poskytování zpětných informací hodnocení průběžných a finálních výsledků vyučování
Spektrum didaktických stylů současná teorie spektra didaktických stylů vychází z integrovaného přínosu všech stylů, jejich vzájemného doplňování (Dobrý, 1992 in Vilímová, 2002) zahrnuje devět základních stylů (A – I) didaktický styl je přesně vymezeným algoritmem vzdělávacího procesu z pohledu interakce učitel – žák vzájemná odlišnost je v tom,kolik rozhodnutí v nich provede učitel sám a kolik jich přenese na žáka
Spektrum didaktických stylů volba didaktického stylu je ovlivněna: konkretizací cíle vyučování rozvojem pohybových schopností vyspělostí a motivací žáků kvalitou i kvantitou materiálního vybavení dalšími okolnostmi (počet žáků, interpersonální vztahy ve třídě aj.).
Styly: Styl příkazový (A) Styl praktický (B) veškerá rozhodnutí provádí učitel sám vysoká efektivita využití učebního plánu pozitivní působení na kolektiv dobrá kázeň využití: průpravná část,cvičení na značkách, výběh do terénu Styl praktický (B) část rozhodnutí přenáší učitel na žáka učitel určuje učivo, výběr vyučovacích metod a forem žák rozhoduje o místě cvičení, okamžiku zahájení/ukončení, o výběru z navržených možností cvičení i o individuálním rytmu a tempu. využívání úkolových karet
Styl reciproční (C) poskytování zpětnovazebních informací a korekce cvičení žáka učitel určuje obsah vyučování, vysvětlí kritéria správného provedení pohybu, instruuje žáky o jejich rolích v nácviku. žáci cvičí ve dvojicích, střídají se ve funkci cvičence a pozorovatele pozorovatel provádí korekce cvičícího žáka podle předem daných kritérií. učitel sleduje oba žáky, ale zpětné informace dává pouze pozorovateli, nikoliv cvičenci lze použít i úkolové karty s vyznačenými kritickými body vhodný v početných třídách.
Styl se sebehodnocením (D) samostatnost, snaha posoudit správnost provedení pohybu a aktivně dospět k určité formě autokorekce lze použít didaktickou techniku a úkolové karty učitel žáky sleduje, v případě potřeby poskytuje zpětné informace Styl s nabídkou (E) učitel určuje učivo, ale žák si volí obtížnost a náročnost pohybové činnosti užitím tohoto stylu získáváme informace i o aspirační úrovni žáků
Styl s řízeným objevováním (F) induktivní operace žáka učitel vhodně zvolenými otázkami, nebo rozhovorem, vede žáka k samostatnému nalezení řešení v souladu s cílem vyučování přispívá k trvalejším výsledkům učení a rozvíjí tvůrčí schopnosti žáků Styl se samostatným objevováním (G) řešení problémů v pohybových úkolech existuje vždy více variant řešení samostatné hledání a nacházení nejoptimálnějších, netradičních variant řešení vhodný i pro skupinové řešení problémů
Styl s autonomním rozhodováním žáka o: učivu (H), stylu (I) samostatná volbu žáka v otázkách učiva, výběru stylu samostatná práce žáků dle jejich zájmové orientace/pociťovaným nedostatkům v předchozím zvládnutí učiva A, B, C, D, E je reprodukce známého, F, G, H, I, je o objevování a produkci neznámého ve školní TV jsou nejčastěji používány didaktické styly A-E podceňování,ale i přeceňování dispozic žáků i dalších intervenujících faktorů jsou nesprávná a efektivitu vyučovacího procesu ovlivňují spíše negativně
Vyučovací postupy základní strategie ve vzdělávacím procesu důležité pro další užití jednotlivých vyučovacích metod nebo jejich kombinací v TV se používají 3 základní vyučovací postupy: komplexní analyticko-syntetický synteticko-analytický
Analyticko-syntetický postup Komplexní postup: při nácviku cvičení, která se vyznačují jednoduchostí, přirozeným charakterem, nerozkládají se uplatnění u předškolních dětí Analyticko-syntetický postup nácviku složitých a obtížných pohybových struktur postupné zvyšování obtížnosti využití u vyspělejších žáků Synteticko-analytický postup nácvik komplexních pohybových činností i jejich analytických substruktur nácvik obou probíhá nejčastěji souběžně (sportovní hry)
Proces rozhodování závisí především na: vyučovacím obsahu, cíli vyučování, konkrétním úkolu na nárocích na hloubku osvojení dovednosti, činnosti věku žáků, jejich pohybových zkušenostech spolupůsobících podmínkách (Vilímová, 2002)
Zásady při zatěžování mladého organismu potřeba sledovat příznaky, symptomy, které jsou typické pro reakci na adekvátní zátěž je třeba vycházet z limitů dětských možností = nářadí, náčiní, pravidla, prostor a čas pro cvičení je potřebné těmto limitům přizpůsobit, upravit rozvíjet spíše široký záběr pohybových zkušeností volíme cvičení spíše krátká a jednoduchá jasně a srozumitelně vysvětlit požadavek postup od jednoduchého ke složitějšímu demonstrace pohybu
dát dostatečnou příležitost – čas k praktickým cvičením při nácviku nových dovedností, činností je třeba zachovat trpělivost, opravovat chyby, dávat naději na úspěch vést žáky k reálným aspiracím pro soutěže sestavovat vždy vyrovnané skupiny (soutěž by měla přinášet jejím účastníkům radost)
Zdroje: http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-telesne- vychovy/edukator-ucitel-telesne-vychovy/ DOBRÝ, L. Co víme o spektru didaktických stylů. Těl. Vých. Mlád., 1992, roč. 58, č. 8, str. 1-8 in VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 103 s. ISBN 80-7315-033-6. MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1975 in VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 103 s. ISBN 80-7315-033-6. RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: UK Karolinum, 1998, 171 str. in VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 103 s. ISBN 80-7315-033-6. VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 103 s. ISBN 80-7315-033-6.
Děkuji za pozornost