ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Advertisements

Identifikátor materiálu: EU
Husitství v kostce.
Husitství Lenka Švarcová, V8A.
HUSITSKÁ REVOLUCE Vítězství
Husitské válečnictví.
Husitská revoluce konec.
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
HUSITSTVÍ Lenka Venclová 7.ročník.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Pokračování pondělní hodiny
Husitské války Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová
Poslední fáze husitské revoluce.
Husitské války pro 5. ročník ZŠ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Husitské zbraně 7. ročník.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Počátky: 1419 – 1421 Pražská defenestrace – 4 pražské artikuly
Doba husitská v Čechách (Období po Husově smrti)
Husitské války VY_32_INOVACE_160.
Opakování Doba husitská
byly vojenské výpravy proti nevěřícím či kacířům. Vyhlašovala je
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: Počátky husitské.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV:Husitské války TÉMATICKÝ CELEK:Křesťanství.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
HUSITSTVÍ.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Druh učebního materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_DĚJEPIS
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Husitské války Vlastivěda 4. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Husitské války VY_32_INOVACE_63_Husitské války Šablona III/2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
MISTR JAN HUS A HUSITSKÉ VÁLKY
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
HUSITSTVÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Jan Hus, husitství.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Kdo to byli husité Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o.
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VI_3_14 Husitská revoluce, prezentace Šablona číslo: VI Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 14 Autor: Mgr. Radmila Smolíková

Anotace: husité a jejich boj za spravedlivou společnost Očekávaný výstup: žáci se seznámí s husity a jejich velitelem, způsobem boje, městem Tábor Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 12– 13let Klíčová slova: Jan Hus, Jan Žižka, Tábor, 4 pražské artikuly Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, sešit, psací potřeby Potřebný čas pro výuku DUM: 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel žákům prezentuje látku na interaktivní tabuli a žáci poté ústně rekapitulují získané vědomosti. Žáci si učiní krátký zápis do sešitu.

zdroje Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny středověku a počátků novověku. 2. vydání. Liberec: Dialog, 2010.

Husitská revoluce

Kdo byli husité? Husité byli stoupenci Mistra Jana Husa a zastánci jeho názorů, kteří v šíření jeho myšlenek pokračovali i po jeho smrti. Za myšlenky Mistra Jana Husa dokázali i bojovat. Nejznámější jména: Jan Žižka, Prokop Holý, Jan Želivský, Jan Roháč z Dubé.

Kdo patřil mezi stoupence husitů? Duchovenstvo – především nižší kněží. Šlechta – nevelký počet pánů (vyšší šlechta), většina zemanů (nižší šlechta). Města – řemeslníci a obchodníci, pražští univerzitní mistři, chudina. Venkov – drobní rolníci, sedláci, chudina.

Rozdíly mezi husity Městský svaz vedený Prahou, bohatí řemeslníci a kupci, část univerzitních mistrů a kněží. Šlechta. Městský svaz vedený Táborem, řemeslníci, venkovská chudina, nižší kněží (kazatelé). Část univerzitních mistrů. umírnění radikální

Město Tábor Město Tábor bylo založeno v roce 1420. Husité, kteří toužili po spravedlivém uspořádání společnosti, se rozhodli založit obec „bratří a sester“, kde by se lidé řídili jenom božími zákony. V čele města byli 4 hejtmani – jedním z nich byl i Jan Žižka.

Jan Žižka (asi 1360 – 1424) Pocházel z jihočeského Trocnova. Přišel o svůj majetek, zbyl mu jen erb zemana (nižší šlechta). Pravděpodobně byl členem různých vojenských skupin. Asi v roce 1411 přišel do Prahy, kde se možná seznámil s kázáním Mistra Jana Husa. V roce 1423 odešel z Tábora a postavil se do čela husitských vojsk.

Husitský program - „4 pražské artikuly“ Byl přijat v roce 1421 v Čáslavi. Požadoval: přijímat pod obojí, svobodně kázat slovo boží, smrtelné hříchy trestat u všech lidí stejně, zbavit církev majetku, odebrat jí světskou moc (vládu).

Husitská polní vojska Od roku 1423 byla největší vojenskou silou husitů. Měla pevná pravidla (Žižkův vojenský řád). V čele byl Jan Žižka. Po smrti Jana Žižky (r. 1424) si vojska na znamení smutku začala říkat „sirotci“. Od roku 1426 jim velel kněz Prokop Holý.

Husitské zbraně Dřevcové – kopí, sudlice, řemdih, cep, dýka, sekera. Pobočné – meč, tesák, nůž. Střelné – kuše (samostříl), prak. Palné – puška, hákovnice, arkebuza, tarasnice, houfnice, bombarda. Vozy – upravené žebřiňáky (zemědělské vozy).

Husitský chorál Ktož jsú boží bojovníci a zákona jeho, prostež od Boha pomoci a úfajtě v něho, že konečně s ním vždycky zvítězíte. Nepřátel se nelekejte, na množství nehleďte, pána svého v srdci mějte, proň s ním bojujte a před nepřáteli neutiekajtě.

Jak husité bojovali Zkušení velitelé – užití vozů (vozová hradba), znalost terénu (bažiny, vodní toky, ….), jednotné velení. Výzbroj a výstroj odpovídala podmínkám – kroužková košile (lehčí než rytířské brnění), různorodé zbraně. Víra ve správnost bojů. Touha po spravedlnosti a vítězství.