Filosofie dobrodružné výchovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Zdravá škola.
Zážitky a my PhDr. Iva Štětovská, Ph.D.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
CO POTŘEBUJE FOTBALISTA Bc. Tereza Michalcová. Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Koncepce aktivit v přírodě a jejich odraz ve studijním směru Jan Neuman Katedra Sportů v přírodě UK FTVS Odd. Turistiky, sportů a výchovy v přírodě Tento.
PŘEDMATEMATICKÁ OBLAST 3 Použité odkazy Obrázky: vlastní zdroje.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PRAVIDLA V MŠ – HRA NA AUTA Ivana Šůsová. Seřaď podle rychlosti Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Já písnička SKÁKAL PES. 2
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Včera, dnes a zítra VYTVÁŘENÍ ELEMENTÁRNÍHO POVĚDOMÍ O ŠIRŠÍM PŘÍRODNÍM, KULTURNÍM PROSTŘEDÍ, O JEHO ROZMANITOSTI, VÝVOJI, NEUSTÁLÝCH PROMĚNÁCH.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Problémy návratu k přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Sémantika dobrodružné výchovy Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Výzva a aktivity v přírodě
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Lyžařský svah - pohybovat se koordinovaně a jistě
Jak vznikají křížaly Jana Šonková.
Rozhledna Marta Strnadová.
Jak se chovat v divadle Radka Knotková 1.
Pravidla ve školce – správné chování v MŠ
Jazyk a řeč – sociální informovanost
Rýmy Jazykový cit.
Socializace Kejřová.
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
OBRYSY DOPRAVNÍCH pROSTŘEDKŮ IV.
Maminka vaří.
ČESKÁ REPUBLIKA.
Děti a sport Jazyk a řeč.
Osobnosti zážitkové pedagogiky
ŽIVLY VODA, OHEŇ, ZEMĚ, VZDUCH.
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
Lodička Bc. Miloslava Vavříková
Jazykové hádanky Jazyk a řeč.
Jak se upravit do divadla
Ochrana životního prostředí
Co nepatří do stáje VnímánÍ.
Bylinková zahrádka IV. – Počítání
Strom, kdopak tu žije příroda.
Bc. Miloslava Vavříková
Dobroty z vajec podoblast.
Človíček a jeho tělo zdraví.
Orientace v řadě.
Elektřina pomáhá, ale pozor!!!
Orientace v řadě pracujeme v kuchyni.
Sázíme brambory do řádku
POKUS S PŘELÉVÁNÍM VODY DO RŮZNÝCH NÁDOB
Oheň - práce, povolání a řemesla
Transkript prezentace:

Filosofie dobrodružné výchovy Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

Odkazy na antické filosofy Myšlenky podporující dobrodružnou výchovu najdeme u Platona i Aristotela . Platon zdůrazňoval důležitost podstupovat riziko, kladení vyšších nároků, vyžadujících opouštění tzv. komfortní zóny. Aristoteles zdůvodňoval nutnost vlastního prožívání, získávání zkušeností.

J. J. Rousseau(1712 - 1778) Učení se prostřednictvím prožitků a zkušeností v přírodním prostředí. Tělesná cvičení v přírodním prostředí vedou k rozvoji zdravého těla i rozvoji myšlení. Výchova vyžaduje myšlení i pohyb Děti vyžadují pohyb a hru v přírodním prostředí.

John Dewey (1859 - 1952) Výchova vedoucí k vytváření širokých souvislostí a k  rozvoji velkého množství schopností Spolupráce a kooperace. Potřeba vytváření možností k prožitkům a zkušenosti. Aktivní a pasivní fáze prožitku a zkušenosti - experimentování a reflexe. Důležitost vlastní iniciativy toho, kdo se učí, k získávání smysluplných zkušeností nemůže být žák nucen.

Kurt Hahn (1886-1974) Vytvořil školu opírající se o Platonovy myšlenky. Dobrodružství jako medium, důležitost výchovy charakteru. Rozvoj odvahy, lidství, soucitu, odhodlanosti a morální síly. Náročné akce v drsné přírodě mají rozvíjet fyzickou i duševní odolnost . Výchova zaměřená na rozvoj osobnosti. Budování sebedůvěry a rozvoj sociálních dovedností.

Psychologie a dobrodružná výchova S. Freud (1856 - 1939) Možnosti dobrodružné výchovy při udržování rovnováhy mezi tlaky pudů a hrou konfliktních motivů. Dobrodužná výchova by mohla přispět k vyrovnávání požadavků třech subsystémů osobnosti - id, ego, superego.

Psychologie a dobrodružná výchova A. Maslow ( 1908 - 1970) Maslowovy teorie - hierarchie potřeb – sebeaktualizace - vrcholné zážitky. Dobrodružná výchova přispívá k procesu sebeaktualizace i k lidskému růstu. O našich přednostech i limitech se dozvídáme při překonávání obtíží, namáhání se ke krajnosti či při překonávání výzev.

Psychologie a dobrodružná výchova C.R. Rogers ( 1902 - 1987) Mnohé procesy vyvolávané v dobrodružné výchově mohou přispívat k rozvoji „ plně fungující osoby“ a k procesu „dobrého života“. Znaky procesu - otevřenost k prožívání, vzrůstající kvalita žití, vzrůstající důvěra v organismus, plnější fungování - žít právě v přítomném čase.

Elementy dobrodružné výchovy Trojice pojmů: venkovní prostředí (outdoor) - dobrodružství - výchova . „Venkovní prostředí“ (outdoor) charakterizuje prostředí, ve kterém se dobrodružná výchova odehrává. „Dobrodružství“ zahrnuje prožitky a zkušeností z aktivit, které charakterizuje nejistota výstupů. „Výchova“ - rozvoj citových, rozumových a motorických schopností, utváření postojů a způsobů chování v souladu s cíli dané skupiny či společnosti.

Koncept dobrodružné výchovy dle C. Mortlocka I. Hra - jedinec pracuje nebo si hraje pod hranicemi svých schopností II. Dobrodružství - jedinec kontroluje situaci, využívá své zkušenosti a schopnosti k řešení problémů a překonávání překážek. Může pociťovat novost problému či prostředí, pociťuje určitý druh nebezpečí, často probíhá učení se novým dovednostem. III. Hraniční dobrodružství - jedinec pociťuje napětí, stres, strach ze zranění či z výšky. Cítí, že se značným nasazením může situaci zvládnout. Stupeň uspokojení a hrdosti roste s náročností úkolu a intenzitou vynaloženého úsilí. IV. Nehoda, neštěstí - úroveň výzvy či nároků činnosti se vymykají kontrole jedince. Následují různé stupně tělesného nebo psychického postižení

Vliv dobrodružné výchovy na jedince Z analýzy praxe i výzkumných prací lze hledat změny v těchto směrech: Zvýšení potenciálu k rozvoji osobnosti - rozvoj potřebných schopností, Posouzení vlastních sil a schopností, Přijímání rozhodnutí, Uvědomění si svého vztahu k sobě a okolí.

Koncepce užšího pohledu na dobrodružství Krátkodobé prožitky. Vysoce vzrušující výzvy. Malé nebo žádné vynaložené úsilí. Nevyžadování odpovědnosti od účastníků.

Koncepce širšího pojetí dobrodružství Dlouhodobější prožitky. Mnoho výzev různé podstaty - různorodost nabídky. Vložené úsilí střední až velké intenzity. Zdůrazňování odpovědnosti účastníků.

Rysy programů dobrodružné výchovy I Síla působení, konkrétní zkušenosti , řešení problémů. Odpovídající náročnost úkolů. Dosažení individuálních cílů. Klima plné porozumění. Vysoké očekávání.

Rysy programů dobrodružné výchovy II Nezbytnost učení se pomocí zážitků a zkušeností. Záměrně prováděná reflexe. Využívání síly skupinových procesů. Ovlivňování vztahu a uvědomování si prostředí. Pohlížení na dobrodružství jako na metaforu pro život.

Literatura BOWLES, S. Adventure Education – A Search for Meaning and Definition. In NEUMAN, J., MYTTING, I., BRTNÍK, J. (Eds.) Outdoor Activities. Proceedings of International Seminar Prague ´94 Charles University.. Lüneburg : Edition Erlebnispädagogik Verlag, 1996. HOPKINS, D. and PUTNAM, R. Personal Growth through Adventure. London : David Fultin, 1993. KRATOCHVÍL, Z. Filosofie živé přírody. Praha : Hermann a synové, 1999 WURDINDER, S., D. Philosophical issues in Adventure Education. Dubuque : Kendall/Hunt, 1994