Konstantin a Metoděj a jejich vliv na lingvistiku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CYRIL A METODĚJ VÝROČÍ.
Advertisements

Cyril a Metoděj 1150 let.
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Konstantin a Metoděj SOLUŇŠTÍ BRATŘI.
Téma: Středověká literatura
Velkomoravská říše Tvůrcem nejstaršího slovanského písma hlaholice (glagolica) byl soluňský učenec Konstantin Filosof (později přijal jméno Kyrillos -
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Velká Morava Období století.
VYBER CO SEM NEPATŘÍ Avaři Slované Hunové Křesťan Pohan Muslim
Po stopách slovanských jazyků
STAROSLOVĚNSKÁ LITERATURA
Cyril a Metoděj r Cyril a Metoděj r
Příchod křesťanských věrozvěstů na naše území
VELKÁ MORAVA 7. ročník.
Velká Morava.
VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE Lenka Venclová 7.ročník.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.16 Anotace: Prezentace se zaměřuje na období před vznikem česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní představitele.
Velkomoravská říše 7. ročník.
Velká Morava.
Raný středověk (9. století) Lidé se věnují řemeslům jen když nemusí být na poli Politický boj s franckou říší na západě Většina staveb je dřevěných Víra.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Je to první stát na našem území. Velkomoravská knížata:
Cyril a Metoděj – apoštolové Slovanů
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
VY_32_INOVACE_154.
Velká Morava Lubomír Berka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Sámova říše, Velkomoravská říše
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
Velká Morava.
Velká Morava.
SLOVANSKÉ JAZYKY VÝKLAD.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
První státní útvary na našem území Sámova říše 1. Pravděpodobný rozsah Sámovy říše – označená červeně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
VLIV KONSTANTINA A METODĚJE NA VZNIK SLOVANSKÉ LITURGIE
Středověk – první státní útvary na našem území
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Cyril a Metoděj biografie.
Počátky písemnictví na našem území
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_ Panovníci Velké Moravy
Konstantin a Metoděj ve výtvarném umění a literatuře
Vypracoval Jáchym Jedlička
Vliv Konstantina a Metoděje na vzdělanost Velké Moravy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Velká Morava.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Velkomoravská říše Vlastivěda 4. ročník
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Cyril a Metoděj.
Tereza Šalplachtová 7. třída
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Staroslověnská literatura
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Česká literatura středověku
Nejstarší české dějiny, 4.ročník
Vlastivěda – obrazy ze starších dějin
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.08_velka_morava Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Transkript prezentace:

Konstantin a Metoděj a jejich vliv na lingvistiku Prezentace k seminární práci do předmětu Společenskovědní seminář Vojtěch Sedlák

Obsah Život Konstantina a Metoděje Dědictví Konstantina a Metoděje z pohledu jazykového Závěr

Život Konstantina a Metoděje Život před misiemi -Původ, rodinné poměry, dětství, zaměstnání Misie na Krym – Misie k národu Chazarů, důvody územní a náboženské, tzv. Chazarská polemika

Život Konstantina a Metoděje Misie na Velkou Moravu Přípravy a odchod v roce 862 poslové od Rastislava, vysláni Konstantin a Metoděj, sestavena hlaholice Příchod 863, velké úspěchy, 864 návrat latinsky kázajících kněžích, konflikt Cesta do Konstantinopole a Říma 867 cesta do Konstantinopole, vysvěcení žáků K. a M. na kněze, cesta do Říma, obhajoba staroslověnštiny jako liturgického jazyka. těžce nemocný Konstantin vstupuje do kláštera, přijímá jméno Cyril, 14.2. 869 umírá ve věku 42 let

Život Konstantina a Metoděje Metodějovo další působení na moravě mezitím Rastislav na Velké Moravě sesazen, Metoděj po návratu na Velkou Moravu znovu předvolán po dvou a půl letech věznění propuštěn, posléze proti němu několik dalších obvinění, ze všech osvobozen Metodějova smrt a odkaz 6. dubna 885 zemřel na Velké Moravě, svým nástupcem jmenoval slovana Gorazda, po jeho smrti jeho žáci vyhnáni, opět pouze latinská liturgie

Dědictví Konstantina a Metoděje z pohledu jazykového - písmo Hlaholice vytvořil Konstantin před misií na Velkou Moravu, 38 znaků (3 pro hlásku „i“, zvláštní písmeno pro „st“,…) po vyhnání Metodějových žáků začala ustupovat latince, znovuzavedena Karlem IV. v Praze, pouze dočasně. Rozšířena mezi Chorvaty, Bulhary a Srby, roky 1483 vytištěn druhý hlaholský misál, jediná tištěná písemnost psaná v hlaholici

Dědictví Konstantina a Metoděje z pohledu jazykového - písmo Cyrilské písmo vytvořeno Klimentem, žákem Metoděje, 43 znaků (opět tři „i“, „st“, nově „ja, ju, je, jo“) používáno v Bulharsku, později v Kyjevě, odtud se šířila dál panovník Petr I. udělal reformu, výsledek oficiální ruské písmo, dnes azbuka

Dědictví Konstantina a Metoděje z pohledu jazykového - jazyk Staroslověnština nejstarší slovanský spisovný jazyk, na základě nářečí v okolí Soluně, dnes pouze jako bohoslužebný jazyk nelze zaměňovat s praslovanštinou ze všech slovanských jazyků nejstarší písemnosti, po pádu Velké Moravy vytlačena latinou, udržela se v Bulharsku v dnešní době jen bohoslužebný jazyk, asi 80 milionú uživatelů, pouze omezená znalost, dále využívaná při studiu historie slovanských jazyků etc.

Dědictví Konstantina a Metoděje z pohledu jazykového - písmo rozeznává několik druhů skloňování, sedm pádů slovesa jsou časována podle osoby, čísla, času, vidu, způsobu a slovesného rodu slovní zásoba navazuje na všeslovanskou slovní zásobu, dále slova přejatá význam Kulturně politický Politický lingvistický

Děkuji za pozornost Vojtěch Sedlák Dotazy? Děkuji za pozornost Vojtěch Sedlák