Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol Ing. Aleš Jurečka, Mgr. Soňa Sugrañes Zkušenosti s využitím profesního portfolia učitelů na střední odborné škole Střední škola polytechnická, Olomouc, Rooseveltova 79 Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
STUDIJNÍ A UČEBNÍ OBORY – SŠP, OLOMOUC, ROOSEVELTOVA 79 Směr strojírensko – automobilní - 5 oborů Směr dřevařský - 2 obory Směr stavební - 9 oborů Směr obchodní - 1 obor CELKEM: 17 oborů vzdělávání 607 žáků
SLOŽENÍ PEDAGOGICKÉHO SBORU ŠKOLY TEORETICKÉ VYUČOVÁNÍ (TV): 35 pedagogů - učitelé všeobecných předmětů (19) - učitelé odborných předmětů (16) ODBORNÝ VÝCVIK (OV): 32 pedagogů - učitelé odborného výcviku CELKEM: 67 pedagogů
PROČ PROFESNÍ PORTFOLIO?
OČEKÁVANÝ PŘÍNOS pro školu Přenos pozitivních zkušeností/informací uvnitř školy (mezi TV a OV) Zvýšení motivace dobrých učitelů a jejich zviditelnění Průběžná komunikace vedení školy s učiteli za účelem naplnění individuálních plánů profesního rozvoje Růst kvality práce učitelů Zlepšování výsledků žáků Cílené další vzdělávání učitelů Zvýšení osobní zodpovědnosti učitelů za chod školy Inovace
KARIÉRNÍ ROZVOJ versus PROFESNÍ ROZVOJ ? Profesní rozvoj byl primárně určen především učitelům všeobecně vzdělávacích předmětů v základních a středních školách.
JAK?
1. ZAČÁTEK ŠKOLNÍHO ROKU PEDAGOG SESTAVUJE PLÁN OSOBNÍHO PEDAGOGICKÉHO ROZVOJE NA ŠKOLNÍ ROK = STANOVENÍ DVOU CÍLŮ Vychází z: Standardu učitele (12 kompetencí) Strategie a koncepce školy ŠVP Vlastních cílů Cíle mají směřovat ke zlepšování výsledků vzdělávání žáků v rámci jejich osobního maxima. Cíle musejí být vyhodnotitelné. Ve školním roce 2016/2017stanovilo vedení školy poprvé jeden z cílů: VYUŽÍTÍ ICT VE VÝUCE Projednání s ředitelem školy / zástupcem ředitele školy pro TV nebo OV
VZOR: Plán osobního pedagogického rozvoje na školní rok
2. PRŮBĚH ŠKOLNÍHO ROKU NA OSOBNÍM PEDAGOGICKÉM ROZVOJI = PEDAGOG PRACUJE NA OSOBNÍM PEDAGOGICKÉM ROZVOJI = PLNĚNÍ STANOVENÝCH CÍLŮ V profesním portfoliu učitel shromažďuje doklady k průběhu a výsledkům své práce (např. důkazy učení žáků atd.) a východiska pro další profesní rozvoj. Portfolio je základem pro formativní hodnocení plnění cílů v plánu profesního rozvoje a další plánování. VEDENÍ ŠKOLY PEDAGOGA PODPORUJE
VZOR: Profesní portfolio
2) Kompletuje Profesní portfolio 3. KONEC ŠKOLNÍHO ROKU PEDAGOG 1) VYPLŇUJE FORMULÁŘ REFLEXE A AUTOEVALUACE VLASTNÍ PRÁCE za školní rok Cíle Zodpovědnost Sebehodnocení Know-how Další vzdělávání Kariéra * Návrhy a inovace 2) Kompletuje Profesní portfolio Vyhodnocení (Hodnotící rozhovor) s ředitelem školy / zástupcem ředitele školy pro TV nebo OV
VZOR: Formulář reflexe a autoevaluace vlastní práce za školní rok
VYUŽITÍ PROFESNÍHO PORTFOLIA SŠP, OLOMOUC, ROOSEVELTOVA 79 ŠKOLNÍ ROK: 2014/2015 2015/2016 2016/2017
REÁLNÝ PŘÍNOS – KONKRÉTNÍ PŘÍKLADY Tvorba databáze skript, učebních textů a testů – pro odborné předměty Příprava digitálních učebních materiálů (elektronické učebnice) Efektivní příprava žáků na JZZZ a MZ (Mat, AJ, Odborné předměty) Sdílení učebních zdrojů pedagogy/žáky (využití MOODLu) Aplikace odborného SW do výuky Vytváření pomůcek Inovace vybavení dílen Vytvoření Studentské firmy (příručky pro vedení Studentské firmy) Práce pedagogů na projektech (v rámci ČR i mezinárodních) Modernizace webových stránek školy Vytvoření Facebookové stránky školy Průběžné cílené vzdělávání pedagogů Rozvoj vzdělávání dospělých v rámci zavedení celoživotního vzdělávání do prostředí školy Organizace přednášek, školení, exkurzí a soutěží pro žáky
VÝZVY Smysluplnost Časová náročnost Běh na dlouhou trať Změna ve stylu práce učitelů/vedení
ÚKOLY PRO VEDENÍ ŠKOLY Motivovat Inspirovat Komunikovat Pomáhat vytvářet vhodné podmínky pro činnost učitelů Vytvářet prostředí důvěry
SMYSL PRÁCE S PROFESNÍM PORTFOLIEM UMÍME MŮŽEME DOKÁŽEME
Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz Děkujeme za pozornost. Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz