Vyučovací a výchovné činnosti učitele TV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

FORMY EDUKACE Beharková Natália. Forma studia: bakalářské kombinované 4. semestr.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Vyučovací a výchovné činnosti učitele - složka didaktického procesu, podstatou je interakce učitele a žáka učitele a žáka - spojení vyučovacích činností.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Spoje potrubí-zákl. informace1 VY_32_INOVACE_441.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Plánování ve školní TV Zpracoval: Ondřej Šimko. Plánování ve školní TV je záměrná a cílevědomá činnost učitele k stanovení co nejracionálnějšího způsobu.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Pohybové hry s gymnastickou stuhou Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_147_Pohybové.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Plánování ve školní tělesné výchově
Uplatňování didaktických zásad ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické metody Androdidaktika.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Od skupiny ke kooperaci
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Úloha bodového systému
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
UČENÍ.
Didaktické zásady Literatura:
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Význam utkání v sportovních hrách
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
3. Metody pedagogické diagnostiky
OBSAH prezentace: Zásady bezpečnosti v pohybových volnočasových aktivitách Didaktické metody Hlavní didaktické zásady výchovy ve volnočasových aktivitách.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Gymnasium Jižní Město Praha
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Andragogika Vzdělávání.
Pedagogika školního sportu
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vyučovací a výchovné činnosti učitele TV Jana Kučerová 380733

Vyučovací činnosti významná složka didaktického procesu podstatou je interakce učitele a žáka, spojení vyučovacích činností učitele a učebních činností žáka => vhodný výběr a obsah učiva vyučovací a výchovné činnosti nelze oddělit (vyučovací činnosti - informativní, výchovné -  formativní stránka výchovně vzdělávacího procesu)

Činnost učitele tělesné výchovy iniciační řídící výchovná organizační činnost diagnostická činnost pozorování činnosti analyticko-syntetické předcvičování záchrana a dopomoc (Mezi činností učitele a činností žáka je zpětná vazba)

Spektrum didaktických stylů styl= nezávislá, zobecněná didaktická struktura. postoje učitele a žáků k vybranému učebnímu modelu interakce učitele se žáky dominance v rozhodování a řízení poskytování zpětných informací hodnocení průběžných a finálních výsledků vyučování

Spektrum didaktických stylů současná teorie spektra didaktických stylů vychází z integrovaného přínosu všech stylů, jejich vzájemného doplňování (Dobrý, 1992 in Vilímová, 2002) zahrnuje devět základních stylů (A – I) didaktický styl je přesně vymezeným algoritmem vzdělávacího procesu z pohledu interakce učitel – žák vzájemná odlišnost je v tom,kolik rozhodnutí v nich provede učitel sám a kolik jich přenese na žáka

Spektrum didaktických stylů volba didaktického stylu je ovlivněna: konkretizací cíle vyučování rozvojem pohybových schopností vyspělostí a motivací žáků kvalitou i kvantitou materiálního vybavení dalšími okolnostmi (počet žáků, interpersonální vztahy ve třídě aj.).

Styly: Styl příkazový (A) Styl praktický (B) veškerá rozhodnutí provádí učitel sám vysoká efektivita využití učebního plánu pozitivní působení na kolektiv dobrá kázeň využití: průpravná část,cvičení na značkách, výběh do terénu Styl praktický (B) část rozhodnutí přenáší učitel na žáka učitel určuje učivo, výběr vyučovacích metod a forem žák rozhoduje o místě cvičení, okamžiku zahájení/ukončení, o výběru z navržených možností cvičení i  o  individuálním rytmu a tempu. využívání úkolových karet

Styl reciproční (C) poskytování zpětnovazebních informací a  korekce cvičení žáka učitel určuje obsah vyučování, vysvětlí kritéria správného provedení pohybu, instruuje žáky o jejich rolích v nácviku. žáci cvičí ve  dvojicích, střídají se ve funkci cvičence a pozorovatele pozorovatel provádí korekce cvičícího žáka podle předem daných kritérií. učitel sleduje oba žáky, ale zpětné informace dává pouze pozorovateli, nikoliv cvičenci lze použít i úkolové karty s vyznačenými kritickými body vhodný v početných třídách.

Styl se sebehodnocením (D) samostatnost, snaha posoudit správnost provedení pohybu a aktivně dospět k určité formě autokorekce lze použít didaktickou techniku a úkolové karty učitel žáky sleduje, v případě potřeby poskytuje zpětné informace Styl s nabídkou (E) učitel určuje učivo, ale žák si volí obtížnost a náročnost pohybové činnosti užitím tohoto stylu získáváme informace i  o  aspirační úrovni žáků

Styl s řízeným objevováním (F) induktivní operace žáka učitel vhodně zvolenými otázkami, nebo rozhovorem, vede žáka k samostatnému nalezení řešení v souladu s cílem vyučování přispívá k trvalejším výsledkům učení a rozvíjí tvůrčí schopnosti žáků Styl se samostatným objevováním (G) řešení problémů v pohybových úkolech existuje vždy více variant řešení samostatné hledání a nacházení nejoptimálnějších, netradičních variant řešení vhodný i pro skupinové řešení problémů

Styl s autonomním rozhodováním žáka o: učivu (H), stylu (I) samostatná volbu žáka v otázkách učiva, výběru stylu samostatná práce žáků dle jejich zájmové orientace/pociťovaným nedostatkům v předchozím zvládnutí učiva A, B, C, D, E je reprodukce známého, F,  G, H, I, je o objevování a produkci neznámého ve školní TV jsou nejčastěji používány didaktické styly A-E podceňování,ale i  přeceňování dispozic žáků i dalších intervenujících faktorů jsou nesprávná a efektivitu vyučovacího procesu ovlivňují spíše negativně

Vyučovací postupy základní strategie ve vzdělávacím procesu důležité pro další užití jednotlivých vyučovacích metod nebo jejich kombinací v TV se používají 3 základní vyučovací postupy: komplexní analyticko-syntetický synteticko-analytický

Analyticko-syntetický postup Komplexní postup: při nácviku cvičení, která se vyznačují jednoduchostí, přirozeným charakterem, nerozkládají se uplatnění u předškolních dětí Analyticko-syntetický postup nácviku složitých a obtížných pohybových struktur postupné zvyšování obtížnosti využití u vyspělejších žáků Synteticko-analytický postup nácvik komplexních pohybových činností i jejich analytických substruktur nácvik obou probíhá nejčastěji souběžně (sportovní hry)

Proces rozhodování závisí především na: vyučovacím obsahu, cíli vyučování, konkrétním úkolu na nárocích na hloubku osvojení dovednosti, činnosti věku žáků, jejich pohybových zkušenostech spolupůsobících podmínkách (Vilímová, 2002)

Zásady při zatěžování mladého organismu potřeba sledovat příznaky, symptomy, které jsou typické pro reakci na adekvátní zátěž je třeba vycházet z limitů dětských možností = nářadí, náčiní, pravidla, prostor a čas pro cvičení je potřebné těmto limitům přizpůsobit, upravit rozvíjet spíše široký záběr pohybových zkušeností volíme cvičení spíše krátká a jednoduchá jasně a srozumitelně vysvětlit požadavek postup od jednoduchého ke složitějšímu demonstrace pohybu

dát dostatečnou příležitost – čas k praktickým cvičením při nácviku nových dovedností, činností je třeba zachovat trpělivost, opravovat chyby, dávat naději na úspěch vést žáky k reálným aspiracím pro soutěže sestavovat vždy vyrovnané skupiny (soutěž by měla přinášet jejím účastníkům radost)

Zdroje: http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-telesne- vychovy/edukator-ucitel-telesne-vychovy/ DOBRÝ, L. Co víme o spektru didaktických stylů. Těl. Vých. Mlád., 1992, roč. 58, č. 8, str. 1-8 in VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 103 s. ISBN 80-7315-033-6. MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1975 in VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 103 s. ISBN 80-7315-033-6. RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: UK Karolinum, 1998, 171 str. in VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 103 s. ISBN 80-7315-033-6. VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 103 s. ISBN 80-7315-033-6.

Děkuji za pozornost 