Povídání s motýlem Emanuelem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ovládáme králíčka Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Advertisements

Vytvořila:Monika Hradilová. NA ÚVOD… NA ÚVOD… Přátelství a internet…Tohle téma je hodně otevřené. Na celém světě existují milióny sociálních stránek.
CHARITATIVNÍ AKCE ZŠ ČSA PRO DĚTI Z DĚTSKÉHO DOMOVA VELKÉ HERALTICE.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Metodický list: Vyjmenovaná slova po „B, L, M“ - shrnutí Jazykové vzdělávání Jazyk: český Věk: 3. ročník ZŠ Anotace: Tato prezentace slouží k procvičování.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
Aritmetický průměr Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika Datum.
 Projekt Pohádkový rok je zaměřen na klasické české pohádky, známé i méně známé.  Cílem je vzbudit v dětech větší zájem o čtení, zájem o pohádky, aby.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
„ Ondra pomáhá ptáčkům“
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Věta se skládá ze slov Název školy
Bůh je moje jistota..
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 16_Pád podstatných jmen
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
KUCHYŇ Ahoj, jmenuji se Adrianka a zvu vás k nám do kuchyně, která je maminčiným i tatínkovým královstvím. Tady mi uvaří pokaždé nějakou dobrotu. Jsou.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Druhy vět – jejich rozdělení
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_12_INOVACE_19_Mezilidské vztahy TÉMA: Všude.
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Poměr v základním tvaru.
Něco, co mohou napsat jen děti
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Goethe-Institut Praha S knížkou do života (Bookstart) 23. října 2017
Autor: Mgr. Jana Burdzová
Autor: Mgr. Jana Burdzová
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN MNĚ? VÁM? SOBĚ? NAŠIMI?
Pořád od ženských slyšíme jejich pravidla
Má země Česká republika.
Obrázková básnička Jazyk a řeč.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Něco, co mohou napsat jen děti
Jazyk a jazyková komunikace
U sloves rozeznáváme trojí čas:
Poměr v základním tvaru.
VY_32_INOVACE_36_CJ_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
SOUVĚTÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
Technika kolem nás Svět, ve kterém žijeme, se skládá z živé a neživé přírody, ale také techniky. Dokázali byste říct příklad živé a neživé přírody? Do.
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_13 _ŘEČ PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Věta se skládá ze slov Název školy
ZVUKY A TÓNY.
Transkript prezentace:

Povídání s motýlem Emanuelem Marie Davidová Městská knihovna Nová Včelnice

OKNA 2011 - Jičín

Představení „Tak si to děti představte, letím si takhle s makovou panenkou a najednou se přižene zlý blesk Amos. Znáte Amose? Po cestě byl silný vítr (naznačíme rukama silný vítr). A víte vůbec, kdo já jsem? Mám také kamarádku, ale jak jsme tak letěli a přiletěl zlý blesk Amos, po cestě nastydla a musela zůstat doma pěkně v posteli. Má kašel a rýmu. Také má špinavé šaty. Víte vy vůbec, jak se dříve takové šaty praly?“ (Naznačíme rukama praní prádla na valše.)

Představení Václava Čtvrtka Krátce představíme Václava Čtvrtka „Byl jednou jeden malý kluk a jmenoval se Václav. Jmenuje se také někdo z vás Václav? A on se jmenoval dokonce Václav Cafourek. Znáte ho? (Většinou ho děti neznají.) Jak jsem letěl, tak jsem zapomněl, jak se přejmenoval. Ale vzpomínám si, že se jmenoval jako jeden den v týdnu.“ Společně s dětmi vyjmenujeme dny v týdnu a většinou si někdo vzpomene, že je to čtvrtek.

Představení Václava Čtvrtka „ On se ale nejmenoval podle čtvrtka, ale proto, že to byl čtvrtý den v týdnu.“ Počítáme na rukou, že je to opravdu čtvrtý den v týdnu.

Rozdělení do skupin „Václav Čtvrtek nenapsal pohádky jen o motýlu Emanuelovi a makové panence, ale určitě znáte také jiné.“ Děti vyjmenovávají postavičky z pohádek Václava Čtvrtka. Zeptáme se dětí, kdo byl větší. Křemílek nebo Vochomůrka? Děti rozdělíme do skupinek pomocí samolepek s postavičkami Václava Čtvrtka (používáme 4 postavičky - Rumcajse, Manku, Cipíska a Křemílka)

Rozdělení do skupin Záměrně zapomene na jedno dítě a tomu se omluvíme a zároveň si připomeneme 4 kouzelná slovíčka – promiň, prosím, děkuji a dobrý den.

Vytváření makové panenky Emanuelovi je smutno po makové panence. „A mě je tady smutno. Nemám tu svou kamarádku makovou panenku. Pomůžete mi?“ Děti ve skupinách vytvoří z makovic, červeného krepového papíru a provázku makové panenky. Pomocí černého fixu namalují také obličej.

Odměna Za odměnu děti dostanou obrázek „Jsi naprostá jednička“ a povídáme si s nimi o žákovské knížce. Paní učitelka určitě dovolí tuto jedničku nalepit do žákovské knížky.

Pokračujeme … „Zvládli jsme tělocvik a pracovní výchovu. A co se učíte v českém jazyce?“

Rozdělení vzorů podstatných jmen Děti dostanou lístky s mužskými, ženskými a středními vzory podstatných jmen. Na povel – jedna, dva, tři, čtyři začnou rozdělovat jednotlivé vzory podstatných jmen.

Čtení „Ztratila se nám knížka O makové panence a motýlu Emanuelovi. Kde ji můžeme najít?“ Děti většinou odpovídají, že v knihovně nebo že si ji můžeme koupit v knihkupectví. „A jak ji najdeme? Podle čeho?“ Postupně se dostaneme k tomu, že podle autora a podle abecedy. „Znáte abecedu?“

Čtení Začneme společně s dětmi vyjmenovávat abecedu. A, B, C a zvýšíme hlas na Č. „Vidíte, Č je čtvrté písmeno v abecedě“. „A teď už bychom knížku našli a můžeme si jí přečíst.“

Matematika Matematiku zvládáme postupně, objevuje se nám tu číslo 4.

Výtvarná výchova „A co výtvarná výchova? Máme tu samé šikovné děti. Zvládnete namalovat tento obrázek?“ Dětem ukážeme složitý obrázek makové panenky a motýla Emanuela. Většinou všichni řeknou, že ho namalovat nezvládnou. „A tak si maličko pomůžeme!“

Výtvarná výchova Dětem rozdáme obálky s puzzlemi a zase na povel – jedna, dva, tři, čtyři děti ve skupinkách začnou skládat puzzle.

Hudební výchova „Václav Čtvrtek měl rád hudbu. Už je to hodně dávno, to jsme byli ještě na houbách, když Berušky nazpívaly písničku Rumcajs. Zkusíme si jí zazpívat? Alespoň refrén?“

Refrén písničky Rumcajs Rumcajsi, Rumcajsi, jak hezký počasí umíš nám úsměvy dát. Pozdravuj Cipíska, ať se mu nestýská, může si s námi tu hrát. Přijdi i s Mankou sem, nebuď tam za lesem, chceme vám písničku hrát. Zpředu i pozpátku každou tvou pohádku budeme za chvíli znát.

„Jé, slyšíte to děti, jak já zpívám falešně. A teď se mi budete smát „Jé, slyšíte to děti, jak já zpívám falešně? A teď se mi budete smát. A do žákovské knížky dostanu určitě čtyřku nebo dokonce pětku.“ Většinou se děti nesmějí. „To se nedělá někomu se smát. Každému se může stát, že se mu něco nepovede. A jestli se tuto písničku chcete naučit, můžete si knížku půjčit v knihovně. Najdete ji na straně 62, nikoliv na straně 4 nebo na straně 44 nebo dokonce 444.

Odměna „Představte si, že i Václav Čtvrtek za své úspěchy dostal ocenění. Byl zapsán na Čestnou listinu IBBY, což je největší ocenění pro tvůrce dětských knih. Také získal cenu za dětskou literaturu v Rakousku. A v Polsku ho odměnili Řádem úsměvu. A my se také odměníme.“ Dětem nejdříve ukážeme „zamračené smajlíky“ a poté jim rozdáme smajlíky s úsměvy.

Závěr „Zvládli jsme tělocvik, pracovní výchovu, český jazyk, čtení. Postupně také matematiku. Nechyběla výtvarná výchova ani hudební výchova. A co přírodověda a vlastivěda? Ale to už asi nezvládneme, a tak to zvládnete s paní učitelkou ve škole. Nebo možná v rychlosti vyjmenujeme čtyři dopravní prostředky. Autobusy mají zpoždění. Létají tady letadla? Jezdí tady lodě? A co vlak? Ten tu jezdí? Tak s ním odjedeme podívat se na knížky do dětského oddělení. Pojďte, společně uděláme mašinku.“

Závěr Děti „vytvoří mašinku“ (zařadí se za sebe) a za společného zpěvu „Jede, jede mašinka, kouří se jí z komínka, jede, jede do dáli, veze samý čtvrťáky.“ Děti „odjíždějí“ do dětského oddělení podívat se na knížky.

Děkuji za pozornost Váš motýl Emanuel